Gå til innhold

Elon Musk – mot himmelen eller på kanten av stupet


Anbefalte innlegg

https://www.forbes.com/sites/noahkirsch/2018/08/07/elon-musk-floats-plan-to-take-tesla-private-at-71-billion-valuation/#59cb0a677492

 

Tesla ved 420 USD per aksje er verdt 71.3 milliarder USD. Så har Musk en andel, så hvem enn som skal kjøpe resten trenger ikke kjøpe det. Uansett det er prisen på selskapet Musk mener han har fått penger til. Ingen som sier Tesla skal selges for det? Musk skrev det på twitter. Om det ikke stemmer så havner han i retten og så fengsel.

 

General  Motors og Ford har tilsammen en markedsverdi på 90 milliarder USD. Ingen hemmelighet at disse er betraktelig større selskaper.

 

Så hva er grunnlaget for Tesla sin høye markedspris mener du da? Fordi det er ikke ansatte, erfaring, bilproduksjon, fabrikker, omsetning osv. 

 

https://www.cnbc.com/2017/05/23/alphabets-self-driving-waymo-unit-could-be-worth-70-billion-more-than-gm-morgan-stanley-says.html

 

Waymo plasseres av mange rundt 70 milliarder USD for sin teknologi og sine data. Derimot er Tesla langt ifra på nivået Waymo er på.

 

Hvorfor tror du så mange shorter? Alle som shorter tror ikke Tesla går konkurs. Folk shorter fordi at Tesla sin aksjeverdi klart er overvurdert og vil korrigeres på et tidspunkt. Det er ingen ting annet enn Musk sine ambisjoner som tilsier at selskapet skal være verdt så mye. Og som vi har sett gang på gang så kan de umulig nå så ambisiøse mål. Så det er troen på Musk og Tesla som driver aksjekursen opp. Ikke fysisk hva selskapet har av verdier. Men hva om Google kjøper dem? De bryr seg bare om det fysiske, fordi etter det vil alt være under Googles planer. Og hvorfor skal de da overbetale i de grader for all denne hypen?

 

Jeg sa ikke at selskapet ikke skal selges for den summen, jeg sa dataen ikke skal det. Skjønner ikke hvorfor du drar inn 900 spørsmål om alt annet, vi snakket om data og verdien i det. Slutt å dra samtalen over i noe helt annet eller fortsatt med noen andre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123879

 

Man må nesten synes synd på Elon Musk, og ikke minst Tesla. Pedofilsaken blir bare et ørlite støvkorn i forhold til rettsprosessene som kommer fra denne saken.

Uansett om innholdet i tweeten stemmer eller ikke, kommer gigantsøksmål mot Tesla og Musk. Stemmer innholdet, også om funding, kan alle som har solgt aksjer i forkant av meldingen, gå til søksmål for fordi meldingen kom fra Musk og ikke selskapet, handelen ikke stoppet, osv. osv.

Stemmer ikke innholdet, så står shorterne i kø, kjøpere som kjøpte på meldingen, osv. osv...

Slik man kjenner USA, så er det duket for årevis i rettsalene for Tesla etter dette....

 

Twitter er av US SEC godkjent medium for å gi ut selskapsinformasjon og det er ikke noe problem at Musk, IGJEN, gjør det via twitter. Hadde det vært et problem hadde han allerede vært ute.

 

"The SEC generally allows companies to disseminate news using social media as long as they have told shareholders they might use those channels in addition to regulatory filings. Tesla told investors in a November 2013 filing to follow Mr. Musk’s Twitter feed for “additional information” about the company."

Hvor har du dette fra Birger..?

Dette har aldri skjedd før.

Lenke til kommentar

Så hva er grunnlaget for Tesla sin høye markedspris mener du da? Fordi det er ikke ansatte, erfaring, bilproduksjon, fabrikker, omsetning osv.

Aksjekursen skal gjenspeile fremtidig potensiale. Hvis Tesla lykkes så vil de kunne dominere en hel industri. Tesla er dessuten en vekstmaskin.

 

Waymo plasseres av mange rundt 70 milliarder USD for sin teknologi og sine data. Derimot er Tesla langt ifra på nivået Waymo er på.

Hvordan vet du det?

 

Denne verdisettingen av Waymo tilsier jo at Tesla er grovt underpriset, selv om det måtte være slik at de ligger bak akkurat nå. Husk på at Tesla sitter på sinnssyke mengder data her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan sikkert avse noen få milliarder dollar totalt, men her kreves det flere titalls. Store deler av forumene til teknologimilliardærene er også bundet opp i aksjer. Hvorfor selge seg ned i egne veldrevne selskaper med stort vekstpotensiale for å investere i Tesla?

Dei treng ikkje selje noko som helst. Har du ein milliard kroner, står bankane i kø for å låne deg ti milliardar.

Lenke til kommentar

Dei treng ikkje selje noko som helst. Har du ein milliard kroner, står bankane i kø for å låne deg ti milliardar.

Låne noen titalls mrd. dollar for å investere i Tesla? Det høres fullstendig idiotisk ut. Ikke minst med tanke på at Musk fortsatt skal beholde kontrollen i Tesla. Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Da er det hevet over enhver tvil at Musks tweet var svindel og kursmanipulasjon. At finansieringen var i orden for å ta Tesla av børs for $420 per aksje stemte ikke.

 

Musk håper nå på at at oljepenger fra det korrupte terrorregimet i Saudi-Arabia skal redde han og selskapet, men selv om saudierne er uforutsigbare typer så tror jeg neppe de er villig til å gå all inn i et selskap hvor CEO'en vil være fullt opptatt i strafferetten.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da er det hevet over enhver tvil at Musks tweet var svindel og kursmanipulasjon. At finansieringen var i orden for å ta Tesla av børs for $420 per aksje stemte ikke.

 

Musk håper nå på at at oljepenger fra det korrupte terrorregimet i Saudi-Arabia skal redde han og selskapet, men selv om saudierne er uforutsigbare typer så tror jeg neppe de er villig til å gå all inn i et selskap hvor CEO'en vil være fullt opptatt i strafferetten.

Han slipper nok unna. En mindre aktør ville nok fått myndighetene på nakken.

 

Litt ironisk hvis "Big Oil" "redder" Tesla, men det sto vel egentlig mellom Saudi Arabia eller Kina. Kineserne tror jeg dog er for smarte til å investere mrd. av dollar i selskapet.

Lenke til kommentar
Why did I say “funding secured”?

Going back almost two years, the Saudi Arabian sovereign wealth fund has approached me multiple times about taking Tesla private. They first met with me at the beginning of 2017 to express this interest because of the important need to diversify away from oil. They then held several additional meetings with me over the next year to reiterate this interest and to try to move forward with a going private transaction.

Nå som Statoil nettopp har skiftet navn til Equinor for å signalisere diversifiseringen sin, hadde det også vært gode signaler å investere Norges oljepenger i Tesla. Oljefondet er vel verdt noe sånt som 10 ganger mer enn Tesla så vi har jo også penger nok til å kjøpe den andelen som trengs, uansett hvor mange prosent av Tesla det er snakk om. Selv om det er en viss ironi i det, så er det også en strategisk måte å hoppe fra en nedadgående trendkurve til en oppadgående og på den måten sikre fondets verdier, eller som i dette tilfelle, noen prosenter av verdiene. Vi vil jo fortsatt ha en fot i den gamle leiren om det skulle snu. Altså risikominimering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Norge eier allerede 0.48% av Tesla (ca 2 mrd NOK av dagens verdi).

Om jeg ikke husker feil kan de maks eie 10% av et selskap, men de kan ikke kjøpe unoterte aksjer i dag selv om regjeringen har bedt de vurdere dette (https://www.nbim.no/no/apenhet/brev-til-finansdepartementet/2018/statens-pensjonsfond-utland--unoterte-aksjeinvesteringer/).

 

Ukjent hvordan de stiller seg til denne typen situasjon.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Tesla har allerede lån til opp over øra, og dårlig kredittrating så jeg ser ikke for meg at bankene står i kø med mindre EK-andelen økes kraftig opp fra 10%.

Den dårlige kredittratingen bør man ta med en klype salt. Ratingen er gjort av samme firma som mente at alt sto helt fantastisk til med bankene like før de gikk i bakken under finanskrisen for ti år siden.

 

 

 

Da er det hevet over enhver tvil at Musks tweet var svindel og kursmanipulasjon. At finansieringen var i orden for å ta Tesla av børs for $420 per aksje stemte ikke.

 

Musk håper nå på at at oljepenger fra det korrupte terrorregimet i Saudi-Arabia skal redde han og selskapet, men selv om saudierne er uforutsigbare typer så tror jeg neppe de er villig til å gå all inn i et selskap hvor CEO'en vil være fullt opptatt i strafferetten.

Eh, det er SA som flere ganger har foreslått at Tesla skal av børs. Hvordan klarer du å få "SA har flere ganger foreslått å ta selskapet av børs" til å bli "håper på oljepenger"?

 

 

 

 

Litt ironisk hvis "Big Oil" "redder" Tesla, men det sto vel egentlig mellom Saudi Arabia eller Kina. Kineserne tror jeg dog er for smarte til å investere mrd. av dollar i selskapet.

Jeg tror ikke du skjønner hva "ironi" betyr. Når Big Oil skjønner at olje er på vei ut og dermed ønsker å finne noe annet de kan basere seg på i fremtiden så er jo Tesla midt i blinken da de står i sentrum av en revolusjon innenfor grønn og fornybar energi.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skjønner hva "ironi" betyr. Når Big Oil skjønner at olje er på vei ut og dermed ønsker å finne noe annet de kan basere seg på i fremtiden så er jo Tesla midt i blinken da de står i sentrum av en revolusjon innenfor grønn og fornybar energi.

Saudi-Arabia kommer sannynligvis til å selge olje for over 1.100 mrd. kr i 2018. De burde heller investere i solenergi, etc. enn et tapsprosjekt som Tesla. Landet har rett og slett for mye ‘dumb money’.
Lenke til kommentar

Saudi-Arabia kommer sannynligvis til å selge olje for over 1.100 mrd. kr i 2018. De burde heller investere i solenergi, etc. enn et tapsprosjekt som Tesla. Landet har rett og slett for mye ‘dumb money’.

 

Ehm, det gjør de jo med å kjøpe Tesla da de eier solarcity? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...