Gå til innhold

Hva er grensen på "skryt" på CV ?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er i full jobbsøkerprosess og ønsker å lage en god CV, jeg har sett på mange forskjellige sider de man får tips. En av de bedre mener jeg er Rene Brunsvik.

https://cvnerden.no/slik-gj%C3%B8r-du-cven-f%C3%B8rsteklasses/

Hvor mye har jeg lov å skryte? Min samboer mener dette var litt drøyt, men er det virkelig det? Dette er en av de tingene som kommer til å stå rett opp under nøkkelkvalifikasjoner og som kommer til å bli lagt merke til svært fort.

(Har lagt til masse XXX for anonymitetens skyld.)

Bachelor xxxxxxxxx-xxxxxxx, xxxx University College                        20xx-20xx 

Bacheloroppgave i xxxx xxxx xxxx,
Eneste gruppe som får karakteren A på bacheloroppgave i kull 20xx.
Gjennomsnittskarakter B.

Er litt usikker her om jeg burde luke vekk setningen "Eneste gruppe som får karakteren på bacheloroppgave i kull 20xx.", men vi jobbet ekstremt hard og er ganske stolt over det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer uansett til å skrive at jeg fikk A på bacheloroppgaven, men burde jeg skrive at vi var den eneste gruppen?

Hvorfor i alle dager skal du skrive dette? Det kommer jo frem når du legger ved papirer på utdanningen. 

Redundans er ikke bra for en som skal lese ett lass av søknader/cv'er. De ønsker det kort og greit. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett til å skrive at jeg fikk A på bacheloroppgaven, men burde jeg skrive at vi var den eneste gruppen?

Jeg synes ikke det er for mye skryt, hvertfall. Det skal være litt "skrytete" på en CV, så lenge det er sant og relevant.

Hvorfor i alle dager skal du skrive dette? Det kommer jo frem når du legger ved papirer på utdanningen.

Hvorfor skrive at man har utdanning? Det står jo på vitnemålet.

Poenget mitt: joda, det skal være kort og greit, men dette er helt innafor å skrive.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er for mye skryt, hvertfall. Det skal være litt "skrytete" på en CV, så lenge det er sant og relevant.

Hvorfor skrive at man har utdanning? Det står jo på vitnemålet.

Poenget mitt: joda, det skal være kort og greit, men dette er helt innafor å skrive.

For at arbeidsgiver skal slippe å finne ut av det selv, som sagt kort og greit. Det gir oversikt. Å si "Jeg fikk A i fag X, B i fag Y, D i fag Z..." er helt latterlig redundant og jeg vet om mange som hadde bladd videre for å si det slik... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

For at arbeidsgiver skal slippe å finne ut av det selv, som sagt kort og greit. Det gir oversikt. Å si "Jeg fikk A i fag X, B i fag Y, D i fag Z..." er helt latterlig redundant og jeg vet om mange som hadde bladd videre for å si det slik...

Ja, det er sant. Men dette er ikke helt latterlig redundant. Det er faktisk ikke redundant i det hele tatt å si at man som eneste gruppe fikk A. Det står mest sannsynlig ikke noe om hva andre fikk på vitnemålet. Dette er en bra ting å skrive.
Lenke til kommentar

Ja, det er sant. Men dette er ikke helt latterlig redundant. Det er faktisk ikke redundant i det hele tatt å si at man som eneste gruppe fikk A. Det står mest sannsynlig ikke noe om hva andre fikk på vitnemålet. Dette er en bra ting å skrive.

Man får heller være enig i å være uenig da :) 

Ønsker uansett TS lykke til med jobb søkingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg er i full jobbsøkerprosess og ønsker å lage en god CV, jeg har sett på mange forskjellige sider de man får tips. En av de bedre mener jeg er Rene Brunsvik.

https://cvnerden.no/slik-gj%C3%B8r-du-cven-f%C3%B8rsteklasses/

Hvor mye har jeg lov å skryte? Min samboer mener dette var litt drøyt, men er det virkelig det? Dette er en av de tingene som kommer til å stå rett opp under nøkkelkvalifikasjoner og som kommer til å bli lagt merke til svært fort.

(Har lagt til masse XXX for anonymitetens skyld.)

Bachelor xxxxxxxxx-xxxxxxx, xxxx University College                        20xx-20xx 

Bacheloroppgave i xxxx xxxx xxxx,

Eneste gruppe som får karakteren A på bacheloroppgave i kull 20xx.

Gjennomsnittskarakter B.

Er litt usikker her om jeg burde luke vekk setningen "Eneste gruppe som får karakteren på bacheloroppgave i kull 20xx.", men vi jobbet ekstremt hard og er ganske stolt over det :p

Karakter på avslutningsoppgaven er absolutt lov å nevne, ikke minst når den er god.  Karakterer på alle fagene derimot passer ikke inn.  Gjennomsnittskarakter syns jeg ikke passer inn - kun visst det hadde vært 'A'.  

Lenke til kommentar

Det er lovpålagt at det skal følge en statistikk som viser karakterfordeling i emnet i de siste fem årene. Jeg ville ha unngått å skrive at TS var den eneste som fikk A i årskullet XX. Det kommer fram av statistikken hvor ofte studentene fikk A i det konkrete emnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det løfter inntrykk av deg som jobbsøker, men det skader nok ikke. Og det er i hvert fall ikke for skrytete for en CV. Som det blir sagt lenger opp, er det et konkret resultat, så det er i hvert fall bedre enn mye rart mange andre putter i CV-ene og/eller søknadene sine.

Redundans er ikke bra for en som skal lese ett lass av søknader/cv'er. De ønsker det kort og greit. 

Det er ikke alltid en arbeidsgiver ønsker å se ens vitnemål (kanskje nettopp på grunn av aversjonen mot redundans). Selvsagt kan man ofte legge det ved likevel, men da er det ikke sikkert at noen i rekrutteringsprosessen kommer til å se på det, og i hvert fall ikke at bestemte karakterer blir sett eller husket. Har man fått A på den avsluttende oppgaven sin, mener jeg det er helt kurant å synliggjøre det i CV-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...