Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Jeg er per idag ansatt i firma som en produksjonsmedarbeider. Etter en produksjonsleder sluttet har jeg fått opplæring i mange av hans arbeidsoppgaver i forkant.Det vil si, kort fortalt: - Påse at produksjon går så effektivt som mulig - Avtale med andre produksjonsmedarbeidere om overtid ved behov (nesten hver uke) - Påse at alt ligger til rette for produksjon, og holde oversikt over inventar (passe på lagerbeholdning) - Måtte bli igjen etter endt arbeidstid ved behov (ikke planlagt overtid)- Rapportere og avslutte ordrer.Dette i tillegg at det kommer en ny avdeling som jeg kanskje får "ansvaret" for. Dette gir meg, foreløpig,tittelen som skiftleder. Vi er eneste avdelingen i bedriften som ikke jobber skift, og såvidt det er meg bekjent er det ingen andre skiftledere på bedriften. Består av rundt 40 ansatte. På andre avdelinger er det kun formenn og produksjonsmedarbeidere. Alt dette skal gi meg 5-15kr ekstra i lønn. Dette betyr også at min samboer må slutte å jobbe kveld, siden jeg må ha mulighet til å bli igjen ved uforesette hendelser. Egentlig synes jeg at bedriften er urimelig i forhold til forventninger kontra lønn. Er det noen som har noe jeg eventuelt kan bruke i forhandlingene? eller innspill til noe som helst? Jeg tjener ikke så bra, men 5-15kr hjelper lite når samboer må jobbe mindre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Typisk bas tillegg er vell på 10-15 kroner så dette er vell innenfor. I tillegg vill jo du overta kvelds jobbingen for din samboer(du skriver at det blir overtid på grunn av dette). Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Typisk bas tillegg er vell på 10-15 kroner så dette er vell innenfor. I tillegg vill jo du overta kvelds jobbingen for din samboer(du skriver at det blir overtid på grunn av dette). Men er ikke BAS, blir skiftleder. Og når dette er sagt så er vel skiftleder kun ansvarlig for skiftet? og at de ikke kan *kreve* at jeg blir igjen? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 (endret) Jeg kan ikke så mye om loven her, men i mitt yrke som håndverker så er 15 kroner et vanlig formannstillegg mens bas er 5,-. Som håndverkere mener jeg å ha lest at man er å anse som "særlig selvstendige" da det er vi som er ute på oppdrag som vurderer arbeidet dag for dag, men da er det normalt sett bare om man selv tabber seg ut ved å f.eks koble fra vann for å bygge om en rørledning for så å ikke klare å fullføre koblingen før endt arbeidsdag. På større arbeidsplasser er det vi som er formenn som ofte må arbeide utover normal arbeidstid ifbm møter, kontorarbeid, logistikk eller generell planlegging. Jeg nevner det bare som en kommentar til at 15,- kan høres ut til å stemme - men i den sammenligningen er det valgfritt om man aksepterer en formannsstilling (ledende stilling). Vil legge til at man allikevel ikke forventer å jobbe "gratis" med en slik ordning. Hvis man vet at stillingen vil kreve arbeid utover arbeidstid på generell basis så er det vanlig å forhandle fastlønn og da blir det stipulert i kontrakten. Jeg har selv aldei hatt en slik stilling men jeg vet at min bror som er byggeleder har en slik kontrakt hvor han selv har forhandlet frem sin lønnsavtale ifbm at han må være disponibel til enhver tid. -men da er det også snakk om betydelig kompensasjon. Endret 9. august 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Men er ikke BAS, blir skiftleder. Og når dette er sagt så er vel skiftleder kun ansvarlig for skiftet? og at de ikke kan *kreve* at jeg blir igjen? Bas/skiftleder, går vell mye i det samme. Man har en ansvarlig rolle i teamet. Ser ikke helt hvorfor en skal ha noe mer enn typisk baslønn som skiftleder. Det var du som snakket om overtid... Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Jeg kan ikke så mye om loven her, men i mitt yrke som håndverker så er 15 kroner et vanlig formannstillegg mens bas er 5,-. Som håndverkere mener jeg å ha lest at man er å anse som "særlig selvstendige" da det er vi som er ute på oppdrag som vurderer arbeidet dag for dag, men da er det normalt sett bare om man selv tabber seg ut ved å f.eks koble fra vann for å bygge om en rørledning for så å ikke klare å fullføre koblingen før endt arbeidsdag. På større arbeidsplasser er det vi som er formenn som ofte må arbeide utover normal arbeidstid ifbm møter, kontorarbeid, logistikk eller generell planlegging. Jeg nevner det bare som en kommentar til at 15,- kan høres ut til å stemme - men i den sammenligningen er det valgfritt om man aksepterer en formannsstilling (ledende stilling). På min bedrift er forskjellen på skiftleder og formann på 95000kr i året. Så det er en ganske stor forskjell Bas/skiftleder, går vell mye i det samme. Man har en ansvarlig rolle i teamet. Ser ikke helt hvorfor en skal ha noe mer enn typisk baslønn som skiftleder. Det var du som snakket om overtid... Åja, null stress. Synes bare det er merkelig å potensielt være eneste skiftleder på den eneste avdelingen på bedriften som ikke har skift. Enten er jeg urimelig, eller de kanskje litt vel sparsomme. Fra forrige arbeidsplass hadde skiftleder mye mindre ansvar enn det jeg har idag. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Der jeg jobber har også "Skiftleder" 15 kr mer i timen, men synes det hørtes ut som om du har fått mer enn det egentlig Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Jeg vil ikke si du er urimelig. Min fritid er verdifull Men for meg høres det ut som at du blir greit kompensert uten at jeg vet hvor mye tid du faktisk må bruke utover ordinær arbeidstid. Nå er det i min erfaring stor forskjell på ansvar i de forskjellige titlene avhengig av hvordan bedriften styres. I industrien var det klare retningslinjer for arbeidsoppgaver til bas, formann og prosjektleder. I byggebransjen sklir alt mer inn i hverandre og en bas gjør i noen firma mange av de samme oppgavene prosjektleder normalt tar seg av i industri. Hvis du er tilbudt 30,- mer i timen enn en formannsstilling så høres det good ut fra mitt ståsted 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Hvordan ligger det an ift prosent? Ser ut som 5-10% er normalt etter litt søking. Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Der jeg jobber har også "Skiftleder" 15 kr mer i timen, men synes det hørtes ut som om du har fått mer enn det egentlig Fått mer hva? Enn 15kr mer i timen? Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Jeg vil ikke si du er urimelig. Min fritid er verdifull Men for meg høres det ut som at du blir greit kompensert uten at jeg vet hvor mye tid du faktisk må bruke utover ordinær arbeidstid. Nå er det i min erfaring stor forskjell på ansvar i de forskjellige titlene avhengig av hvordan bedriften styres. I industrien var det klare retningslinjer for arbeidsoppgaver til bas, formann og prosjektleder. I byggebransjen sklir alt mer inn i hverandre og en bas gjør i noen firma mange av de samme oppgavene prosjektleder normalt tar seg av i industri. Hvis du er tilbudt 30,- mer i timen enn en formannsstilling så høres det good ut fra mitt ståsted Et av problemene mine er at jeg ikke har noen å sammenligne meg med i bedriften. Jeg, som nevnt over, blir potensielt den eneste skiftlederen i bedriften, i den eneste avdelingen som IKKE har skiftordning. Formannstillingen på bedriften ligger rundt 500.000 i året (fastlønn) mens jeg blir potensielt tilbudt 410.000. Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Hvordan ligger det an ift prosent? Ser ut som 5-10% er normalt etter litt søking. 4,8% har jeg regnet frem til. Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 I forrige arbeidsplassen ble det 5 kr ekstra for å være skiftleder, men da hadde du heller ingen forpliktelser på fritiden, eneste du hadde ansvaret for var at alle hadde det de trengte og å ta tester av produktet. Så det er dette jeg sammenligner med. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Typisk bas tillegg er vell på 10-15 kroner så dette er vell innenfor. I tillegg vill jo du overta kvelds jobbingen for din samboer(du skriver at det blir overtid på grunn av dette).Ganske dårlig deal i forhold til stillingen til samboer som TS "overtar" riktignok. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Fått mer hva? Enn 15kr mer i timen? Beklager kortheten i svaret mitt, mente at du har fått mer oppgaver enn hva jeg forventer av en skiftleder hos oss. Altså høres det ut som om du fortjener mer enn et "vanlig" skiftleder tillegg 1 Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 11. august 2018 Forfatter Del Skrevet 11. august 2018 Beklager kortheten i svaret mitt, mente at du har fått mer oppgaver enn hva jeg forventer av en skiftleder hos oss. Altså høres det ut som om du fortjener mer enn et "vanlig" skiftleder tillegg Om jeg får spørre, hva forventes det av en skiftleder hos dere? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Om jeg får spørre, hva forventes det av en skiftleder hos dere? Kort fortalt er ekstraoppgavene: Ressursoversikt (Bemanning) Delegering av oppgaver på skiftet Rapportering til ledelsen hver morgen Kontaktperson til ledelsen Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 Nå har jeg blitt tilbudt stillingen som "supervisor". Hva i all verden er det på godt norsk da? Det føles bare ut som det er en billigere versjon av formann. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Det er jo engelsk, så da betaler det sikkert godt! Jeg tenker også umiddelbart formann, enkelt og greit. Mange slike stillinger er ren semantikk tror jeg. Vaktmesterbøttekottassistent. Lenke til kommentar
Slagen mann Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 Det er jo engelsk, så da betaler det sikkert godt! Jeg tenker også umiddelbart formann, enkelt og greit. Mange slike stillinger er ren semantikk tror jeg. Vaktmesterbøttekottassistent. Det trodde jeg også, men 10kr ekstra i timen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå