Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tette hull i pipe

Anbefalte innlegg

Da behovet for vedovn ikke er der lenger så vil jeg tette dette hullet i pipa, og generelt glatte over etterpå å få en fin overflate til slutt. Se vedlegg for bilde av jobben som skal gjøres.

Hvilket produkt anbefales til en slik jobb? Prøvde blant annet å se litt på Hey'di sine produkter men ble lett forvirret av alle alternativene som finnes ??

post-309693-3579107_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøye meg! Ikke for å være slem, men har aldri sett så mange forskjellige produkter og overflater på én pipe ^^ Nesten litt morsomt!

Tja. Først og fremst er det best å få tak i 4-5 (helst røde, ikke svarte, som er hardbrent og har dårlig vannsug) teglstein eller 1 lecablokk, hogge til biter, og mure igjen med vanlig murmørtel. Du kan sikkert bruke støpemørtel også, spiller liten rolle der.

Med tanke på hva du skal gjøre for å få en pen overflate, så er det litt opp til diskusjon.

Hvis du velger å lappe på det gamle, så må du pusse (mursement) på den eksponerte lecaen, så det blir jevnt med andre overflater. Dermed skrape vekk flass, tapetlim (?) og gammel maling. Så finnes det antageligvis murprodukter du kan male med i mange nok lag til det blir greit nok.

En annen løsning er å feste hønsenetting til pipa og pusse, etter at du har en jevn overflate rundt hele. Krever litt erfaring.

Jeg for min del ville pigget vekk det gamle og pusset på nytt. Tar lengst tid og er mest jobb, men da blir det best når det er ferdig. Virker så tungvint å pusse lag på lag, det krever mer håndlag. Jeg liker å få vekk det gamle og få på nytt.

Du kan alltids finpusse en pusset murvegg, det blir riktig fint, hvis gjort riktig. Det krever dog håndlag.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøye meg! Ikke for å være slem, men har aldri sett så mange forskjellige produkter og overflater på én pipe ^^ Nesten litt morsomt!

Tja. Først og fremst er det best å få tak i 4-5 teglstein eller 1 lecablokk, hogge til biter, og mure igjen med vanlig murmørtel. Du kan sikkert bruke støpemørtel også, spiller liten rolle der.

Med tanke på hva du skal gjøre for å få en pen overflate, så er det litt opp til diskusjon.

Hvis du velger å lappe på det gamle, så må du pusse (mursement) på den eksponerte lecaen, så det blir jevnt med andre overflater. Dermed skrape vekk flass, tapetlim (?) og gammel maling. Så finnes det antageligvis murprodukter du kan male med i mange nok lag til det blir greit nok.

En annen løsning er å feste hønsenetting til pipa og pusse, etter at du har en jevn overflate rundt hele. Krever litt erfaring.

Jeg for min del ville pigget vekk det gamle og pusset på nytt. Tar lengst tid og er mest jobb, men da blir det best når det er ferdig. Virker så tungvint å pusse lag på lag, det krever mer håndlag. Jeg liker å få vekk det gamle og få på nytt.

Du kan alltids finpusse en pusset murvegg, det blir riktig fint, hvis gjort riktig. Det krever dog håndlag.

Haha der er jeg helt enig! Dette er et hus fra 1967 som vi overtok nylig, som har hatt mange overraskelser nå når vi pusser opp. Måtte flytte noen stendere blant annet, og jeg tar ikke hardt i når jeg sier at hver stender var festet med minst 8(!) solide spikere. Så den pipa er bare toppen av fjellet xD

Takk for gode tips og veiledning!

Endret av d3vil87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan holder du det over 50 år gamle huset varmt ved lange strømbrudd? Poenget mitt er bare at det er lurt å ha en backup, spesielt i energikrevende hus. En liten vedovn er både dekorativt og kan øke verdien på huset samtidig som det er en nyttig backup ved strømbrudd. En oppussing av overflatene har jeg ingenting å si på, men det kan være lurt å bevare funksjonaliteten.

Uansett, hvis du velger å tette, meld fra til brannvesenet at pipa er plombert og be om fritak for feieravgift.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Derfor kjøper man ved når det er billig og lagrer det til strømprisen blir veldig høy, strømmen går, eller man investerer i litt peiskos. Det koster uansett bare en liten brøkdel av rødvinen man spretter ved samme anledning. En kveld med peiskos koster omtrent det samme som en 50-pakning med first price telys, men gir mye mer varme og mye renere inneluft enn de 50 telysene.

Personlig holder det med hageavfall (grener og stammer over Ø50mm) til en sesong med peiskos. Det er egentlig bare tidsbesparende å slippe å kjøre det bort.

Lenke til kommentar

Er så frekk at jeg smyger inn et spørsmål i samme tråd, da den lå helt på topp.

Jeg har revet et stort og ubrukelig åpent ildsted, og skal ha inn en ny vedovn med et mye lavere pipeløp. Altså må jeg tette det gamle.

Her er det et stålrør/beslag på ca 25x18 cm som sitter godt plantet i åpningen (lecapipe), må dette fjernes eller kan jeg stappe inn en lecabit og mure godt igjen? Tar imot alt av innspill.

pipe.jpg

Endret av fillefrans
Lenke til kommentar

Et spørsmål på siden her, omfatter feieavgiften vanligvis også grillsted i hagen med murt pipe over? Hvis ikke, kan det tenkes at man unngår feieavgift ved å spesialbygge en peis ute i hagen og ha vannbåren transport av varmen derfra til huset? Rent hypotetisk da jeg er mer interessert i jussen/avgiftsberegningen enn det praktiske og økonomiske.

Lenke til kommentar

Avgiften er på lik linje med NRK lisensen

Før kunne en feie pipen selv og dermed slippe unna avgiften, men det er ikke lov lengre, så nå betaler dere for en tjeneste dere mest sansynlig ikke bruker

Spørsmålet er heller, hvordan vet de at pipen på huset er i bruk?

Tviler på at de følger med når du fyrer

Lenke til kommentar

Er så frekk at jeg smyger inn et spørsmål i samme tråd, da den lå helt på topp.

Jeg har revet et stort og ubrukelig åpent ildsted, og skal ha inn en ny vedovn med et mye lavere pipeløp. Altså må jeg tette det gamle.

Her er det et stålrør/beslag på ca 25x18 cm som sitter godt plantet i åpningen (lecapipe), må dette fjernes eller kan jeg stappe inn en lecabit og mure godt igjen? Tar imot alt av innspill.

pipe.jpg

Pigg den ut, fjern gammel shit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...