SpørsmålogSvarTrengs Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Hei. Jeg lurer på hvordan en med helikopter pilot utdanning fra USA kan få jobb i Norge? Er det noe kreditering som må til? Utdanningen kommer fra Universitet i North Dakota som er kjent for sine Aviation programmer så vidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar
det Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Luftfartstilsynet sitter med fasiten. De kan kontaktes pr telefon: 75 58 50 00 Link til hjemmesiden dems: https://luftfartstilsynet.no/aktorer/utdanning/ Lenke til kommentar
EN81 Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Hei. Jeg lurer på hvordan en med helikopter pilot utdanning fra USA kan få jobb i Norge? Er det noe kreditering som må til? Utdanningen kommer fra Universitet i North Dakota som er kjent for sine Aviation programmer så vidt jeg har skjønt. Jeg har ATPL-H sertifikat fra USA og konverterte akkurat (2018) for å jobbe i Norge. I USA får du FAA sertifikater, og med de kan du ikke jobbe i Norge (så lenge du ikke flyr Amerikansk registrert helikopter). Du må konvertere til EASA sertifikater for å få jobb i Europa. Det er flere steder i verden du kan fly på FAA sertifikater, men ikke i Europa. Jeg fikk noe kreditering av Luftfartstilsynet for instrument flyging fra USA, men måtte ta et kurs til ca 250000kr for EASA IR (CPLH gjorde jeg i 2006) Det er IR eller ATP som er dyrt å konvertere. Du kan selvfølgelig ta utdannelsen i Norge, men det blir da mye vanskeligere å skaffe erfaring/jobb etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå