Harald Brombach (digi.no) Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Ikke lenger bekymret over kostnadene.Nordmenn på ferie bruker mobildata som aldri før Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Er det ikke mer trafikk enn 108 Gbps når forbruket når maksimum? Hva er det da de syter for når de bruker kapasitet som argument for mer data? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Er det ikke mer trafikk enn 108 Gbps når forbruket når maksimum? Hva er det da de syter for når de bruker kapasitet som argument for mer data? Kapasitet på hver celle som er utfordring, ikke kapasitet i kjernenett. 1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Er det ikke mer trafikk enn 108 Gbps når forbruket når maksimum? Hva er det da de syter for når de bruker kapasitet som argument for mer data? Kapasitet på hver celle som er utfordring, ikke kapasitet i kjernenett. Jeg kan forstå at enkelte basestasjoner har mer trykk enn andre, men 100gbps fordelt utover flere av de store byene blir ikke fryktelig mye press pr basestasjon. Og når leverandørene klarer å levere 4g både til festivaler, idrettsarenaer o.l så er det noe som skurrer. Bare i Kristiansand sentrum er det 10+ sendere så trafikken vil spre seg godt utover hver sender. Om vi da dobler datapakkene vil det ikke nødvendigvis bety sprengt kapasitet i nettet. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Og når leverandørene klarer å levere 4g både til festivaler, idrettsarenaer o.l så er det noe som skurrer. Bare i Kristiansand sentrum er det 10+ sendere så trafikken vil spre seg godt utover hver sender. Telia og Telenor setter opp ekstra mobile sendere rundt festivalområder pga det økte trykket på nettet det skaper. http://www.mynewsdesk.com/no/telia-norge/pressreleases/telia-sikrer-dekning-og-kapasitet-paa-festivaler-og-arrangementer-i-sommer-2543373 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Jeg kan forstå at enkelte basestasjoner har mer trykk enn andre, men 100gbps fordelt utover flere av de store byene blir ikke fryktelig mye press pr basestasjon. Og når leverandørene klarer å levere 4g både til festivaler, idrettsarenaer o.l så er det noe som skurrer. Bare i Kristiansand sentrum er det 10+ sendere så trafikken vil spre seg godt utover hver sender. Om vi da dobler datapakkene vil det ikke nødvendigvis bety sprengt kapasitet i nettet. Tror du alle i Kristiansand er spredt jevnt på alle senderne? Tror du Telenor bygger mer kapasitet enn de må? Hva får deg til å si at de sitter på 2X kapasitet i forhold til hva de trenger i dag? Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Jeg kan forstå at enkelte basestasjoner har mer trykk enn andre, men 100gbps fordelt utover flere av de store byene blir ikke fryktelig mye press pr basestasjon. Og når leverandørene klarer å levere 4g både til festivaler, idrettsarenaer o.l så er det noe som skurrer. Bare i Kristiansand sentrum er det 10+ sendere så trafikken vil spre seg godt utover hver sender. Om vi da dobler datapakkene vil det ikke nødvendigvis bety sprengt kapasitet i nettet. Tror du alle i Kristiansand er spredt jevnt på alle senderne? Tror du Telenor bygger mer kapasitet enn de må? Hva får deg til å si at de sitter på 2X kapasitet i forhold til hva de trenger i dag? Faktisk så tror jeg det er ganske jevnt fordelt iom at det er såpass mange sendere fordelt på ett relativt lite areal. Kvadraturen er ikke akkurat stor. Argumentene til teleselskapene er jo nettopp at det er så vanskelig å bygge i Norge så jeg tror det er mye mer kapasitet enn hva de opplyser om for å selge dyre datapakker så lenge de kan. Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Og når leverandørene klarer å levere 4g både til festivaler, idrettsarenaer o.l så er det noe som skurrer. Bare i Kristiansand sentrum er det 10+ sendere så trafikken vil spre seg godt utover hver sender. Telia og Telenor setter opp ekstra mobile sendere rundt festivalområder pga det økte trykket på nettet det skaper. http://www.mynewsdesk.com/no/telia-norge/pressreleases/telia-sikrer-dekning-og-kapasitet-paa-festivaler-og-arrangementer-i-sommer-2543373 Dersom de klarer å utvide kapasitet på den måten så klarer de også å utvide kapasitet med faste sendere. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Faktisk så tror jeg det er ganske jevnt fordelt iom at det er såpass mange sendere fordelt på ett relativt lite areal. Kvadraturen er ikke akkurat stor. Argumentene til teleselskapene er jo nettopp at det er så vanskelig å bygge i Norge så jeg tror det er mye mer kapasitet enn hva de opplyser om for å selge dyre datapakker så lenge de kan. Er ikke vanskelig å bygge i byer. Byer tjener de mye penger på. Dyre er å bygge i distrikter. Nesten ingen folk. Sannsynligvis mer kapasitet enn som brukes en del steder der. Pga terreng trenger du derimot mye sendere til tross for altså veldig få folk. Tenk i forhold til Danmark som har ingen naturlige hinder og en folketetthet som er utrolig mye høyere enn Norge. Så folk i byer betaler jo mye for abonnement for å finansiere utbygging i distrikter til en liten del av befolkningen. Denne lille delen av befolkningen brukes det MYE penger for å bygge ut bra nett til. Hadde Telenor kun hatt nett på sentrale Østland, større byer på kysten i Sør-Norge, Stavanger, Bergen, Trondheim og et par byer i nord så kunne de tilbudt mye mer data til samme pris. Jeg mener de tjener bra, så tror ikke helt på dem i at de ikke kan gi mer data. Joda dyrere og vanskeligere i Norge gir mening, men forskjellen til våre naboer er for stor. Samtidig er betalingsevne og vilje høy i Norge. Noe jeg tror de utnytter til urimelig høye priser/urimelig lite data. 2x derimot? Det tror jeg nok ikke. Skulle de gi mer data måtte de nok og bygget mer kapasitet ellers ville du opplevd fall i hastighet når folk brukte mye, men det er jo rimelig greit å få til. Med 5G nett vil de jo uansett måtte sette opp mer stasjoner i byene, siden 5G vil bare være for byer. Så håper på 5G gir forbedring på kvoter i Norge pga utbygning av mye kapasitet i byer. 1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Faktisk så tror jeg det er ganske jevnt fordelt iom at det er såpass mange sendere fordelt på ett relativt lite areal. Kvadraturen er ikke akkurat stor. Argumentene til teleselskapene er jo nettopp at det er så vanskelig å bygge i Norge så jeg tror det er mye mer kapasitet enn hva de opplyser om for å selge dyre datapakker så lenge de kan. Er ikke vanskelig å bygge i byer. Byer tjener de mye penger på. Dyre er å bygge i distrikter. Nesten ingen folk. Sannsynligvis mer kapasitet enn som brukes en del steder der. Pga terreng trenger du derimot mye sendere til tross for altså veldig få folk. Tenk i forhold til Danmark som har ingen naturlige hinder og en folketetthet som er utrolig mye høyere enn Norge. Så folk i byer betaler jo mye for abonnement for å finansiere utbygging i distrikter til en liten del av befolkningen. Denne lille delen av befolkningen brukes det MYE penger for å bygge ut bra nett til. Hadde Telenor kun hatt nett på sentrale Østland, større byer på kysten i Sør-Norge, Stavanger, Bergen, Trondheim og et par byer i nord så kunne de tilbudt mye mer data til samme pris. Jeg mener de tjener bra, så tror ikke helt på dem i at de ikke kan gi mer data. Joda dyrere og vanskeligere i Norge gir mening, men forskjellen til våre naboer er for stor. Samtidig er betalingsevne og vilje høy i Norge. Noe jeg tror de utnytter til urimelig høye priser/urimelig lite data. 2x derimot? Det tror jeg nok ikke. Skulle de gi mer data måtte de nok og bygget mer kapasitet ellers ville du opplevd fall i hastighet når folk brukte mye, men det er jo rimelig greit å få til. Med 5G nett vil de jo uansett måtte sette opp mer stasjoner i byene, siden 5G vil bare være for byer. Så håper på 5G gir forbedring på kvoter i Norge pga utbygning av mye kapasitet i byer. Jeg ser poengene dine, og er enig i mye, men dobbel data betyr ikke nødvendigvis dobbelt så mye press på basestasjonen. Ta Netflix feks, du vil aldri bruke mer enn maksimalt 10mbit/s på å streame filmer i høyeste kvalitet selv om kapasiteten på basestasjonen feks gir hver bruker en teoretisk hastighet på 80mbit/s. Det er jo en grunn til at du får gratis musikkstreaming på flere abbonement, det bruker såpass lite båndbredde at det ikke gir noe særlig utslag i den totale tilgjengelige kapasiteten. Og da vet vi at begrensningene hvertfall ikke ligger i antall oppkoblede enheter. Så om 100 brukere har 80mbit hver i tilgjengelig kapasitet vil de ikke behøve 160mbit dersom datapakken dobles. Du vil derimot risikere at hver klient er oppkoblet i en lengre tidsperiode i løpet av en 30 dagersperiode. Men jeg tror også at tidsrommet hvor klientene er oppkoblet vil fordele seg mer utover døgnet slik du ikke nødvendigvis har behov for noe særlig økt kapasitet pr basestasjon. I Kristiansand sentrum vil jeg tippe at det er antall enheter som er oppkoblet på dagtid (pluss støy/bygninger som sperrer for signalene) som gir behov for så mange sendere, ikke bruk av båndbredde siden kvadraturen som regel består av kontorarbeidere på dagtid som allikevel bruker bredbånd for nedlasting av større filer. Jeg ser du nevner 5g, her tror jeg vi kommer til å se motsatt effekt siden kravet for responstid er såpass lav vil 5g være mye mer følsomt dersom mange klienter er tilkoblet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå