Gå til innhold

Thinkpad T470 vs T480

Anbefalte innlegg

Hei! Mange fikk sikkert med seg det litt vinglete innlegget mitt her inne. Nå har jeg i hvert fall kommet såpass langt at jeg vet hva slags PC jeg vil ha.

Har sett på en brukt T470 på Finn (11mnd gammel).

Det positive er at jeg kan hente den nå, den er klar til bruk. Den er 4000kr billigere enn T480. Det negative er prisen (6500), ikke at det kanskje er så høyt, men føler det da en ny en var på tilbud til ca det...

T480 koster 10400 ny fra lenovo sine sider. Litt ekstra da jeg tenker jeg burde ha IPS skjerm? Men koster ikke så mye mer så det ut til.

Spørsmålet mitt blir da; hva burde jeg gå for? Er T480 så mye bedre at det er verdt differansen, eller klarer jeg meg nok fint med T480?

Tenker kanskje å legge inn Linux? (Hørt det er bra) og ellers lese meg litt opp. noe annet jeg ellers burde tenke på når PC’en er i hus? (Dette blir min første bærbare PC med Windows)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som førstegansbruker er nok Windows mye enklere å bruke enn Linux. Linux kan fort lage trøbbel som krever ganske dyp kompetanse eller google-fu og ofte mye arbeid for å løse. Hvis du er vant til Mac ville jeg gått for Windows.

Tror nok du har blandet T480 og E480 på Lenovo sine sider prismessig.

T480 er en del kraftigere enn T470, men du får en bra deal med T470 til 6500 Kr.

Lenke til kommentar

Som førstegansbruker er nok Windows mye enklere å bruke enn Linux. Linux kan fort lage trøbbel som krever ganske dyp kompetanse eller google-fu og ofte mye arbeid for å løse. Hvis du er vant til Mac ville jeg gått for Windows.

Tror nok du har blandet T480 og E480 på Lenovo sine sider prismessig.

T480 er en del kraftigere enn T470, men du får en bra deal med T470 til 6500 Kr.

Niks, har en rabattkoder, så blir 10 466. Men er jo det ‘nederste’ av T480. Men ok, takk! Da blir det 470, ettersom det blir nok bra nok til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Ja, ser det er mange ulike konfigurasjoner av T480.

En annen fordel med den brukte maskinen er at du får 1920x1080 i oppløsning og ikke 1366*768. Ekstra høykapasitets-batteri er greit å ha også. Kvaliteten på disse maskinene er så god at 11 mnd neppe gjør noe særlig fra eller til.

Husker det var en god del problemer med Thinkpad rett etter IBM solgte dem, men nå er dem på høyde igjen.

Lenke til kommentar

Det som skiller Windows fra Linux og Mac er at det er mye bedre utvalg av programmer. Så en bør bruke Windows om en ikke har veldig klar formening om at en faktisk kan bruke en av de andre.

Eller så kan man prøve seg frem ("alle" Linux distroer kan kjøres fra en "live" usb minnepinne i dag, uten at du trenger å installere noe på maskina) og se om man kanskje finner alt man trenger av programvare for Linux også.

Så lærer man seg noe nytt i samme slengen; det er jo ikke en dårlig ting.

Lenke til kommentar

En enkel funksjonell start på Linux er å bruke Knoppix DVD-image og legge det på USB-flashdrive via Rufus.

Her har man mye god programvare integrert og et komplett system ferdig satt opp.

Edit: Dette er et LIVE-system som tilsier at du ikke trenger å installere det på harddisk for å bruke det, bare boote fra USB.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Wow.

Hei! Mange fikk sikkert med seg det litt vinglete innlegget mitt her inne. Nå har jeg i hvert fall kommet såpass langt at jeg vet hva slags PC jeg vil ha. [..] Tenker kanskje å legge inn Linux? (Hørt det er bra) [..] (Dette blir min første bærbare PC med Windows)

Du har etter eget utsagn: 1) Ikke brukt Windows siden barneskolen, du er kun kjent med Mac OS. 2) Du har liten peil på PC-maskinvare.

Og til tross for at Linux er helt nytt for deg så vurderer du i tillegg dette? Jøss.

Jeg tror du vil bli overrasket om du faktisk prøver en Linux-distro. Som fersking vil du aldri klare å leve med Linux dag inn og dag ut på det som blir hovedmaskinen din. Dette kan jeg garantere.

Du kjøper bærbar for øvinger sier du, men du trenger jo datamaskin til mye annet også. Som (siving)student vil du fort bli sittende fremfor skjermen mange timer hver dag, uavhengig av om du er på campus eller ikke. Og du sa selv at du ønsket en produktivitetshjelper. Da er det innlysende at du trenger noe du er kjent med allerede. Dvs. en maskin som du kan jobbe effektivt på, fordi du vet hvor alt er allerede.

Ved å kjøpe PC i stedet for, hvor OS blir Windows eller Linux, gjør du det veldig vanskelig for deg selv. Du kommer til å bruke masse tid på å "krangle" (dvs. bli kjent) med PC-en, for å få den til å gjøre det du ønsker. Alt er plutselig ukjent/nytt, og OS-et er i tillegg langt fra så intuitivt som Mac OS. Spesielt gjelder dette Linux hvor hver minste lille ting ofte krever ekstrem tålmodighet og mye ledig tid. (For å ikke nevne tilkoblet strøm og rask Internett-tilkobling, fordi du må google i det uendelige.) Windows er heller ikke perfekt selvsagt, faktisk har Win10 så mye rot i seg at selv erfarne Windows-brukere kan bli frustrerte i starten (meg selv inkludert).

Som (siving)student kan det bli travelt - det er nok å bruke tiden på. Så hvorfor slite med dataproblemer i tillegg?

Det virker som MacBook er det tryggeste og sikreste valget for deg. Likevel stritter du i mot. Hvorfor? Handler det bare om penger, eller er det en annen grunn? Er du kanskje lei Mac OS samt nysgjerrig på Windows og/eller Linux?

Jeg bare lurer.  :)

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

T470 er modell nummeret med 7.de generasjon intel cpu og 2017

T480 er modell nummeret med 8.de generasjon intel cpu og 2018. Årets modell.

Begge finns med samme konfigurasjoner untatt prosessor generasjonen og spenner fra ca 10000 til 30000

Pris og ytelse avhengig av konfigurasjoner:  skjermtype, minne , ssd type/størrelse, grafikkløsning og type cpu i5 -i7 i ulike varianter.

Se:

https://www.lenovo.com/no/no/laptops/thinkpad/t-series/ThinkPad-T480/p/22TP2TT4800?cid=no:sem|se|google|365222556948|NO+-+Branded+-+ThinkPad+T480+-+BMM|G+-+NO+-+EMEA+-+Lenovo+-+PS+-+B+-+Laptop+-+Thinkpad+-+T+Series|137945104&s_kwcid=AL!4328!3!255198671256!b!!g!!%2Blenovo%20%2Bt480&ef_id=VU5nNQAAAIXBmn8Q:20180811014334:s

Lenke til kommentar

Wow.

Du har etter eget utsagn: 1) Ikke brukt Windows siden barneskolen, du er kun kjent med Mac OS. 2) Du har liten peil på PC-maskinvare.

Og til tross for at Linux er helt nytt for deg så vurderer du i tillegg dette? Jøss.

Jeg tror du vil bli overrasket om du faktisk prøver en Linux-distro. Som fersking vil du aldri klare å leve med Linux dag inn og dag ut på det som blir hovedmaskinen din. Dette kan jeg garantere.

Har mest lyst til å prøve Linux da jeg så det en del omtalt her, og ble nysgjerrig. 

Du kjøper bærbar for øvinger sier du, men du trenger jo datamaskin til mye annet også. Som (siving)student vil du fort bli sittende fremfor skjermen mange timer hver dag, uavhengig av om du er på campus eller ikke. Og du sa selv at du ønsket en produktivitetshjelper. Da er det innlysende at du trenger noe du er kjent med allerede. Dvs. en maskin som du kan jobbe effektivt på, fordi du vet hvor alt er allerede.

Ved å kjøpe PC i stedet for, hvor OS blir Windows eller Linux, gjør du det veldig vanskelig for deg selv. Du kommer til å bruke masse tid på å "krangle" (dvs. bli kjent) med PC-en, for å få den til å gjøre det du ønsker. Alt er plutselig ukjent/nytt, og OS-et er i tillegg langt fra så intuitivt som Mac OS. Spesielt gjelder dette Linux hvor hver minste lille ting ofte krever ekstrem tålmodighet og mye ledig tid. (For å ikke nevne tilkoblet strøm og rask Internett-tilkobling, fordi du må google i det uendelige.) Windows er heller ikke perfekt selvsagt, faktisk har Win10 så mye rot i seg at selv erfarne Windows-brukere kan bli frustrerte i starten (meg selv inkludert).

Som (siving)student kan det bli travelt - det er nok å bruke tiden på. Så hvorfor slite med dataproblemer i tillegg?

Det virker som MacBook er det tryggeste og sikreste valget for deg. Likevel stritter du i mot. Hvorfor? Handler det bare om penger, eller er det en annen grunn? Er du kanskje lei Mac OS samt nysgjerrig på Windows og/eller Linux?

Jeg bare lurer. :)

Hehe, jeg ser​ poengene her, og det er jo egentlig slik jeg har tenkt gjennom hele prosessen også. 

Noe som også trakk meg mer og mer vekk fra den fristende Macbooken var at den jo ikke har noen porter. USB og SD-kort inngang er greit synes jeg.

Men! Nå er det slik at jeg sitter her med en ny (eller ja, brukt)T470. Ble litt bekymret da jeg startet den opp og vifta suste en del, men det har stilnet nå, og hittil virker alt faktisk meget bra. Så selv om det kanskje blir et år med noen ekstra utfordringer på PC-fronten, så lærer jeg forhåpentligvis en del. (og skulle noe skje har jeg jo to år igjen på garantien....)

Helt kurant å lure!

EDIT: vifta startet på igjen når jeg åpnet youtube (3 faner oppe). Er det noe man kan oppgradere for å slippe unna dette? Den døde jo fort ned igjen, meeeen.....

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Vel, da ønsker jeg deg lykke til!  :)

[..] EDIT: vifta startet på igjen når jeg åpnet youtube (3 faner oppe). Er det noe man kan oppgradere for å slippe unna dette? Den døde jo fort ned igjen, meeeen.....

Manglende/dårlige grafikkdrivere kan forårsake at det noen ganger brukes mer ressurser når man spiller spill eller ser video. En gammel/dårlig nettleser kan også sluke litt. Ellers vil også viftene gå mer hvis maskinen er full av støv. Men vanskelig å si hva som er greia hos deg uten å undersøke selv.

Lenke til kommentar

Vel, da ønsker jeg deg lykke til!  :)

Manglende/dårlige grafikkdrivere kan forårsake at det noen ganger brukes mer ressurser når man spiller spill eller ser video. En gammel/dårlig nettleser kan også sluke litt. Ellers vil også viftene gå mer hvis maskinen er full av støv. Men vanskelig å si hva som er greia hos deg uten å undersøke selv.

Takk for svar! Tenkte ikke over at jeg brukte Explorer.. Kan jeg spørre hva slags nettleser du bruker? Kan man sjekke om maskinen har mye støv hos en elektronikkforretning?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Tenkte ikke over at jeg brukte Explorer.. Kan jeg spørre hva slags nettleser du bruker? Kan man sjekke om maskinen har mye støv hos en elektronikkforretning?

Jeg bruker Chrome.

Du kan få hjelp med å sjekke for støv ja, men hvis maskinen bare er 11 mnd. gammel tviler jeg på at dette er årsaken. (Med unntak om forrige eier f.eks. hadde maskinen mye i fanget og/eller i senga ..). Det vil også fort koste litt, minimum 500 NOK vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...