Organisme Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Hei! Jeg har nylig begynt å prøva å få opp fotointeressen min igjen. Jeg har fra før et 100d, er for så vidt greit fornøyd med den (kjøpte den når den kom ut i 2013-2014?, men har omtrent ikke tatt bilder på flere år nå), men kjenner et behov for å oppgradere til noe mer avansert da jeg føler at 100d blir litt for simpelt og jeg kjenner alle kroker i det kameraet. Jeg er student og har ikke mer enn jeg må å rutte med, så har av den grunn kikket på brukt-kamera, og funnet et par 5d mark 2 til en fin pris, med rundt 20k - 30k eksponeringer. Hva tenker dere om å kjøpe brukt 5d mark 2 i 2018? Har flere venner som har eller har hatt dette kameraet, og de er veldig fornøyd, men forstår det sånn at kameraet har gått ut av produksjon i henhold til nyere modeller som har kommet ut. Er dette en ulempe? Dette blir bare et "øvingskamera" frem til jeg er i fast jobb og har muligheten til å investere i noe "ordentlig", men me tanke på at dette blir endel år til så ønsker jeg å ha noe BRA i mellomtiden. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 5D Mark II har fremdeles god bildekvalitet, men om du bør kjøpe det eller ikke kommer an på hvilken pris og stand det er snakk om. 5D Mark II har en ganske gammeldags autofokus - faktisk samme modul som 30D - så ikke ha for høye forventninger. Du nevner ingen ting om hvilken optikk du tenker på å bruke med det, og jeg vil si det slik at det egentlig er det som bør avgjøre. Husk på at du ikke kan benytte EF-S-objektiver på et fullformathus som 5D MkII. 100D er et grovt undervurdert kamera og bildekvaliteten er nok ikke så veldig forskjellig mellom det og 5D2 (kanskje med unntak av dybdeskarpheten, men der er vi over på optikkvalg igjen). Det kan godt hende at du heller bør kjøpe noe god fullformatoptikk og bruke den på ditt 100D-hus, og heller kjøpe fullformat når du har fast inntekt. Lenke til kommentar
Organisme Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 5D Mark II har fremdeles god bildekvalitet, men om du bør kjøpe det eller ikke kommer an på hvilken pris og stand det er snakk om. 5D Mark II har en ganske gammeldags autofokus - faktisk samme modul som 30D - så ikke ha for høye forventninger. Du nevner ingen ting om hvilken optikk du tenker på å bruke med det, og jeg vil si det slik at det egentlig er det som bør avgjøre. Husk på at du ikke kan benytte EF-S-objektiver på et fullformathus som 5D MkII. 100D er et grovt undervurdert kamera og bildekvaliteten er nok ikke så veldig forskjellig mellom det og 5D2 (kanskje med unntak av dybdeskarpheten, men der er vi over på optikkvalg igjen). Det kan godt hende at du heller bør kjøpe noe god fullformatoptikk og bruke den på ditt 100D-hus, og heller kjøpe fullformat når du har fast inntekt. Takk for svar! Jeg bruker Canon EF 70-200 f/4 som regel, ønsker å investere i 85mm til portrettbilder. Ja, jeg synes 100d er ganske greit! Har ikke hatt noen problemer med det egentlig, men ønsker å prøve fullformat. Jeg pleier ikke ta bilder av motiver i voldsom hastighet, det raskeste er vel dyr eller barn/mennesker som løper, noe 100d har klart å håndtere ganske bra. Det kameraet jeg har funnet på finn koster 4600kr, og har i underkant av 28 000 eksponeringer. Ser fint ut, forutenom litt bruksmerker på skjermen. Hvordan er autofokus på 5D2 i forhold til på 100d? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Sålenge du bruker kun senterfokuspunkt så fokuserer begge kameraene relativt greit siden det er der kameraene har den beste fokusfølsomhet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 5D er svære greier og passer bra i studio og som pressekamera. Jeg syns semi-kameraene til Canon er flott kompromiss og er grei å betjene med hjul i stedet for knapper. 20D er steingammelt. 30D og 40D mye likt. Kjører selv 50D og tror jeg velger 70D eller 80D neste gang. Mange av de nye kameraene er det lagt mye ned i video Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Som eier av en 6d,så tenker jeg at 5d2 kanskje mangler liveview(?), wifi, kanskje noen videofunksjoner og et par andre detaljer. Samt at det er noe stort/tungt. Hvis disse tingene ikke er et problem, så får du jo et solid kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå