Ragnar115 Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Jeg lurer på om man har regler og forholde seg til når man blir såtte som referanse Var en som mente at man ikke kunne si noe negativt når man godtok å være referanse for en arbeidstaker om den arbeidstakeren. Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 En referanse kan si hva som helst, men det er du som bestemmer hvem som skal være referanse. Når det er sagt er det lurt at den personen er habil. (ikke familie osv) Lenke til kommentar
fapmonsta Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Om referanser ikke kunne sagt noe negativt så hadde vel hele poenget med å ha referanser forsvunnet. Personen kan si akkurat det han vil, og referanser har for mange ødelagt sjansen dems for å få jobben. Må også sies at det er viktig å gi personen du skal ha som referanse en heads-up, så han er klar over at han kan bli ringt opp og ikke blir helt overrasket. 1 Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Hvis du blir spurt av en tidligere arbeidstaker/kollega om å være referanse så har jeg erfart at enkelte større bedrifter/organisasjoner der du eventuelt er ansatt har satt regler og begrensninger for hvem av de ansatte som kan være referanse person og hva du har lov å uttale deg om. Hvis du er usikker på dette anbefaler jeg å snakke med personalavdelingen før du godtar å være referanseperson og formidler noe negativt til en ny arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 Om referanser ikke kunne sagt noe negativt så hadde vel hele poenget med å ha referanser forsvunnet. Personen kan si akkurat det han vil, og referanser har for mange ødelagt sjansen dems for å få jobben. Må også sies at det er viktig å gi personen du skal ha som referanse en heads-up, så han er klar over at han kan bli ringt opp og ikke blir helt overrasket. Eg ser den, men har en referanse lov å svare på noe annet enn de dem blir spurt om? Om vedkommende har feks trakassert og mobbet de ansatte i flere måneder, men det ikke er et spørsmål som blir tatt opp har man da lov å si noe om det? Og kan en referanse holde tilbake informasjon fordi det vil gagne den som er referanse? (feks om det ikke er mulig å sparke denne personen så vil denne personen vært fall forsvinne om han fekk ny jobb) Spørsmålene er rent hypotetisk og har egentlig ikke noe med meg å gjøre i en "virkelig" situasjon. Jeg prøver bare å få nok informasjon rundt temaet til og kunne diskutere det videre Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Ein referanse kan opplyse om alle forhold, med unntak av det som kjem i konflikt med personvernet. Som referanse kan du nok ikkje fritt opplyse om f.eks seksuell legning, politisk tilhøyrligheit, og helseopplysningar. Ein anna ting er at det er heller ikkje ulovleg for referansen å uttale seg usant. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Her er én jurist som mener at løgn kan gi erstatningsansvar overfor ny arbeidsgiver: https://www.dn.no/karriere/2012/04/14/gode-referanser-kan-straffe-seg Ellers må vel også referanser forholde seg til æreskrenkelses- og injuriebestemmelsen og loven for øvrig, som alle andre? Så det er noen begrensninger på hva en referanse kan lyve om uten å bli erstatningsansvarlig enten overfor arbeidstakeren eller overfor ny arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
NewEra Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april (endret) Når man spør noen om å være referanse så spør man den man mener kan gå go for jobben vedkommende har gjort. Man har jo taushetsplikt i mange jobber som gjør at man ikke kan ytre absolutt alt man ønsker. samt at om man blir spurt om å være referanse så er det vanlig å si nei om man ikke kan gå god for den som spør. Det handler litt om normal folkeskikk også. Om en person er syk så er ikke det en god nok grunn til å gi negativ omtale, da dette er noe vedkommende har rett til i følge lov. Og dermed vil det ikke være grunnlag for en arbeidsgiver å nevne det som negativt i en samtale, samt at dette er taushetslagt informasjon som arbeidsigver ikke har lov til å si noe om, da det er brudd på GDPR. Endret 1. april av NewEra Mere info Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april NewEra skrev (10 timer siden): Når man spør noen om å være referanse så spør man den man mener kan gå go for jobben vedkommende har gjort. Man har jo taushetsplikt i mange jobber som gjør at man ikke kan ytre absolutt alt man ønsker. samt at om man blir spurt om å være referanse så er det vanlig å si nei om man ikke kan gå god for den som spør. Det handler litt om normal folkeskikk også. Om en person er syk så er ikke det en god nok grunn til å gi negativ omtale, da dette er noe vedkommende har rett til i følge lov. Og dermed vil det ikke være grunnlag for en arbeidsgiver å nevne det som negativt i en samtale, samt at dette er taushetslagt informasjon som arbeidsigver ikke har lov til å si noe om, da det er brudd på GDPR. Tausheitsplikta som ein har i eit arbeidsforhold vil svært sjeldan være til hinder for ein referanse. Det som er tausheitsbelagt er jo vanlegvis berre kundeopplysningar, pasientinfo, produksjonshemmelegheiter og liknande. Om den du skal gi referanse for har vært mykje sjuk så er det lov å seie, og strengt tatt er det nok også forventa at du skal opplyse om det. Ein skal ikkje gå i detaljar slik at ein kan gjere seg opp ei formeining om diagnose, men at den du er referanse for har stort sjukefråvær er det heilt innafor å opplyse om. Hadde eg vært referanse så ville eg likevel ha supplert med opplysningar om kor vidt sjukefråværet er relevant for det potensielt nye arbeidsforholdet. Det er tross alt ein vesentleg forskjell på om vedkommande var sjukemeldt i 30 dagar i fjor fordi vedkommande knakk beinet i ei ulykke, kontra ein som hadde 30 dagar med eigenmeldingsfråvær. Sjølv om det er lov å være sjuk, og ein har rett til å få sjukemelding ved sjukdom så er det heilt innafor å opplyse om dette i eit referanseintervju, men ein må sjølvsagt ikkje snakke om forhold som er tauseheitsbelagte slik som diagnose. Det sagt så bør ein sjølvsagt som referanse gjere seg nokre tankar om kva opplysningar som er relevante for den potensielle arbeidsgivaren å kjenne til. Heilt vanleg sjukefråvær som følgje av influensa og omgangssjuke hadde eg nok ikkje nemt i det heile tatt. Det viktigaste for den som er referanse er nok likevel å være sannferdig i det som blir sagt, ein falsk referanse vil kunne utløyse erstatningsansvar frå både den eine og den andre parten alt etter om usannheita var i positiv eller negativ retning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå