Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny familiebil (STV eller SUV) 300-500k


Zeph

Anbefalte innlegg

Forslag til stasjonsvogn som familiebil?

- 300-500 000,- men ein fordel om den er under 400k
- Plass til 4-5 personar og bagasje
- Plass til 2 barneseter i bakseter
- Bensin
- 1-3 år gammel bruktbil
- Har kjørt Primera med 99hk i 13 år, så premiumkjensle og det råaste interiøret er ikkje så veldig viktig, ei heller det ytre
- Komfort og kjørekomfort er viktigare enn design og det visuelle
- God støyisolasjon
- Driftssikker
- Gode garantiar
- Ytelse treng ikkje vere 250hk. Bilen er ein nyttegjenstand for oss, ikkje leiketøy
- Skal ikkje brukast som bil til jobb, dvs. vil ikkje bli brukt kvar dag
- Mest småkjøring i by, samt lengre turar i helgene og nokre turar aust-vest i løpet av året
- Vil helst ha bilen i minst 5 år, gjerne lengre

Foreløpig har eg sett mest på Skoda Octavia og Superb, men ser i testar at det er mange gode bilar i dette segmentet. Var innom tanken på elbil, men av ein del praktiske omsyn i kvardagen, ikkje ladeplass og kjøreturar over fjellet på vinteren blir det nok bensin. Eg kunne greit betalt mykje for ein dyrare og betre bil, men me brukarar ikkje bil kvar dag, så det blir dyre kilometer med ein bil til over ein halv million.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg brukt 300 på en bil som skal frakte 4-5 personer med mest mulig komfort og sikkerhet, ville jeg gått rett på en Berlingo, og ventet til September til den kommer oppgradert med litt endret design og med nye motorer.
Vi har 3 barn, og i 2013 kjøpte vi en ny Berlingo. Nå har vi rett nok solgt den pga endrede behov, men vi fikk da hatt den i godt 2 år og 60.000KM. Har kjørt Berlingo som varebil, og om du har kjørt den i varebil, så vær klar over at personbilvarianten er noe helt annet å kjøre.
Mer bil for pengene er det umulig å få. Og, ungene stortrives i baksetet med panorama glasstaket og god bredde. Denne bilen tar 3 barneseter i bredden, det er det ikke mange biler som gjør. Eller, om dere har 2 barneseter og vil ha en person til i baksetet, så vil de aller fleste personbiler gjøre den siste plassen uten barnesete så ekstremt trangt at det knapt holder for en tur til butikken.
Kvaliteten er det intet å si på. Det vil si, du får ikke premium. Men alt er der, alt virker, det knirker ikke, og støynivået er imponerende lavt for en såpass luftig og stor kupé. I England er denne bilen kåret til den desidert mest feilfrie bil i klassen MPV. Her i Norge er jo Citroen enten hatet eller elsket, og det er massevis av synsere og bedrevitere som vil fortelle deg at du ikke må kjøpe, eller nettopp må kjøpe en Berlingo. Til det er det bare en ting å si: Prøv den. Faktum er at Berlingo er det absolutt mest fornuftige valget for en familie som er ute etter mest mulig for pengene, og ikke må ha en stjerne i grillen.
Et lite tips på veien: Nå vet jeg ikke hvilke dekk den nye Berlingo vil komme med, men dagens modell kommer med noe 15" hjul. Disse ødelegger mye av kjøregleden, og jeg vil sterkt anbefale å gå opp til 17" på felgene og feks 215 eller 225/45, som kler denne bilen mye bedre. De originale hjulene vi fikk var Michelin Energy, i 15", og de var ubehagelig glatte og understyrte ganske dramatisk. På med 17", og bilen var plutselig veldig mye lettere å kjøre, med betydelig bedre grep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kjøpte Optima hybrid. Superfornøyd, og vi hadde samme krav som dere. Familiebil, skal ha den en stund(til garantien går ut om 7 år), trenger ikke enorm effekt eller veldig premium. Den er midt mellom typisk japansk og tysk premium i kvalitetsfølelse. Ikke billig, ikke dyrt. De koster 440 med alt utstyret og vinterdekk. 

 

Svigers kjøpte en 2 år gammel octavia med 4x4 og 1,6 diesel, passelig utstyrt. De betalte 250. Det er mye mindre penger. Begge er gode alternativer. 

 

Vi kjører ca 2500 km på en tank med vår Optima.

Lenke til kommentar

Jeg kikker på bil i nøyaktig samme segment som trådstarter. Liker superb og optima. Tanken på hybrid vokser mer og mer på meg. Kjører uansett veldig lite, så jeg overlever fint et forbruk på 1,5l på mila.

 

Det er viktigere med sikkerhet og god plass.

 

Hva tenker du om innstegshøyde på både dører og bagasjerom? Med evt terskler i bagasjerom man må løfte varer/bagasje over.

Lenke til kommentar

Jeg kikker på bil i nøyaktig samme segment som trådstarter. Liker superb og optima. Tanken på hybrid vokser mer og mer på meg. Kjører uansett veldig lite, så jeg overlever fint et forbruk på 1,5l på mila.

 

Det er viktigere med sikkerhet og god plass.

 

Hva tenker du om innstegshøyde på både dører og bagasjerom? Med evt terskler i bagasjerom man må løfte varer/bagasje over.

Har ikke prøvd å krasje enda, men Optima skal komme greit ut på ncap. Den har det viktigste utstyret på sikkerhetsfronten. Innsteg og innlasting er som de fleste stasjonsvogner. Veldig god plass inni bilen, stort baksete, større enn passat opplever jeg. Mindre bagasjerom, men fint plass til stor barnevogn. Synes det er veldig greit med plug in, men det er bortkastet om du ikke lader den. Da kan du kjøpe Skoda i stedet.

Lenke til kommentar

Skulle jeg brukt 300 på en bil som skal frakte 4-5 personer med mest mulig komfort og sikkerhet, ville jeg gått rett på en Berlingo, og ventet til September til den kommer oppgradert med litt endret design og med nye motorer.[...]

Takk for ei lengre utgreiing. Berlingo har eg aldri tenkt på, men eg skal sjå på og helst prøve den. At du får mykje for pengane har eg nok tru på.

 

Med mest småkjøring i by ville jeg sett på en ladbar hybrid. Passat GTE eller Kia Optima, for eksempel?

Har tenkt i dei banar òg, men ikkje fått heilt oversikten over kva som finnes. Kor mykje kjøring det blir veit eg ikkje, men antar det tar seg opp med unge i hus. Per i dag er bilen ganske lite i bruk, men det vil nok ta seg opp. Økonomisk sett kan det nok vere lurt med hybrid, men om det ikkje blir så mykje kjøring så vil ikkje ein rein bensinbil bruke så mykje heller. Dersom ladbar hybrid er aktuelt så blir samtidig brått utvalget ein del mindre. Då spørs det kva slags prioriteringar som står øvst.

 

Vi kjøpte Optima hybrid. Superfornøyd, og vi hadde samme krav som dere. Familiebil, skal ha den en stund(til garantien går ut om 7 år), trenger ikke enorm effekt eller veldig premium. Den er midt mellom typisk japansk og tysk premium i kvalitetsfølelse. Ikke billig, ikke dyrt. De koster 440 med alt utstyret og vinterdekk.

 

Svigers kjøpte en 2 år gammel octavia med 4x4 og 1,6 diesel, passelig utstyrt. De betalte 250. Det er mye mindre penger. Begge er gode alternativer.

 

Vi kjører ca 2500 km på en tank med vår Optima.

Optima er aktuelt. Korleis er den på bagasjerom og plass i baksete til barnesete og sånt? Ny bil veit eg ikkje om eg vil ha, men om den kostar 440 med alt så er den vel ned på 300 på finn.no

 

Diesel utgår nok diverre, for eg ser at fleire av dei aktuelle bilane har veldig mange med diesel på markedet.

 

I alfabetisk rekkefølge:[...]

Hehe, jo takk. Håpar eg får snevra ned alternativa litt meir. Eg trur i alle fall Volvo og Mercedes utgår pga. pris. Har dei slutta med Mondeo stasjonsvogn?

 

Ein detalj eg kanskje har gløymd er at bilen bør ha litt god plass innvendig. Det kan fort bli behov for to barneseter i baksetene ein dag. Så vidt eg ser av diverse testar og artiklar så er det ikkje alle bilane som har så god plass til dette. Eg er 186 og fruen 180, så litt beinplass må det vere.

 

Mye småkjøring så må jo hybrid være det beste valget passat gte eller optima sw hybrid spørs åssen muligheter dere har til å lade hjemme.

Ja, det var det då. Eg står per i dag øvst på venteliste på parkeringsplass utanfor blokka der me bur, så eg antar me får plass der etter kvart. På siste generalforsamling i burettslaget vart det bestemt å legge opp infrastruktur for lading på plassane. Det kjem noko på eit tidspunkt, men eg veit ikkje når.

 

 

Jeg kikker på bil i nøyaktig samme segment som trådstarter. Liker superb og optima. Tanken på hybrid vokser mer og mer på meg. Kjører uansett veldig lite, så jeg overlever fint et forbruk på 1,5l på mila.

 

Det er viktigere med sikkerhet og god plass.

 

Hva tenker du om innstegshøyde på både dører og bagasjerom? Med evt terskler i bagasjerom man må løfte varer/bagasje over.

Sikkerhet har eg inntrykk av at er ganske god på dei fleste nye bilar, sjølv om enkelte modellar scorer høgare på enkelte detaljar. Det er sjølvsagt viktig. God plass er òg eit nøkkelpunkt mtp. plass til barnesete på 8-10 timar lange turar, både for dei små og store.

 

Ang. tersklar så veit eg ikkje heilt. Har du funnet ut av noko der? Eg har ikkje fått opna og studert så mange bilar endå. Det blir jo litt inn og ut med vogn og greier, men eg veit rett og slett ikkje kva bilane har. Det er kanskje størst poeng med bagasjerommet sidan det meste av ting og tang skal inn og ut der. Då er eit flatt golv fint, men du får kanskje mindre totalplass om golvet går flukt med terskelen. Med fornuftig pakkingen i mindre volum bør det vere mogleg å unngå dei tyngste løfta, men det blir sjølvsagt alltid litt. Godt poeng, eg tar den med meg.

 

Synes det er veldig greit med plug in, men det er bortkastet om du ikke lader den. Da kan du kjøpe Skoda i stedet.

Det er riktig. Eg veit rett og slett ikkje når eg ev. får tilgang på parkeringsplass med lading. Som nemnd tidlegare så veit eg heller ikkje om det er så mykje å hente. Straum er sjølvsagt billegare, men til småkjøring og korte turar i by så går det ikkje så mykje drivstoff heller. Når me skal på langtur kan batteriene ta oss eit stykke, men der vil det uansett bli behov for drivstoff. Trur eg må sjå litt på kva rekkevidde bilane har, samt kor god plass det er i bilane med hybrid. Eg trur nok god plass kan bli prioritert over hybrid dersom det sto mellom noko sånt.
Lenke til kommentar

Eg har sittet og sett litt på Opel Grandland X. Det hadde vore fint med ein litt høgare bil. Den er ganske greit priset og kan kjøpast ny for same pris som andre bruktbilar. I testane påstår dei at den er god på veien, har gode seter og er støysvak. Komfort er eit viktig poeng for min del, der seter og støy er viktigere punkt.

 

Den er i dag kun tilgjengeleg som bensin og diesel, men til neste år kjem den visstnok som ladbar hybrid med 4x4.

 

Den ser ganske romslig ut, men eg fann ikkje noko om barneseter. Det er uansett ein bil eg kan tenke meg å prøvekjøre.

Lenke til kommentar

Her er oversikt over alle ny bilene til salgs

http://www.bilnorge.no/nybil_avansert.php

Kan være litt lurt å finne ut om en vil ha SUV, stasjonvogn eller flerbruksbil. En prøvekjøring kan også forandre inntrykket ganske mye.

Heilt einig, men det er det som er litt vanskeleg å finne ut av. Kvar biltype har sine fordelar og ulemper, så det spørs kva som veg tyngst og kva ynskjer eg kan lempe mest på.

 

Eg sat som passasjer i ein Outlander som hadde to barneseter baki, og det var ikkje spesielt god beinplass igjen. Det kan bli ein avgjerande faktor. Høgda på SUV er veldig kjekt, men då blir dei ofte mindre igjen. Eg såg i ein artikkel frå nokre år tilbake at Superb har ein god del meir plass i baksetet enn dei fleste andre. Til og med Octavia var vel 8 cm smalare. Drt totale volumet er mindre viktig enn plassen i lengderetning med barneseter. Skal alltidd klare å pakke godt. Der får ein jo i pose og sekk med Superb.

 

Det må bli nokre rundar med utforsking av bilane, prøvesitjing og prøvekøyring. Jo fleire bilar eg kan ekskludere på førehand jo betre.

 

Takk for den lenka til Bilnorge.

 

Eg har òg sett litt på sikkerheit, der enkelte bilar kjem vesentleg dårlegare ut enn andre. Blant dei mest aktuelle bilane er nok det punktet ganske likt, men det kan ekskludere nokre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Støtter anbefalingen om prøvekjøring. Store forskjeller på seter, kjørestilling og kjørefølelse mellom forskjellige biler, selv om de er 'anbefalte'. 

Ta gjerne også med barnesete og test det i butikken eller på prøvekjøring. Utforming på baksete gjør store forskjeller. Best plass til bakovervendt barnesete finner du vanligvis i store stasjonsvogner, hvor kanskje Superb, Mondeo eller nye Insignia er gode forslag. Men de litt høyere SUV'ene eller flerbruksbilene er ofte lettere å løfte et barn inn og ut av. 

På SUV'ene vil du se stor forskjell på bagasjeplassen til ei barnevogn (eller to) - lurt å sjekke.

 

Da jeg fikk eldstemann kjøpte vi Berlingo. Da andremann kom en del år senere hadde vi en vanlig stor stasjonsvogn. Like mange liter bagasjeplass men jeg savnet allikevel Berlingo'en når barnevogn og utstyr skulle ut og inn to-tre-fire ganger om dagen. :-)

Lenke til kommentar

Støtter anbefalingen om prøvekjøring. Store forskjeller på seter, kjørestilling og kjørefølelse mellom forskjellige biler, selv om de er 'anbefalte'. 

Ta gjerne også med barnesete og test det i butikken eller på prøvekjøring. Utforming på baksete gjør store forskjeller. Best plass til bakovervendt barnesete finner du vanligvis i store stasjonsvogner, hvor kanskje Superb, Mondeo eller nye Insignia er gode forslag. Men de litt høyere SUV'ene eller flerbruksbilene er ofte lettere å løfte et barn inn og ut av. 

På SUV'ene vil du se stor forskjell på bagasjeplassen til ei barnevogn (eller to) - lurt å sjekke.

 

Da jeg fikk eldstemann kjøpte vi Berlingo. Da andremann kom en del år senere hadde vi en vanlig stor stasjonsvogn. Like mange liter bagasjeplass men jeg savnet allikevel Berlingo'en når barnevogn og utstyr skulle ut og inn to-tre-fire ganger om dagen. :-)

Prøvekjøring, gjerne ta med unger og det utstyret man trenger til de. Så merker man fort om bilen er noe. Innsteg i baksete for å feste belter på kidsa er en prøvelse i biler med lange bakdører som ikke kan åpnes helt inne i en parkeringsluke uten å klaske inn i nabobilen, avstand mellom knær/barneseter og framseter, høyde på innsteg, bagasjerommets utforming, dør eller luke bak, m.m. Masse greier hvor "alle" har sine egne preferanser. Noen liker å sitte lavt, noen liker å sitte og ha full oversikt. :-)

Lenke til kommentar

Bra design finnes bare på bilene med bra kjøreegenskaper. Dårlig design finner du på motorsvake lite sportslige biler.

Det er subjektivt og for nokon er ikkje sportslege eigenskapar noko poeng i. Hadde eg vore bilinteressert, køyrde mykje og meir aktivt så kunne eg nok kjøpt ein bil med meir fokus på sånt, men det er ikkje tilfelle. For det aller meste blir det køyring i by eller lengre turar på veier med 80-110 km/t, og med passasjerar, inkludert born. Då blir ikkje sportslege eigenskapar så viktig. Det meste er uansett eit steg opp frå Primeraen eg har i dag. :) Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Lettere å velge om man er Ford fan:

Ford Mondeo

Ford Kuga

Ford S-Max

evn en annen Ford

Skal du ha Kuga må du vel nesten amputere beina skal du få plass? Mondeo har eg sansen for, men ikkje så mange av dei på markedet. S-Max trur eg kunne fungert. Den blir derimot fort litt dyr.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og kona var ute på biltur i går. Så en Mazda 5, og jeg likte den godt fra utsiden. Skyvedører bak er jo helt fantastisk! Skal kikke litt på anmeldelser av de.

 

Du spurte tidligere om min erfaring med innstegshøyder, men jeg har dessverre kun kikket på Superb på utsiden. Innsiden har kun blitt digitalt inspisert via finn.no. :)

 

S-max er jo en modell en god del småbarnsfamilier liker godt. Evt Touran. Men da er man vel over i MPV (som Mazda 5), og ikke stv.

 

Vanskelig det der.

Lenke til kommentar

Har hatt Superb, kjører Octavia nå. Det er absolutt gode biler, komfortable og driftssikre. Og i det prissjiktet du ser for deg kan du få enten helt ny Octavia eller nesten ny Superb. Ville i såfall valgt L&K-utgave, da disse har litt ekstrautstyr som standard. Skoda er jo det "praktiske" merken til Volkswagen Audi Group, så jeg vil egentlig tro det er akkurat det du ser etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...