Odd R. Valmot Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Slik kan norsk hydrogen bli konkurransedyktig på verdensmarkedet [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 "– Vi ser også at høna og egget-problematikk er fremtredende for hydrogenteknologi, spesielt innen transportsektoren." Ja, denne problematikken dukker opp når når det er snakk om store omveltninger, som tilfellet er når verden skal fra fossil til fornybar energi. Hydro var tidlig ute, både med testanlegget på Utsira og Hywind for flytende vindturbiner, men som olje- og gassnasjon er ikke Norge spesielt interessert i konkurrerende teknologi og Hydro ble kjøpt opp av Equinor(Statoil). Vi har hatt mange debatter her på TU om hydrogen vs. batteri, og trolig er det slik artikkelen sier: batteri for korttidslagring og hydrogen for langtidslagring og store energimengder. Når brenselcellene blir billigere å produsere enn dagens bilmotorer kan det gå fort, og fossil energi fases ut raskere enn norske myndigheter regner med. Kull har gått fra kr 2000/tonn til kr 600/tonn på kort tid og tapene på Svalbard er på flere milliarder. Når markedet for fossil energi krymper blir det trolig priskrig med OPEC, og det som i dag er en stor inntektskilde for Norge kan bli tap. At politikerne i Norge ikke ser faren er egentlig ganske utrolig, men fortsetter å bruke de store pengene på leting etter olje og gass. Ikke mindre enn 25 mrd./år for tiden. Skal vi få forandring i tankesettet til stortingspolitikerne må nye folk, med mer tro på fornybar energi, inn på Stortinget. Vi burde brukt like mye penger på å høste fornybar energi fra havet som vi bruker på oljeleting, da det er fornybar energi og mat fra havet som generer mange arbeidsplasser i tiden som kommer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Mange gode poenger der (jeg kommer tilbake til hvor jeg er uenig) Kullprisen har stupt som følge av massiv svikt i markedet som igjen skyldes overgang til mindre klimafiendtlige energikilder. Dette vil skje i oljemarkedet før eller siden, men det er som kjent vanskelig å spå, spesielt om framtida. Jeg spår at prisfallet lar vente på seg ennå en god stund. Det er lett å bli litt blendet av elbilandelen her i lille Norge, men globalt vil det nok forbli godt driv i oljemarkedet i tiår fremover. Leting er nok fortsatt en god investering, men risikoen for et prisras i feltets levetid er klart økende. Det bør reflekteres i hvor mye penger vi bør bruke på leting. Høna og egget-problemet er potensielt bare midlertidig. Hydrogen egner seg til formål som krever lite effekt (rimelig brenselcelle), men stor energikapasitet. Vogntog, skip, ukes og måneds-magasin i kraftnettet i land uten tilgang på vannkraftmagasiner. Men i biler har det lite å gjøre også som rekkeviddeforlenger fordi batterier har langt lavere energitap og er mer kostnadseffektivt. Endret 10. august 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Mange spekulerer i at peak oil kan blir rundt 2030. Verden har fortsatt et sterkt økende energibehov, befolkningen øker og mange får kraftig økt levestandard særlig i Asia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå