d3vil87 Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Da behovet for vedovn ikke er der lenger så vil jeg tette dette hullet i pipa, og generelt glatte over etterpå å få en fin overflate til slutt. Se vedlegg for bilde av jobben som skal gjøres. Hvilket produkt anbefales til en slik jobb? Prøvde blant annet å se litt på Hey'di sine produkter men ble lett forvirret av alle alternativene som finnes ?? Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 (endret) Eventuelt andre produkter en Hey'di er også aktuelt selvsagt, var bare ett eksempel Endret 8. august 2018 av d3vil87 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Sement/mørtel og grove steiner til å fylle med, ihvertfall det jeg gjorde for 10 år siden.. (Heydi støp b20) Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 (endret) Jøye meg! Ikke for å være slem, men har aldri sett så mange forskjellige produkter og overflater på én pipe ^^ Nesten litt morsomt! Tja. Først og fremst er det best å få tak i 4-5 (helst røde, ikke svarte, som er hardbrent og har dårlig vannsug) teglstein eller 1 lecablokk, hogge til biter, og mure igjen med vanlig murmørtel. Du kan sikkert bruke støpemørtel også, spiller liten rolle der. Med tanke på hva du skal gjøre for å få en pen overflate, så er det litt opp til diskusjon. Hvis du velger å lappe på det gamle, så må du pusse (mursement) på den eksponerte lecaen, så det blir jevnt med andre overflater. Dermed skrape vekk flass, tapetlim (?) og gammel maling. Så finnes det antageligvis murprodukter du kan male med i mange nok lag til det blir greit nok. En annen løsning er å feste hønsenetting til pipa og pusse, etter at du har en jevn overflate rundt hele. Krever litt erfaring. Jeg for min del ville pigget vekk det gamle og pusset på nytt. Tar lengst tid og er mest jobb, men da blir det best når det er ferdig. Virker så tungvint å pusse lag på lag, det krever mer håndlag. Jeg liker å få vekk det gamle og få på nytt. Du kan alltids finpusse en pusset murvegg, det blir riktig fint, hvis gjort riktig. Det krever dog håndlag. Endret 9. august 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 (endret) Jøye meg! Ikke for å være slem, men har aldri sett så mange forskjellige produkter og overflater på én pipe ^^ Nesten litt morsomt! Tja. Først og fremst er det best å få tak i 4-5 teglstein eller 1 lecablokk, hogge til biter, og mure igjen med vanlig murmørtel. Du kan sikkert bruke støpemørtel også, spiller liten rolle der. Med tanke på hva du skal gjøre for å få en pen overflate, så er det litt opp til diskusjon. Hvis du velger å lappe på det gamle, så må du pusse (mursement) på den eksponerte lecaen, så det blir jevnt med andre overflater. Dermed skrape vekk flass, tapetlim (?) og gammel maling. Så finnes det antageligvis murprodukter du kan male med i mange nok lag til det blir greit nok. En annen løsning er å feste hønsenetting til pipa og pusse, etter at du har en jevn overflate rundt hele. Krever litt erfaring. Jeg for min del ville pigget vekk det gamle og pusset på nytt. Tar lengst tid og er mest jobb, men da blir det best når det er ferdig. Virker så tungvint å pusse lag på lag, det krever mer håndlag. Jeg liker å få vekk det gamle og få på nytt. Du kan alltids finpusse en pusset murvegg, det blir riktig fint, hvis gjort riktig. Det krever dog håndlag. Haha der er jeg helt enig! Dette er et hus fra 1967 som vi overtok nylig, som har hatt mange overraskelser nå når vi pusser opp. Måtte flytte noen stendere blant annet, og jeg tar ikke hardt i når jeg sier at hver stender var festet med minst 8(!) solide spikere. Så den pipa er bare toppen av fjellet xD Takk for gode tips og veiledning! Endret 9. august 2018 av d3vil87 1 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Takk for all hjelp så langt! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 (endret) Hvordan holder du det over 50 år gamle huset varmt ved lange strømbrudd? Poenget mitt er bare at det er lurt å ha en backup, spesielt i energikrevende hus. En liten vedovn er både dekorativt og kan øke verdien på huset samtidig som det er en nyttig backup ved strømbrudd. En oppussing av overflatene har jeg ingenting å si på, men det kan være lurt å bevare funksjonaliteten. Uansett, hvis du velger å tette, meld fra til brannvesenet at pipa er plombert og be om fritak for feieravgift. Endret 9. august 2018 av Simen1 4 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Jeg tror jeg ville beholdt pipa og ildstedet nå som NVE har varslet strømpriser godt over 40% høyere enn fjorårets nivå. Også er det litt kos Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 angret på at pipa ble tettet, men etter at jeg fikk varmepumpe og fikk bygd igjen terrassen og varmetapet der så har det ikke vært noe problem. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Erfaringer viser at høyere strømpriser øker etterspørselen etter ved og dermed prispress. Ved er dyrt å fyre med. Men enig i at det er kos og en backupløsning ved strømbrudd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Derfor kjøper man ved når det er billig og lagrer det til strømprisen blir veldig høy, strømmen går, eller man investerer i litt peiskos. Det koster uansett bare en liten brøkdel av rødvinen man spretter ved samme anledning. En kveld med peiskos koster omtrent det samme som en 50-pakning med first price telys, men gir mye mer varme og mye renere inneluft enn de 50 telysene. Personlig holder det med hageavfall (grener og stammer over Ø50mm) til en sesong med peiskos. Det er egentlig bare tidsbesparende å slippe å kjøre det bort. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Har du regnet med feieavgiften som de fleste kommuner har? Fra 0 til 2200,- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Nei, den glemte jeg ironisk nok av i farta (selv om jeg nevnte den lengre opp her) Lenke til kommentar
fillefrans Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 (endret) Er så frekk at jeg smyger inn et spørsmål i samme tråd, da den lå helt på topp. Jeg har revet et stort og ubrukelig åpent ildsted, og skal ha inn en ny vedovn med et mye lavere pipeløp. Altså må jeg tette det gamle. Her er det et stålrør/beslag på ca 25x18 cm som sitter godt plantet i åpningen (lecapipe), må dette fjernes eller kan jeg stappe inn en lecabit og mure godt igjen? Tar imot alt av innspill. Endret 12. august 2018 av fillefrans Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Det er best å fjerne stålet, da sement sitter dårlig på metall og det vil bli sprekker når lecablokken flytter på seg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Et spørsmål på siden her, omfatter feieavgiften vanligvis også grillsted i hagen med murt pipe over? Hvis ikke, kan det tenkes at man unngår feieavgift ved å spesialbygge en peis ute i hagen og ha vannbåren transport av varmen derfra til huset? Rent hypotetisk da jeg er mer interessert i jussen/avgiftsberegningen enn det praktiske og økonomiske. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Det er vel ikke behov for å feie pipen i et grillsted? I så tilfelle burde vel feieavgiften falle bort. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Avgiften er på lik linje med NRK lisensen Før kunne en feie pipen selv og dermed slippe unna avgiften, men det er ikke lov lengre, så nå betaler dere for en tjeneste dere mest sansynlig ikke bruker Spørsmålet er heller, hvordan vet de at pipen på huset er i bruk? Tviler på at de følger med når du fyrer Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Er så frekk at jeg smyger inn et spørsmål i samme tråd, da den lå helt på topp. Jeg har revet et stort og ubrukelig åpent ildsted, og skal ha inn en ny vedovn med et mye lavere pipeløp. Altså må jeg tette det gamle. Her er det et stålrør/beslag på ca 25x18 cm som sitter godt plantet i åpningen (lecapipe), må dette fjernes eller kan jeg stappe inn en lecabit og mure godt igjen? Tar imot alt av innspill. Pigg den ut, fjern gammel shit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå