Disorder Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Hei. 2 uker før månedskifte til august sa jeg ifra til huseier at jeg må si opp leiligheten. Har 1 måneds oppsigelsestid og jeg måtte selvfølgelig betale for august også. Han fant en ny leietager som flytter inn i dag og jeg har levert nøkler. Jeg lurte litt på om jeg da skal få igjen litt penger siden han har funnet en ny så fort Han sa at dette skal ikke gå utover han og jeg "har jo 1 måned oppsigelsestid" , så jeg må betale mens han nye må betale husleie 1 september. Er ikke dette feil? Nå lever jo han nye gratis ut måneden mens jeg har betalt for en leilighet jeg ikke har tilgang til lenger. Jeg flyttet/vasket ut på onsdag, jeg har brukt leiligheten i 8 dager i aug. Endret 10. august 2018 av Disorder Lenke til kommentar
3irik Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Jeg er usikker på om du kan kreve penger tilbake, det må noen andre svare på, men du kan kreve å ha tilgang til leiligheten så lenge du har betalt for den. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Du har jo betalt for august, så da skal du ha tilgang til leiligheten i august. Slår huseier seg vrang bør du gjøre det samme, be om nøklene tilbake. 4 Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 Jeg skal flytte i morgen, så jeg hverken kan eller trenger å bruke leiligheten. En ny flytter jo inn i dag Lurer på om jeg har krav på penger tilbake. Litt av det i hvertfall. Nå bor jo han nye gratis ut måneden. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Det er jo litt spesielt at utleier velger å la han andre bo gratis en periode på din regning. Det er jo i prinsippet du som disponerer boligen, men så har jo du gitt tilbake nøklene også, og han har funnet ny leietaker. Det er bare en veldig merkelig tankegang fra utleier om han ikke forsøker å lure til seg penger fra begge parter. Hvis du hadde vært litt forkant, så hadde du sikkert kunne hevdet at du framleier. Da kunne du krevd leie fra den nye leietakeren og sende den videre til eieren. Han har dog ikke adgang til å kreve leie fra både deg og han nye samtidig. Jeg ville kanskje krevd dokumentasjon på at det ikke er det som er tilfellet her. Endret 10. august 2018 av Nedward Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Ut ifra tidligere tråder her på forumet, så skal du ikke betale for de dagene du ikke disponerer leiligheten. Sier seg selv egentlig. Så lenge du betaler, disponerer du husrommet. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Axefjord har rett Dette er sannsynligvis bare uvitenhet fra utleiers side, det er ingen grunn til å beskylde utleier for å være grisk og kreve dobbelt. Litt dialog med utleier så ordner dette seg. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Som Axefjord og Sheldon C sier så har ikke huseier lov til å ta seg dobbelt betalt. I utgangspunktet kunne du, i så fall, slått deg vrang og krevd å ha leiligheten disponibel så lenge du betaler for den. Siden huseier har leid den ut igjen fra og med i dag har du krav på å få refundert antall dager du har betalt for der du ikke disponerer leiligheten. Endret 10. august 2018 av NoTrace Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Du skal kun betale for de dagene du har tilgang til leiligheten. Det vil si, utleier er skyldig deg betalt husleie fra og med 10.08 (hvis du leverte nøkler 09.08) og ut måneden (22 dager). 2 Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 Utleier har fått for seg at jeg har oppsigelsestid og dermed må jeg jo betale denne måneden. Det er jo riktig med mindre en annen tar over? Jeg prøvde å si at dette er rart, men han hevet stemmen litt og spurte hva som var rart. Han la over litt for mye depositum også ved en feil og sa etterpå at jeg skulle legge over resten, hvis ikke sender han regning. Slutta med at jeg bare må si ifra hvis jeg trenger leilighet igjen.... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Det er riktig med mindre en annen tar over før den tid, ja. Du får si at han får betale overskytende leie, hvis ikke sender du regning. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Dårlig på dette, men kan noen finne noe i loven som jeg eventuelt kan vise han? Får vibber om at han er en vanskelig type Endret 10. august 2018 av Disorder Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Er ikke en racer på å finne lover, men fant dette: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/ti_jeg_leier_og_vil_si_opp_leieavtalen.pdf Må jeg betale husleie i oppsigelsestiden? Ja, du skal betale husleie i oppsigelsestiden. Selv om du flytter før oppsigelsestiden er ute, må du betale husleie som vanlig. Hvis utleier får leid ut boligen til noen andre i oppsigelsestiden, skal du likevel ikke betale husleie etter at ny leier har overtatt boligen. Utleier har ikke krav på dobbel husleie for boligen. Og følgende: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-huseier-ta-dobbel-husleie/ Endret 10. august 2018 av NoTrace 2 Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 Nja, hadde vært bedre med en litt mer "formell " lovparagraf, men jeg får bare drite i det. Han har nøklene og han er en person som ikke er lett å prate med. Takk for svar Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Nja, hadde vært bedre med en litt mer "formell " lovparagraf, men jeg får bare drite i det. Han har nøklene og han er en person som ikke er lett å prate med. Takk for svar For all del ikke gi blaffen, for da tror idioten at slikt er greit. Ikke vær nølende, men bestemt og tydelig på at du SKAL ha refundert det du har betalt for perioden ny leietaker har flyttet inn. Informer klart og tydelig, helst skriftlig at beløpet SKAL være på din konto innen XX dato. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Men hvis man leser linkene til NoTrace så må man vel tolke det som at hvis leietager (frivillig) har levert nøklene før oppsigelsestiden er over og det IKKE er kommet nye leietagere....så har leietager ikke krav på refusjon for resten av leieperioden? Stemmer det? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Men hvis man leser linkene til NoTrace så må man vel tolke det som at hvis leietager (frivillig) har levert nøklene før oppsigelsestiden er over og det IKKE er kommet nye leietagere....så har leietager ikke krav på refusjon for resten av leieperioden? Stemmer det? Det stemmer, men her er det flyttet inn ny leieboer før oppsigelsestiden er ute. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Send han følgende... 'Jeg har betalt husleie for august, og skal da også disponere leiligheten i august. Dersom du har leid ut leiligheten skal jeg ha tilbake leie tilsvarende antall dager jeg ikke lenger disponerer leiligheten. Dersom du ikke går med på dette krever jeg tilbake nøklene og da må du ordne med den nye leietakeren selv. Jeg har betalt for august og skal få disponere leiligheten så lenge jeg vil I august, med mindre du tilbakeføre riktig antall dager. Vi kan gjerne ta dette videre til forliksrådet om du ønsker. Hører fra deg. ' 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Utleier har ikke krav på dobbel husleie. Jeg er på telefon nå så får ikke linka loven akkurat nå... Hvis leietaker leverer nøkler før tiden har man ikke nødvendigvis krav på leie tilbake. Hvis utleier derimot ber om nøkler tilbake før tiden, enten han leier ut på nytt eller ikke, så har man krav på leie tilbake. Går han ikke med på det så krever du bare nøkler tilbake, har ikke noe å si om du trenger leiligheten eller ikke. Det er prinsippsak. Spør om nøkler tilbake, sett noe I leiligheten og lever den tilbake siste dag i august. Enten det eller leie tilbake. Så får han ordne med ny leietaker og utkastelse av han selv og erstatning osv selv. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Men hvis man leser linkene til NoTrace så må man vel tolke det som at hvis leietager (frivillig) har levert nøklene før oppsigelsestiden er over og det IKKE er kommet nye leietagere....så har leietager ikke krav på refusjon for resten av leieperioden? Stemmer det?Nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå