tolsen Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Hei! Vurderer å kjøpe helt ny pc eller muligens bare oppgradere den jeg har.. Løsningen jeg har per dags dato: HK: MSI-6380 266mhz Socket A CPU: AMD Athlon XP 1700+ Minne: (2 x 256 MB + 1 x 512 MB) 266 Mhz DDR SDRAM (alle Twinmos såvidt jeg husker) HD: 40GB 7200 rpm 2 Mb cache + 80GB 7200 rpm 2 Mb cache + 120GB 7200 rpm 8 Mb cache (alle Western Digital) Skjermkort: MSI GeForce2 TI Kabinett: Chieftec Dragon Big Tower Black (usikker på typebetegnelse) + Firewire, lyd og nettverkskort.. Vurderer å selge hele skiten (- 120 gig disken og evt 512 ram brikka) Lurer på hva jeg kan ta betalt for dette? Men det jeg lurer mest på er hva slags HK jeg bør velge, det finnes jo tusenvis å velge i.. Maskina kommer for det meste til å brukes til spilling. Jeg har altså ikke bruk for et HK med innebygget lyd, nettverk, firewire eller skjermkort da jeg har disse fra før.. Heller ikke nødvendig med et hk med støtte for raid da jeg ikke har behov for det. Ønsker først og fremst en AMD basert løsning men skal ikke utelukke at det kan bli en intel. Har ikke så mye penger å legge i, MAKS 3-4000 til oppgradering av HK, prosessor og kjøling evt minne.. Det blir vel litt dumt å bruke 266-minne på et 400 mhz hk, men vurderer å bruke det frem til jeg får råd til nytt minne.. Noen tips til skjermkort/cpu/minne/kjøling eller hva jeg bør ta for min gamle maskin? Og er det dumt å handle demovarer fra komplett? T Endret 16. desember 2003 av tolsen Lenke til kommentar
tøs Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 du kan ikke bruke SDRAM på de nye hovedkortene (de fleste) så du må nokk kjøpe nye minnebriker (DDR). Lenke til kommentar
mungo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Behold HW, kast Gef 2 Ti og bruk de 3-4000 kronene på et rått skjermkort i stedet. Du vil oppleve at spilla går mye bedre og du kan dermed skru på så og si alt av eye-candy (litt avhengig av spill da). Anbefaler Radeon 9800 Pro eller XT. Det er jo prisen på disse som vil begrense hvilket av dem du velger selvsagt. Lenke til kommentar
tolsen Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) du kan ikke bruke SDRAM på de nye hovedkortene (de fleste) så du må nokk kjøpe nye minnebriker (DDR). Trodde jeg kunne bruke de gamle brikkene jeg.. Jaja, da trenger jeg ram også Forresten så er det DDR-brikker jeg har fra før, jeg kalte dem DDR SDRAM men det er vel kanskje DDR-DIMM de heter.. er ikke helt sikker men de er ihvertfall av typen 266 mhz Det glemte jeg å si, har skjermkort til den "nye" maskina: Hercules Ati Radeon 9600 np (dessverre). Gidder ikke kjøpe det "nyeste nye" da verdien på slikt halveres veldig fort i forhold til litt "gamlere" komponenter. Hadde jeg hatt mye penger derimot.. Endret 16. desember 2003 av tolsen Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Hei! Jeg har nettopp kjørt på med en liten oppgradering og hadde (har) nesten det samme utstyret som deg. Jeg brukte 4750 kroner inkl moms og frakt og kjøpte dette: * MS-6570/K7N2 DELTA-ILSR Mainboard Socket-A nForce2 ATX Audio LAN IEEE1394 Raid SATA Retail * 2 stykk 512MB PC-400 Memory 512MB PC-400 DDR PC3200 Orginal (som forhåpntligvis funker i dual mode!!!) * CPU Athlon XP 2500 1.833MHz Socket A 333FSB 640kb Cache 11clk Barton * IGLOO 2450 LIGHT Cooling Fan Socket A/370 All Celeron/Duron AMD Up To XP2800 20dB * ATIC3D-6046 VGA-Card Radeon 9600XT 128MB AGP DVI TV-Out Retail Du sier at du ikke trenger alle funksjonene som finnes på akkurat dette hovedkortet, men et bra hovedkort trenger du og da er disse funksjonene som regel med... Som sagt brukte jeg 4750 spenn og jeg synes i bunn og grunn jeg kom billig ut av det Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Behold HW, kast Gef 2 Ti og bruk de 3-4000 kronene på et rått skjermkort i stedet. Du vil oppleve at spilla går mye bedre og du kan dermed skru på så og si alt av eye-candy (litt avhengig av spill da). Anbefaler Radeon 9800 Pro eller XT. Det er jo prisen på disse som vil begrense hvilket av dem du velger selvsagt. Det er ikke AGP 8x på hovedkortet hans så åssen skal han da få full fres på et Radeon 9800 Pro kort da? ... Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 [quote name='tøs' date='16/12/2003 : 12:22'] du kan ikke bruke SDRAM på de nye hovedkortene (de fleste) så du må nokk kjøpe nye minnebriker (DDR). [/quote] Det er DDR brikker han har. Mitt tips: Siden både Intel og AMD skal ha nye sokkler til neste år og at du har en OK PC så ville jeg ikke kjøpt hovedkort. Kjøp et skjermkort som yter. Ati Radeon 9800 (kanskje Pro versjonen) og vent til det nye kommer. Lenke til kommentar
tolsen Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg gidder ikke kjøpe toppmodellen av skjermkort da disse sikkert halveres i pris når det kommer en ny og bedre GPU eller hva det nå kalles. Synes jeg får mer igjen for pengene ved å kjøpe det nest nyeste fremfor det aller nyeste av komponenter.. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det er ikke AGP 8x på hovedkortet hans så åssen skal han da få full fres på et Radeon 9800 Pro kort da? ... Etter hva jeg har forstått spiller det ikke så stor rolle om man kjører 4x eller 8x på AGP porten... Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 [quote name='tolsen' date='16/12/2003 : 12:36'] Jeg gidder ikke kjøpe toppmodellen av skjermkort da disse sikkert halveres i pris når det kommer en ny og bedre GPU eller hva det nå kalles. Synes jeg får mer igjen for pengene ved å kjøpe det nest nyeste fremfor det aller nyeste av komponenter.. [/quote] Ati 9600 er OK da. Så bare hold på pengene dine og nyt heller livet med venner i jula enn å sitte foran en splitter ny PC Lenke til kommentar
tolsen Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Hehe, du har et poeng der Jeg har da tenkt å bruke penger på oppgradering, men bruker dem heller på hk, cpu og minne fremfor å svi av alt på et bra skjermkort. Jeg spiller tross alt ikke så mye at jeg må ha så bra grafikk som overhodet mulig Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Slenger meg på trenden her og anbefaler kun nytt skjermkort. Resten av pc'en duger egentlig ganske fint til det meste, men skjermkortet er direkte røtent. Et 9600 burde funke fint i ditt tilfelle for å få spilla til å gå glatt. Spar så pengene og kjøp nytt hovedkort, ny prosessor med mere når du har samlet inn litt ekstra. Du kommer nok ikke til å angre på det. Lykke til! Edit: Hvis du absolutt skal oppgradere alt, er standardløsningen for tida Abit NFS-7 v2 + XP2500 + 2x256MB pc3200 ram i dual channel... I tillegg kan du vel hive inn et 9600 kort av no slag. Ville likevel beholdt store deler av maskinen du hadde (kabinett, disker med mere) og så solgt det du får til overs som løse deler. Endret 16. desember 2003 av Tacritan Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 enig med AMD-King! vent heller til neste år, da har du kanskje 6-7000 kr, evt. vente til over sommeren, hvis du har mulighet for sommerjobb. da har du kanskje 16000kr og da snakker vi AMD 64bit tror selv at jeg blir å kjøpe AMD 64 neste år, tror jeg venter på "San Diego". har jeg ikke nokk penger kjøper jeg heller en AMD 64 3200+ eller det som jeg har råd til. vent med å kjøpe til at AMD 64 er på et akseptabelt nivå. og vent på at du har "mye" penger, slik at du får deg et über-system. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 vente til over sommeren??? det er jo et år til, og han vil opgradere NÅ! Uansett om han venter kommer det noe nytt da å, sånn er bare dataverden! Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Ble litt nysjerrig på hvilken stepping den XP1700+ har? (AIUHB?) Tilbake til topic: Den beste oppgraderingen du kan gjøre er å kjøpe et nytt hovedkort og en ny god RAM brikke. Hovedkort: Abit NF7 ca 700,- RAM: OCZ PC3200 Platinium 1x512 Mb ca kr 1200,- Med disse komponentene har du "grunnmuren" for et stabilt overklokkingsvillig system. Med tanke på at mange av XP1700+ prosessorene lett klokker til over 2 Ghz så kan du spare pengene på ny CPU foreløpig. Neste steg i oppgraderingen blir skjermkort. Ang. demovarene hos Komplett, så har jeg bare positive erfaringer, men legg merke til at hovedkort som er merket med DEMO1 oftest leveres med alt tilbehør, mens DEMO oftest kun er selve kortet. Det lønner seg med litt tolmodighet Endret 16. desember 2003 av 356speedster Lenke til kommentar
tolsen Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Jepp, du har skjønt det king_pedersen. Jeg kan jo alltids legge i 25000 i ny datamaskin, men jeg har ikke behov for å kjøpe en så "up to date" maskin. Jeg sitter tross alt ikke foran maskina dagen lang, men spiller litt av og til og bruker den til forskjellig annet. Derfor trenger jeg ikke en ekstrem maskin, men jeg vil gjerne oppgradere og bli kvitt de gamle komponentene før de blir avleggs (og dermed umulig å få solgt). Og jeg vil gjerne oppgradere nå, problemstillingen blir likevel den samme om jeg venter et år.. Lenke til kommentar
tolsen Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Ble litt nysjerrig på hvilken stepping den XP1700+ har? (AIUHB?) Aner ikke hva stepping er an gang Så det kan jeg ikke svare deg på.. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 vente til over sommeren???det er jo et år til, og han vil opgradere NÅ! Uansett om han venter kommer det noe nytt da å, sånn er bare dataverden! Dette er ikke snakk om "at det alltid kommer noe nytt". Det som kommer til neste år er et generasjonsskifte (f.eks 486DX til Pentium Pro, visst jeg ikke tar feil). 1. Bruk av 64bit fra CPU i f.eks Windows XP 2. SATA er standard på de nye hovedkortene 3. DDR2 gjør sin inntreden 4. PCI express erstatter AGP og PCI Ved en oppgradering så blir opplevelsen lite forandret i forhold til det han har i dag. Men, det som er nytt igjen er ikke så billigt til å begynne med. Så alt i alt er det ikke en grei periode å oppgradere PC'en sin på eller å kjøpe en ny PC på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå