Gå til innhold

Redusere effekt på et varmeelement


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette ble rett kategori men jeg prøver likevel.

Jeg skal redusere effekten på et varmeelement fra 750W til rundt 500W og tenker å bruke en motstand.  Hvis mine utregninger er rett trenger jeg en motstand på 16Ω og koble den i serie med varmeelementet. Vil da få en spenning på rundt 187V over varmelementet og det vil gi ut 500W.

 

Det jeg lurer på er om det er noen flinke folk her som har en alternativ løsning da dette ikke er optimalt. (Disse høyeffektsmotstandene er ganske store og vil ta mer plass enn ønskelig.) Mener å ha lest et sted at man kan bruke en kondensator til å redusere spenningen. Kan veldig lite om kondensatorer og hvordan de virker så det hadde vært fint om noen kan bekrefte eller avkrefte dette.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gitt 230VAC,50hz. Kondensator i serie. Har tatt med hele utregningen, så andre kan se om jeg har gjort feil...

 

Motstanden i varmeelementet ditt er R=U^2/P=230^2/500=70,5333ohm.

Ny strøm ved 500W blir da ROT(P/R)=ROT(500/70,5333)=2,662A.

Z for et en kapasistans i serie blir da U/I=230/2,662=86,385ohm.

Rekatansen til kondensatoren blir Rkap=ROT(Z^2-R^2)=ROT(86,385^2-70,5333^2=49,8746ohm

C=1/(2*pi*f*Rkap)=63,85mikroFarad

En kondensator på 18mikroFarad i parallell med en på 47mikroFarad gir 65mikroFarad.

 

Men jeg regner ikke dette for en god løsning. Slike kondensatorer er unøyaktige på størrelsen. En enkel løsning vil være et varmeelement på 3kW, 17,6ohm. Det vil gi deg 480W i elementet ditt, og 120W i 3kW elementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...