Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny leitager får betalt husleia ut måneden av meg?

Disorder

Anbefalte innlegg

Men hvis man leser linkene til NoTrace så må man vel tolke det som at hvis leietager (frivillig) har levert nøklene før oppsigelsestiden er over og det IKKE er kommet nye leietagere....så har leietager ikke krav på refusjon for resten av leieperioden?  Stemmer det?

Ja. 

(Unntaket er hvis utleier har en lojalitetsplikt/tapsbegrensningsplikt som tilsier at han bør prøve å leie ut på nytt, og utleier ikke har overholdt denne plikten.) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleier og leietaker må følge leieavtalens og husleielovens plikter helt til leieperioden, inklusive oppsigelsestid, er utløpt.

Dersom utleier leier ut til en ny leietaker bryter utleier husleieloven § 5-1 første ledd:

Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen.

Konsekvensen av dette følger av husleieloven § 5-7 første ledd: leietaker kan kreve retting (at utleier kaster ut den nye leietakeren igjen), prisavslag (i praksis 100 %), heving hvis vilkårene for dette er oppfylt, erstatning, og holde tilbake husleie.

Dersom det ikke har flyttet inn en ny leietaker bryter ikke utleier husleieloven § 5-1. Da vil man måtte søke hjelp i reglene om tapsbegrensningsplikt, som i Husleietvistutvalgets praksis går ut på at utleier kan kreve leie for rimelig tid til å skaffe ny leietaker (dette kan være så kort som én måned i velfungerende leiemarkeder eller pressperioder).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å si at dette er rart, men han hevet stemmen litt og spurte hva som var rart. Han la over litt for mye depositum også ved en feil og sa etterpå at jeg skulle legge over resten, hvis ikke sender han regning. Slutta med at jeg bare må si ifra hvis jeg trenger leilighet igjen....

Depositum skal på egen konto i ditt navn hvor du har rett på rentene.

Lenke til kommentar

Hadde ikke kontrakt engang. Men jeg kjenner han fra før, så begge parter har vært enige om at kontrakt ikke er nødvendig. Jrg vet at det er dumt å ikke ja kontrakt uansett situasjon, men sånn ble nå.

Han skal ringe til uka. Har en følelse aav at han blit sur, men jeg har rett, så sur får han bare bli. Han nye skal ikke få gratis leie ut august på min regning!

Endret av Disorder
Lenke til kommentar

Man kan ha en muntlig leieavtale, men man kan ikke fraskrive seg retten til å kreve avtalen nedfelt skriftlig senere, jf. husl § 1-4. 

TS: Stå på krava. Det er ingen grunn til at at du skal betale for ny leietaker. Hvis huseier har gitt nestemann gratis leie, er det synd for huseier - for han gir ikke deg det du betaler for og da skal du ha pengene tilbake. Krikkert har kommet med henvisninger til de aktuelle bestemmelsene i husleieloven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...