Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mer glad som singel men vil fortsatt ha dame?

Anbefalte innlegg

Vært i flere seriøse forhold, men virker som de gangene jeg er i singel-perioden så er jeg mye mer glad generelt. Har som regel noen jenter jeg møter i ny og ne, og det dekker det seksuelle behovet også gjør jeg alt jeg vil ellers. Men med en gang jeg møter en bra dame så føler jeg på at jeg ikke klarer å helt gi slipp. Men en del av meg håper på å treffe den perfekte dame istedenfor. Noen som føler det samme? Vil jo ha den følelsen av at "hun her er alt jeg har sett etter" men har aldri følt det med noen, selv om jeg har vært i langvarig forhold.

Mann, 26. 

Anonymous poster hash: fcdd9...00a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært i flere seriøse forhold, men virker som de gangene jeg er i singel-perioden så er jeg mye mer glad generelt. Har som regel noen jenter jeg møter i ny og ne, og det dekker det seksuelle behovet også gjør jeg alt jeg vil ellers. Men med en gang jeg møter en bra dame så føler jeg på at jeg ikke klarer å helt gi slipp. Men en del av meg håper på å treffe den perfekte dame istedenfor. Noen som føler det samme? Vil jo ha den følelsen av at "hun her er alt jeg har sett etter" men har aldri følt det med noen, selv om jeg har vært i langvarig forhold.

Mann, 26. 

Det du beskriver kan knyttes til narsissistiske personlighetstrekk. Ett av kjennetegnene er "... problemer med å opprettholde langsiktige, forpliktende romantiske forhold." Grunnen til at du er mer glad i singel-perioden, henger sammen med at du da får betydelig mer narsissistisk "supply" enn hva en dame i et fast forhold alene klarer å opprettholde.

Det perfekte forhold (dama) er noe man skaper. I fellesskap. Over lang tid.

Den manglende følelsen du beskriver avslutningsvis handler m.a.o ikke om damene. Den handler om deg.

Den gode nyheten er at dette kan behandles. Den dårlige er at narsissister sjelden ser at de har problemer som kan behandles.

Kilder:

https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/ett-sporsmal-er-nok-for-a-identifisere-en-narsissist

https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissistic_supply

Anonymous poster hash: 4a7e8...939

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det du beskriver kan knyttes til narsissistiske personlighetstrekk. Ett av kjennetegnene er "... problemer med å opprettholde langsiktige, forpliktende romantiske forhold." Grunnen til at du er mer glad i singel-perioden, henger sammen med at du da får betydelig mer narsissistisk "supply" enn hva en dame i et fast forhold alene klarer å opprettholde.

Det perfekte forhold (dama) er noe man skaper. I fellesskap. Over lang tid.

Den manglende følelsen du beskriver avslutningsvis handler m.a.o ikke om damene. Den handler om deg.

Den gode nyheten er at dette kan behandles. Den dårlige er at narsissister sjelden ser at de har problemer som kan behandles.

Kilder:

https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/ett-sporsmal-er-nok-for-a-identifisere-en-narsissist

https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissistic_supply

TS: Jeg er ganske sikker på at dette stemmer... Vet du råd til hva man kan gjøre? 

Lenke til kommentar

TS: Jeg er ganske sikker på at dette stemmer... Vet du råd til hva man kan gjøre? 

Da er du allerede på god veg!

Jeg vil råde deg til å kontakte fastlegen din. Og be om henvisning til psykolog for utredning av personlighetsforstyrrelse. Det er selvsagt fullt mulig å oppsøke en privatpraktiserende psykolog uten henvisning. Velger du den første løsningen, og får en behandler som har refusjonsavtale, slipper du unna med å betale egenandeler inntil egenandels tak 1 på 2258,- Du vil deretter få frikort og påfølgende behandling ut året vil bli dekket. Og tilsvarende opptjening og frikort for påfølgende år om du skulle trenge det. Akkurat som med egenandeler hos legen o.l.

Velger du derimot å oppsøke en privatpraktiserende psykolog, som ikke har refusjonsavtale, uten henvisning fra lege, må du betale full pris. Hvor prisene gjerne havner på 1000-1500 pr time.

Det er ingen kvalitative forskjeller mellom psykologene som har refusjonsavtale og dem som ikke har det. Forskjellen ligger i at de som ikke har avtale, også kan ta i mot pasienter som ikke har et dokumentert behov for behandling.

Ta gjerne med en utskrift av denne tråden til legen/psykologen. Da informasjonen kan gjøre det lettere for deg å formidle hvorfor du tenker at du vil kunne ha nytte av en slik utredning.

Sist men ikke minst, lykke til på vegen!

Lenke til kommentar

En person sier at han er mer tilfreds alene og det første du tenker er narssisist? Jeg vet at det er veldig, veldig populært om dagen å se etter sånne, men kan det ikke heller være at han rett og slett bare er den typen som trives i eget selvskap, uten å ha en så alvorlig diagnose i tillegg?

Anonymous poster hash: 4c247...69d
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er nok mange av oss i vår alder som har liknende tanker, trådstarter, ønsker å finne kvinnen (eller mannen) som er perfekt for oss og av ulike grunner har et ambivalent forhold til det å ha kjæreste kontra å være singel. Det er ingenting i innlegget ditt som er unormalt eller tyder på at du har en personlighetsforstyrrelse. Så rådet om å få henvisning til psykolog for utredning, kan du trygt se bort fra.

• Liker 4
Lenke til kommentar

TS: Takker for svar. Et av mine største problemer med forhold og er at jeg blir fort lei sexen med samme dama. Uansett. Om man varierer med alt mulig - og uansett hvor fin og deilig dama er. Jeg tenker på andre, og har lyst å ha sex med andre - selv om jeg aldri har vært utro i et forhold. Det er bare noe med at jeg sliter litt med å virkelig ville være i et forhold, fordi jeg trives såpass godt i mitt eget selskap. Men samtidig ønsker jeg å kunne skikkelig trives i et forhold også... 

Lenke til kommentar

Høres ærlig talt ut som om du ikke har funnet rett dame. Nå sier jeg ikke at du burde jakte på miss perfekt, for hun finnes ikke, men kanskje finne noen du kan være alene sammen med, if that makes sense? Ikke stress med det, ikke press deg selv til å være sammen med noen, men husk også at det å være sammen med noen er en prosess som aldri blir helt ferdig og gresset er grønnere hvor du vanner det.

Er helt normalt å ikke ha samme tiltrekning senere i lengre forhold, honey moon fasen vil alltid gå over, selv om du skulle være så heldig å møte på miss perfekt. 

Lenke til kommentar

TS: Takker for svar. Et av mine største problemer med forhold og er at jeg blir fort lei sexen med samme dama. Uansett. Om man varierer med alt mulig - og uansett hvor fin og deilig dama er. Jeg tenker på andre, og har lyst å ha sex med andre - selv om jeg aldri har vært utro i et forhold. Det er bare noe med at jeg sliter litt med å virkelig ville være i et forhold, fordi jeg trives såpass godt i mitt eget selskap. Men samtidig ønsker jeg å kunne skikkelig trives i et forhold også...

Da må du sette høyere krav til partnerene dine. En fast sexpartner som kjenner deg og dine preferanser &vice verca er jo langt bedre enn random knull.

Hvis du velger damer kun basert på utseende så sier det seg selv at du har lave odds for å finne en god partner som er god i senga. Alle kan suge en pikk om de må, men ikke alle kan suge en pikk, if you get my meaning.

Lenke til kommentar

Alle, både menn og kvinner ønsker å prøve flere partnere. Alle blir lei av forholdet sitt i blant. Alle vurderer om de er i rett forhold. Parene som holder ut er de som innser det, og jobber for å ha det bra sammen. Det er ikke for ingenting at det heter i gode og onde dager. Når man håndterer utfordringer sammen styrker det forholdet.

Lenke til kommentar

Det kan jo også tenkes at du rett og slett ikke er monogam. Det er da ikke noe å hverken stresse med eller komme trekkende med diagnoser for.

Vær åpen og ærlig med deg selv og dine partnere, så kan du ha så mange eller så få relasjoner av hvilke typer du enn vil. Det er du som lager reglene i ditt liv.

Lenke til kommentar

En psykolog er ikke bare der for å finne diagnoser. De kan være der for å få frem det beste i folk også, de kan mye om nettopp menneskers natur. Så rådet om psykolog var ikke her ment bare for å diagnostisere og finne hva som er feil, tenker jeg. Det var mer som et velment råd.

Hadde jeg vært ultra-millionær, hadde jeg gått til psykolog jevnlig bare for å holde bedre fokus i livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo også tenkes at du rett og slett ikke er monogam. Det er da ikke noe å hverken stresse med eller komme trekkende med diagnoser for.

Vær åpen og ærlig med deg selv og dine partnere, så kan du ha så mange eller så få relasjoner av hvilke typer du enn vil. Det er du som lager reglene i ditt liv.

TS: Dette stemmer nok ganske mye også. Problemet er at jeg har vanskeligheter med å gi slipp på en potensiell partner med frykt for at jeg ikke treffer en like bra en igjen. Virker som jeg til tider kan få tanken "Vi klaffer jo så bra, jeg bør bli sammen med henne" til at det går en halvtime også tenker jeg "Eller nei, hun er kanskje ikke helt min type og jeg liker jo så godt å være singel". Blir gal. 

Lenke til kommentar

En psykolog er ikke bare der for å finne diagnoser. De kan være der for å få frem det beste i folk også, de kan mye om nettopp menneskers natur. Så rådet om psykolog var ikke her ment bare for å diagnostisere og finne hva som er feil, tenker jeg. Det var mer som et velment råd.

Hadde jeg vært ultra-millionær, hadde jeg gått til psykolog jevnlig bare for å holde bedre fokus i livet.

Dette er særdeles godt resonnert, du traff kjernen i hva jeg forsøkte å formidle med kirurgisk presisjon. Poenget er ikke å påprakke TS diagnoser. Poenget er å få avklart hvorvidt han kan nyttigjøre seg profesjonell hjelp. I motsetning til anonym synsing på nettet, vil han ved å oppsøke profesjonell hjelp, uavhengig av utfall, ende opp noe som faktisk og konkret vil bidra til å løse opp i hans bekymringer.
Han vil kunne få:
1. konstatert at han kan profitere på behandling dekket av det offentlige.
2. eller konstatert at han kan nyte godt av øvrige tilbud.
3. eventuelt avkreftet at han trenger hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tror ikke det er noe galt med TS, med Det samfunnet man lever i nå blir matet med at Det er helt vanlig og ha lyst på andre damer mens man er i et forhold desverre.

Ja, men det er helt vanlig og naturlig. Det er heller ingenting i veien for å ta skrittet fullt ut og ha flere partnere dersom det er det man trives med, det handler bare om å være ærlig og kommunisere hva man ønsker.

Og hvis det å holde seg til én partner faller naturlig og en trives med det er det helt flott det også. Men det som passer for noen passer ikke for andre, så vi kan gjerne slutte å late som det sånn ca. med en gang.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

TS: Dette stemmer nok ganske mye også. Problemet er at jeg har vanskeligheter med å gi slipp på en potensiell partner med frykt for at jeg ikke treffer en like bra en igjen. Virker som jeg til tider kan få tanken "Vi klaffer jo så bra, jeg bør bli sammen med henne" til at det går en halvtime også tenker jeg "Eller nei, hun er kanskje ikke helt min type og jeg liker jo så godt å være singel". Blir gal. 

Igjen: hvis du har problemer med å finne én partner som "klør alle kløene dine" (hint: det kan tenkes at det er umulig) så er det ingenting i veien for å få sine behov oppfylt av flere partnere. Så lenge man er ærlig og ikke flyr bak ryggen på folk.

Reglene du ser ut til å holde høyt i hevd ble skrevet av folk som er døde for lenge siden. Du kan skrive dine egne regler.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Er noen år eldre enn deg og har enda ikke møtt en jente hvor fordelene med å binde seg til én av dem har overgått ulempene.

Monogami er ganske enkelt et kompromiss man må inngå den dagen man skal starte familie. Forutsatt at du ikke trenger den forelskelses/elske noen-følelsen. Og den trenger du for øvrig ikke hvis du allerde elsker deg selv.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...