Gå til innhold

Hvor demokratisk er Norge?

Anbefalte innlegg

Man trenger ikke være fanden selv for å tilhøre oligarkiet. Her snakker vi om 2 forskjellige ting. De bevisste deltagere som konspirerer mot folket, og de andre. Poenget her er at systemet er et oligarki fordi det styres, ikke av folket, men av en liten gruppe mennesker. Politikere, store selskaper og media. Ikke alle disse er konspiratører, men de er oligarker, for de har makten over folket, det er ikke folket som har makten over seg selv. Noen av disse er uskyldige mennesker, mens andre er konspiratører og direkte onde mennesker.

Det oligark greiene dine er tynne. Skal en først bruke en slik tilnærming må Trump inkluderes blant annet fordi han er en del av New York eliten, uavhengig av hvor lite de liker den fyren. Og han er også en mlliardær. Om han ikke er en del av del av et oligarki og elite så er det omtrent ingen som er det.

Trump skulle jo "drain the swamp", som jeg regner med er din referanse for å bruke "oligarkiet", "konspiratører" og "onde mennesker" stammer her fra. Når har han tenkt å begynne? Hva mener du forresten om hans nepotisme med sin datter, svigersønn og venner? Hva med de ufattelig dårlig egnet kandidater han støtter: Roy Moore? Rimelig "oligarkisk" ikke sant?

Joda, han har jo makt så han tilhører jo oligarkiet på den måten, men hele poenget med Trump er at han ble valgt for å bringe over ende konspiratørene, noe som forhåpentligvis kan føre til at folket får makten. Om han klarer å bringe ned konspiratørene og om det fører til at folket får makten, er helt uvisst.

Jeg undres i grunn om du i det hele tatt forstår maktfordelingsprinsippet og hvordan et presidentstyre som USA i det hele tatt fungerer. Greit nok at en president har makt, men skal slike endringer gjøres må det gjøres i kongressen. Der kan Trump påvirke, men til syvende og sist er det kongressen som bestemmer.

Det er flere ting som kan gjøres for å gjøre USAs system bedre. Blant annet gå til kamp mot gerrymandering, rike menneskers og selskapers pengemakt og så videre. Når skal denne Trump begynne?

Mye luft og omtrent ingen handling fra den fyren...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det virker heller til å være en mangel på evne til å formulere nødvendige tilsvar fra din side. Hvorfor kommer du ikke med noe konkret?

Komme med noe konkret til hva da? Synsingen, spekuleringen og skremselspropagandaen din?

Lenke til kommentar

Hvordan foregår det?

Ved lokalvalg i Norge, Kommune og Fylkestingvalg, så velger vi politikere fra våre politiske lokallag -- som vi selv også kan engasjere oss i.

I politiske lokallag så kan også medlemmene være med på å bestemme hvem som faktisk skal stille til valg lokalt.

Enhver person kan melde seg inn i politiske lokallag og stille på møter.

De som blir valgt lokalt, kommer inn på stortinget om en del år, når de blir mer erfarne, om de er dyktige nok, og villige til å flytte.

...

Akkurat som for utdannelse, arbeid og lønn, så er det betydelig letter å lykkes med en politisk karriere med en rik familie og generell mangel på sosioøkonomiske bekymringer i livet.

Men du slår meg ikke som en person som har problemer med at rikdom og makt, eller fattigdom og avmakt arves, så hvorfor har du et problem med at rike har lettere for å lykkes i politikken?

Politikk er ett av feltene hvor penger faktisk betyr lite.

Det er også generelt sett de velstående som skaper bedrifter som lykkes, gjennom finansiering, kontaktnett med erfaring, og en oppvekst og ungdom hvor de slapp bekymringer som vanlige folk har slik at de hadde muligheten og overskudd til å lære seg andre ting enn hvordan NAV eller inkasso eller leieregler eller matpriser eller foreldrenes sykdom eller arbeiderrettigheter eller fagforeningen fungerer, og de eier generelt sett bedriftene som alle andre som ikke eier en bedrift, eller som jobber for kommune eller stat, jobbe for.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ved lokalvalg i Norge, Kommune og Fylkestingvalg, så velger vi politikere fra våre politiske lokallag -- som vi selv også kan engasjere oss i.

I politiske lokallag så kan også medlemmene være med på å bestemme hvem som faktisk skal stille til valg lokalt.

Enhver person kan melde seg inn i politiske lokallag og stille på møter.

De som blir valgt lokalt, kommer inn på stortinget om en del år, når de blir mer erfarne, om de er dyktige nok, og villige til å flytte.

Ja og til syvende og sist så ender man opp med Stortingsvalg hvor man kan stemme på løgnere og psykopater. Fint system du.

Akkurat som for utdannelse, arbeid og lønn, så er det betydelig letter å lykkes med en politisk karriere med en rik familie og generell mangel på sosioøkonomiske bekymringer i livet.

Ja det er jo bare å ta en titt sammensettingen på eliten på tinget for å skjønne det.

Men du slår meg ikke som en person som har problemer med at rikdom og makt, eller fattigdom og avmakt arves, så hvorfor har du et problem med at rike har lettere for å lykkes i politikken?

Stråmann.

Lenke til kommentar

Hvem diagnoserer du som psykopater på stortinget i dag..?

Konkrete navn, takk.
Og begrunne gjerne svaret ditt.

Jeg har aldri i mitt liv stemt på noen med personlighetsforstyrrelser;
Ved minste mistanke så stryker jeg dem fra listen min.

---

Og nei, ikke stråmann.

Det er bare rart når noen på høyresiden faktisk har problemer med fordelene til eliten -- tatt i betraktning at høyresiden sitt mål (eller i det minste, det åpenbare resultatet av deres politikk) er å skape en elite og klasseskiller.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvem diagnoserer du som psykopater på stortinget i dag..?

Alle?

Og begrunne gjerne svaret ditt.

De har et brennende ønske om å kontrollere andre mennesker?

Det er bare rart når noen på høyresiden faktisk har problemer med fordelene til eliten -- tatt i betraktning at høyresiden sitt mål (eller i det minste, det åpenbare resultatet av deres politikk) er å skape en elite og klasseskiller.<

Hvilken høyreside er dette?

Lenke til kommentar

Akkurat som snekkere har et brennende ønske om å fortsette å skjende likene av døde trær, og ikke bygge noe konstruktivt?

Selv om noe kunne vært tilfelle, så er det ikke nødvendigvis slik.
Det er virkelig en mulighet for at alle snekkere er psykopater som hater trær intenst.

Det er en mulighet for at politikere er psykopater som ønsker å kontrollere andre mennesker.

Men det kan også hende at de hadde et ønske om å bygge noe som mennesker trenger, og gjøre en tung jobb som ikke alle kan gjøre selv, for fellesskapets beste, slik at folket kan konsentrere seg om andre ting enn å bygge og planlegge infrastruktur, hus, og byer.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan gjøres for å gjøre USAs system bedre. Blant annet gå til kamp mot gerrymandering, rike menneskers og selskapers pengemakt og så videre. Når skal denne Trump begynne?

Kongressen er jo helt død. Hva, er det 8% støtte den har blant folket nå?

Det er ikke tynt med oligark greien mine når folket IKKE har makten, men en liten gruppe mennesker har makten. Det er oligarki det, selv om vi kan velge hvilken gruppe av olikarkene som skal styre (politikken), og selv om vi velger hva vi kjøper med penger. FOlket er tilnærmet maktesløse i dette systemet.

Frie er de heller ikke, for de må jo kave etter penger som oligarkene kontrollerer og eier.

Vel, jeg er ingen fan av Trump, men jeg er fan av folkestyre og jeg er fan av det Amerikanske folk og heier på de, så ja, da synes jeg det var positivt at de stemte Trump. De viste at de er lei av hele oligarkiet. Om håpet var tåpelig, kanskje det, men det var iallefall et steg. Vi kan ikke få folkestyre med mindre folket tar makten.

Joda, jeg har en del peiling oå hvordan presidentmakten i USA fungerer, og hvor mye makt presidenten har fått de siste tiårene. Og da er det positivt at Hillary Clinton ikke ble valgt iallefall, for konspiratørenes president hadde da fortsatt krigen Bush og Obama startet og ført verden inn i en grusom situasjon. Det unngikk vi i det minste, om ikke Trump oppnår å tømme sumpen.

Men det er fortsatt opp til folket, og om oligarkiet tviholder på makten er det ikke usannsynlig at det ender med en borgerkrig i USA. Da er det bedre å håpe at folket kan ta makten på andre måter.

Men ser man med på ting med briller av "dette systemet" og tror det er et demokrati osv som vi blir fortalt , så har jo ikke Trump gjort ting som er så ille at det rettferdiggjør angrepene som vi ser i mediene, fra politikere og forretningsmenn.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det er en mulighet for at politikere er psykopater som ønsker å kontrollere andre mennesker.

Det er ikke en mulighet, det er en sannsynlighet om man ser på dagens system. Hva slags type mennesker er det egentlig som tiltrekkes av makt og oppmerksomhet som jo er en så viktig del av dagens system?

Hva slags mennesker er det som kan gå gjennom en prosess som belønner folk som er gode til å lyge og manipulere?

Lenke til kommentar

Dere fremstår som ekstremt paranoide.

Rundt 1% av befolkningen er psykopater.

De fleste av dem er ikke karismatiske, fordi de er for lette å gjennomskue for erfarne mennesker, og over tid.

De er ikke smartere enn gjennomsnittet, tvert i mot så tar de sosiale manglene deres mange av dem over på kriminelle løpebaner fordi de ikke klarer å oppnå noe i livet, og de fleste er ikke sosiale nok til å faktisk ha muligheten til å få seg en politisk karriere i Rødt, SV, Ap, SP, Venstre, Høyre eller KrF -- fordi partiene er for sosiale og engasjerte i lokale politiske saker, og har for mange medlemmer i lokalpolitikken til at psykopatene får muligheten til å danne seg en kult.

I politikken vil psykopater fremme liberal-autoritære partier, som Tea-Party i USA, eller FrP i Norge.

De ønsker å være fri fra samfunnsansvar, men ønsker fremdeles å dominere andre med lover.

Trump er gjerne et perfekt eksempel på personer med personlighetsforstyrrelser som havner i politikken.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Akkurat som snekkere har et brennende ønske om å fortsette å skjende likene av døde trær, og ikke bygge noe konstruktivt?

Nei, snekkere vil gjøre en god jobb slik at de får kunder.

Selv om noe kunne vært tilfelle, så er det ikke nødvendigvis slik.

Nei ikke nødvendigvis, men for meg så er dagens stortingspolitikere kun opptatt av en ting: kontrollere folk slik at de kan bli sittende med makten lengst mulig.

Så absolutt.

Men det kan også hende at de hadde et ønske om å bygge noe som mennesker trenger, og gjøre en tung jobb som ikke alle kan gjøre selv, for fellesskapets beste, slik at folket kan konsentrere seg om andre ting enn å bygge og planlegge infrastruktur, hus, og byer.

Politikerne tenker vel mest på seg selv... få høyest mulig lønn og flest mulig goder... sponset av folket.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du bør gjøre noe med den sosiale dunning-kruger-effekten du lider av.

Du bør gjøre noe med det behovet ditt for å ty til personagrep mot andre debattanter.

Lenke til kommentar

Du bør gjøre noe med det behovet ditt for å ty til personagrep mot andre debattanter.

Er det personangrep å påpeke at du åpenbart trenger å sette deg inn i temaet du snakker om..?

Snekkere fremstår for meg som om de kun er opptatt av en ting: Å banke forsvarsløse planker slik at de blir sittende mot bjelkene lengst mulig.

Nøyaktig slik høres argumentet ditt ut.

Nevn navn.

Begrunn mistanken din.

Som for Trump:

Viser null empati, og bruker empati som et våpen.

Konkrete eksempler:

Haiti, Puerto Rico, den falne arabiske soldatens foreldre.

Har ikke venner, kun allierte.

Konkrete eksempler:

Hele staben hans og alle hans ansettelser.

Har kun interesse for seg selv og sine personlig allierte:

Skatteletten til seg selv og sin familie og sin næringsbransje, på bekostning av hele USA.

Forsøker å reversere alle Obama sine gjerninger, selv om de var gode eller nøytrale.

Godvenn med Putin, klarer ikke å fungere med demokratisk valgte statsledere.

Kaster allierte på havet sekundet det oppstår noen som helst konflikt:

Alle menneskene han ansatte som han har sparket.

Forandrer syn på virkeligheten umiddelbart når det passer hans agenda, og anklager media for å lyge fordi de ikke forteller hans midlertidige versjon av virkeligheten:

"Truth isn't truth."

"Alternative facts."

Lyger. Konstant. Hver eneste bidige dag.

Ønsker å dominere andre:

Har oppnådd sekt-status hos sine tilhengere, som han bruker til å angripe sine politiske motstandere, som nyhetsformidlere og den observerbare virkeligheten.

"Just remember, what you are seeing and what you are reading is not what's happening(...)"

...

Siden du sier at alle norske politikere er psykopater, så kan du jo begynne med evaluering av Erna Solberg.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er personangrep å si at andre debattanter lider av noe.

...Erna Solberg.

Akkurat like opptatt av å bestemme som Støre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Psykopater er sjeldne. Men det er vanlig å møte på psykopatiske trekk i toppen av samfunnet, blant politikere, næringslivsledere, idrettsutøvere etc. Det er også vanlig med ekstroverte mennesker i toppen av samfunnet, personer der energien går utover, fordi disse er mer opptatt av makt og sosial status enn de som er introverte. Uten at jeg mener det er noe galt med det. Når det gjelder psykopater, kan disse fungere utmerket godt som ledere, selv om de egentlig bare tenker på seg selv. Det synes å finnes en forbindelse mellom karisma og psykopatiske trekk. Dessuten er psykopater grunne og overfladiske, og dette kan være en stor fordel for ledere, fordi det er så viktig for ledere å beherske rollespill og sosiale relasjoner. Det største problemet når man blir involvert med mennesker som har psykopatiske trekk, er at de har et stort ego og ikke er i stand til å la være å sette seg selv først. Eksempler kan være ledere som setter seg selv over bedriften, eller foreldre som trener barna sine i idrett, og som ikke i stand til å sette barnas behov først. De er rett og slett skapt som egoister, og bruker alle rundt seg, inkludert egne barn, for å oppnå fordeler. Det er ikke mulig å "ta bort" psykopatiske trekk, de er medfødt. Jeg tror det er veldig vanlig med psykopatiske trekk hos politikere, og jeg tror en psykopat kan passe veldig godt i det politiske spillet. Det kan jo faktisk vise seg å være en fordel for samfunnet å ha en psykopat som øverste leder.

Jeg tror Trump kan være psykopat, i det minste tror jeg han har psykopatiske trekk, og USA gjør det jo kjempebra under hans ledelse. Økonomien går bedre enn på lenge, og han klarer å gjøre sine valgløfter til lovendringer. Det ligger en ironi i at de som fungerer best som ledere, er egoister. Men det er slik naturen har skapt oss mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Psykopater er sjeldne. Men det er vanlig å møte på psykopatiske trekk i toppen av samfunnet, blant politikere, næringslivsledere, idrettsutøvere etc. Det er også vanlig med ekstroverte mennesker i toppen av samfunnet, personer der energien går utover, fordi disse er mer opptatt av makt og sosial status enn de som er introverte. 

Takk. Jeg satte ting på spissen, men det gikk tydeligvis rett forbi Frostravna. Kanskje politikken hadde hatt godt av noen introverte, noen som ikke er så opptatt av å være mest mulig høylytt? Dog: sånne mennesker blir nok fort trampet ned av nevnte psykopater.

Uten at jeg mener det er noe galt med det. Når det gjelder psykopater, kan disse fungere utmerket godt som ledere, selv om de egentlig bare tenker på seg selv. Det synes å finnes en forbindelse mellom karisma og psykopatiske trekk. Dessuten er psykopater grunne og overfladiske, og dette kan være en stor fordel for ledere, fordi det er så viktig for ledere å beherske rollespill og sosiale relasjoner. Det største problemet når man blir involvert med mennesker som har psykopatiske trekk, er at de har et stort ego og ikke er i stand til å la være å sette seg selv først. Eksempler kan være ledere som setter seg selv over bedriften, eller foreldre som trener barna sine i idrett, og som ikke i stand til å sette barnas behov først.

Ingenting av dette er like alvorlig som politikere som setter seg selv først.

De er rett og slett skapt som egoister, og bruker alle rundt seg, inkludert egne barn, for å oppnå fordeler. Det er ikke mulig å "ta bort" psykopatiske trekk, de er medfødt. Jeg tror det er veldig vanlig med psykopatiske trekk hos politikere, og jeg tror en psykopat kan passe veldig godt i det politiske spillet.

De passer nok godt inn der i den forstand at de er flinke til utnytte systemet for å oppnå størst mulig gevinst for seg selv.

Det kan jo faktisk vise seg å være en fordel for samfunnet å ha en psykopat som øverste leder.

Jeg tror Trump kan være psykopat, i det minste tror jeg han har psykopatiske trekk, og USA gjør det jo kjempebra under hans ledelse. Økonomien går bedre enn på lenge, og han klarer å gjøre sine valgløfter til lovendringer. Det ligger en ironi i at de som fungerer best som ledere, er egoister. Men det er slik naturen har skapt oss mennesker.

Tja, tiden vil vise hvor bra Trump har vært for USA. Han er en god forretningsmann, ingen tvil om det; men en god leder? Tja vi får se, historien får være dommer her.

Lenke til kommentar

Det er personangrep å si at andre debattanter lider av noe.

Akkurat like opptatt av å bestemme som Støre.

Er det ikke angrep på alle politikere å kalle dem alle psykopater..?

Jeg kjøper ikke at personkararakteristikker ikke er angrep på personer når en hel gruppe rammes.

Solberg er altså psykopat, og lurte alle i Bergen Unge Høyre, alle i Bergen Høyre alle bergenserene som valgte henne til Kommunetinget i to perioder, før hun måtte lure den nasjonale partiorganisasjonen til Høyre, og så lure alle i landet som stemmer på Høyre?

Og det mest kontrollerende hun har fått til for å begrense menneskers frihet er mer privatisering av eldreomsorgen, barnehager, samt et noe lavere antall asylsøkere.

Ganske hjerterått å si nei til folk som flykter fra krig ja.

Men jeg tror det skyldes mer at hun ønsker å glede velgerne sine og FrP enn at hun selv har et ønske om å begrense Norge sin empati med krigsofre.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...