Gå til innhold

Slik kan norsk hydrogen bli konkurransedyktig på verdensmarkedet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Vi ser også at høna og egget-problematikk er fremtredende for hydrogenteknologi, spesielt innen transportsektoren."

 

Ja, denne problematikken dukker opp når når det er snakk om store omveltninger, som tilfellet er når verden skal fra fossil til fornybar energi.

Hydro var tidlig ute, både med testanlegget på Utsira og Hywind for flytende vindturbiner, men som olje- og gassnasjon er ikke Norge spesielt interessert i konkurrerende teknologi og Hydro ble kjøpt opp av Equinor(Statoil).

Vi har hatt mange debatter her på TU om hydrogen vs. batteri, og trolig er det slik artikkelen sier: batteri for korttidslagring og hydrogen for langtidslagring og store energimengder.

Når brenselcellene blir billigere å produsere enn dagens bilmotorer kan det gå fort, og fossil energi fases ut raskere enn norske myndigheter regner med.

Kull har gått fra kr 2000/tonn til kr 600/tonn på kort tid og tapene på Svalbard er på flere milliarder.

Når markedet for fossil energi krymper blir det trolig priskrig med OPEC, og det som i dag er en stor inntektskilde for Norge kan bli tap.

At politikerne i Norge ikke ser faren er egentlig ganske utrolig, men fortsetter å bruke de store pengene på leting etter olje og gass.

Ikke mindre enn 25 mrd./år for tiden.

Skal vi få forandring i tankesettet til stortingspolitikerne må nye folk, med mer tro på fornybar energi, inn på Stortinget.

Vi burde brukt like mye penger på å høste fornybar energi fra havet som vi bruker på oljeleting, da det er fornybar energi og mat fra havet som generer mange arbeidsplasser i tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Mange gode poenger der (jeg kommer tilbake til hvor jeg er uenig)

 

Kullprisen har stupt som følge av massiv svikt i markedet som igjen skyldes overgang til mindre klimafiendtlige energikilder. Dette vil skje i oljemarkedet før eller siden, men det er som kjent vanskelig å spå, spesielt om framtida. Jeg spår at prisfallet lar vente på seg ennå en god stund. Det er lett å bli litt blendet av elbilandelen her i lille Norge, men globalt vil det nok forbli godt driv i oljemarkedet i tiår fremover. Leting er nok fortsatt en god investering, men risikoen for et prisras i feltets levetid er klart økende. Det bør reflekteres i hvor mye penger vi bør bruke på leting.

 

Høna og egget-problemet er potensielt bare midlertidig. Hydrogen egner seg til formål som krever lite effekt (rimelig brenselcelle), men stor energikapasitet. Vogntog, skip, ukes og måneds-magasin i kraftnettet i land uten tilgang på vannkraftmagasiner. Men i biler har det lite å gjøre også som rekkeviddeforlenger fordi batterier har langt lavere energitap og er mer kostnadseffektivt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...