Gå til innhold

Thinkpad T470 vs T480

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok ikke støv.

Mange som «plages» av T460,T470 og IdeaPad sin fan kontroll.

Den starter ganske bratt og trigg punkt er 65°C på CPU.

Det kan være en løsning med en custom powerplan hvor max cpu target settes ned.

Se :

https://youtu.be/NqpjcPnIYFA

Eller man kan benytte TPFanControl som vises til her

https://www.reddit.com/r/thinkpad/comments/646em1/t470_very_noisy_fan/

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er nok ikke støv.

Mange som «plages» av T460,T470 og IdeaPad sin fan kontroll.

Den starter ganske bratt og trigg punkt er 65°C på CPU.

Det kan være en løsning med en custom powerplan hvor max cpu target settes ned.

Se :

Eller man kan benytte TPFanControl som vises til her

https://www.reddit.com/r/thinkpad/comments/646em1/t470_very_noisy_fan/

Takk! Da skal jeg prøve det. Hører ikke noe til viftene når jeg hører på musikk gjennom ørepropper. Men vil jo ikke være sjenerende for andre hvis jeg feks er på biblioteket.. selv om vifta roer seg jo fort ned. Men gøy å se hva man kan få til uansett.

Lenke til kommentar

Regner med at nyere pc'er skrur av lading av batteri når det er fult. Dermed så skal det gå greit at de alltid er koblet til strøm.

For å rense viften for støv bruker når pc er av å blåse inn der viften blåser luft ut. Eventuelt kan en ta av deksel på baksiden og blåse med trykkluft på boks. Eller med munnen uten å spytte...

Der finnes et program som heter intel extreme tuning utility. Med det kan du muligens undervolte cpu med å legg inn en negativ offset. Fra -0.050V (50mV) til -0.100V skal være sannsynelig på i5-7200u. Dette gir lavere strømforbruk. Men dette på egen risiko. Om en tar ned offset 10mV i gangen og stresstester, så ser en om det blir ustabilt.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows kan oppdatere driverene selv. Men en kan gå inn i Enhetsbehandling (høyreklikk på start) og søke etter nyere drivere selv også.

Når det gjelder bios oppdateringer så må en vel finne de på nett og oppdatere selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

For å rense viften for støv bruker når pc er av å blåse inn der viften blåser luft ut. Eventuelt kan en ta av deksel på baksiden og blåse med trykkluft på boks. Eller med munnen uten å spytte...

Blåsing er meningsløst om det ligger et ullteppe der. Det eneste som funker er å skru fra hverandre hele greia, og ta ut støvet som ligger mellom vifta og kjøleribba.

Edit: PCer bråker ofte mer enn mac, dessverre.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Regner med at nyere pc'er skrur av lading av batteri når det er fult. Dermed så skal det gå greit at de alltid er koblet til strøm.

Det stemmer; dette har produsentene gjort i omtrent ti år nå. (Teknisk sett så stopper de ladingen når batteriet er et sted mellom 95 - 98 prosent (varierer fra produsent til produsent) men resultatet er at man unngår at batteriet "slites ut" på grunn av overlading)
Lenke til kommentar

Oppdatering: etter en dag så må jeg si meg veldig fornøyd med valget mitt! En særs komfortabel maskin. 

Bare lurer på én ting til; forrige eier sa han hadde fjernet alt av bloatware, hvordan kan jeg vite at dette stemmer? Når jeg åpner opp "windows-menyen" så er det en egen kategori for spill der? Kan man fjerne det?

Lenke til kommentar

Oppdatering: etter en dag så må jeg si meg veldig fornøyd med valget mitt! En særs komfortabel maskin. 

Bare lurer på én ting til; forrige eier sa han hadde fjernet alt av bloatware, hvordan kan jeg vite at dette stemmer? Når jeg åpner opp "windows-menyen" så er det en egen kategori for spill der? Kan man fjerne det?

Om du trykker på windowsknappen og skriver kontrollpanel, så kan du åpne kontrollpanel. I det vinduet finner du "avinstaller et program". Der har du en liste over alt som er installert og du kan avinstallere det du vil. Husk at noe er drivere og program fra leverandøren som kan være kjekt å ha. Microsoft kan vel ha noe nyttig også. Mitt tips er å ikke avinstallere ting en ikke vet hva er.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...