49neffets Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 (endret) Jeg har lyst til å begynne å sykle til jobb, men usikker på hva slags sykkel jeg har bør ha. Den vil hovedsaklig bli brukt til pendling til/fra jobb, men skal heller ikke utelukke en treningstur/sykkeltur en gang iblant. Jeg har ikke planlagt å sykle på vinterstid. Det som i mitt hodet taler for landevei er at jeg kun har asfalt hele veien til jobb (bortsett fra de første 3-400 m med grus, som skal asfalteres om ikke lenge). Men det er ikke perfekt sykkelvei hele veien til jobb så da tenker jeg at det er mer behagelig samt bedre kontroll å sykle på en cyclocross. Endret 8. august 2018 av 49neffets Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Her finner du kanskje noen tips? https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1952297 https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1099750 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 CX er litt dyrere, siden det ikke er like utbredt. Personlig gikk jeg for CX for å kunne ha muligheten til å sette på bredere dekk/vinterdekk. Spørs litt hva budsjettet ditt er. I det lavere segmentet kommer du nok bedre ut med en racer. Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 CX er litt dyrere, siden det ikke er like utbredt. Personlig gikk jeg for CX for å kunne ha muligheten til å sette på bredere dekk/vinterdekk. Spørs litt hva budsjettet ditt er. I det lavere segmentet kommer du nok bedre ut med en racer. CX er da blitt ganske utbredt med årene, så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis blir dyrere. Trådstarter skriver heller ikke noe om at han skal ha en sykkel fra det lavere segmentet.. Til TS: Jeg hadde kjøpt racer, helst en med skivebrems og plass til 28mm dekk og ikke altfor agressiv geometri Trenger ikke ha perfekt asfalt for å sykle racer Tenker du å sykle i regnvær? Vil du isåfall ha feste for skjermer? Er det aktuelt å kjøpe brukt? Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 Budsjettet er lavt (maks 5000 kr) fordi jeg er nybegynner på landeveissykkel og pendling med sykkel så vil starte med noe rimeligere i begynnelsen ihvertfall. Jeg har sett mest på Finn.no hittil og holder et øye med XXL og G-sport mtp tilbud. Ser at Biltema har en Yosemite til 4k, men da finner man bedre brukt vel? Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 (endret) CX er da blitt ganske utbredt med årene, så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis blir dyrere. Trådstarter skriver heller ikke noe om at han skal ha en sykkel fra det lavere segmentet.. Til TS: Jeg hadde kjøpt racer, helst en med skivebrems og plass til 28mm dekk og ikke altfor agressiv geometri Trenger ikke ha perfekt asfalt for å sykle racer Tenker du å sykle i regnvær? Vil du isåfall ha feste for skjermer? Er det aktuelt å kjøpe brukt? Ser at cyclocross er billigere på XXL enn landevei hvis man ser på billigste sykkel så du har nok et poeng der. Ja, jeg tenker 28mm dekk helst, bredere jo bedre fordi jeg skal ikke konkurrere heller. Ja, tenker vel det så lenge det ikke er skybrudd Så skjermfeste burde jeg kanskje ha da. Ja, det går fint å kjøpe brukt. Endret 8. august 2018 av 49neffets Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Jeg hadde iallefall styrt unna den fra biltema.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Ingenting i veien med den fra biltema, men budsjettet ditt tillater ikke noe annet. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 CX er nok litt mer komfortabelt, da de ofte er litt høyere i styret. Kjøp noe brukt i hvert fall. Helst med ultegra eller dura ace gruppesett. Selv sykler jeg på en Miyata fullpro fra 1980 med full dura ace. Tull å kjøpe ny sykkel... Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 Ingenting i veien med den fra biltema, men budsjettet ditt tillater ikke noe annet. Tjaa, ser folk har fått kjøpt Merida Ride 90 til 3k, som er en sykkel til 7k ny. Det må da være bedre enn Biltemasykkelen. Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 CX er nok litt mer komfortabelt, da de ofte er litt høyere i styret. Kjøp noe brukt i hvert fall. Helst med ultegra eller dura ace gruppesett. Selv sykler jeg på en Miyata fullpro fra 1980 med full dura ace. Tull å kjøpe ny sykkel... Hva med Shimano? Ser flere sykler har det, bla Ride 90 som har Shimano Claris. Vurderer mest å kjøpe enten Ride 90 eller Cyclocross 100 fra Merida, virker å gi god valuta og være en grei nybegynnersykkel. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Dura Ace og ultegra er shimano, hvor dura Ace er deres beste. Ultegra er egentlig helt likt dura ace, bare tyngre. Det er ikke akkurat skjedd så mye nytt på sykkelfronten. Eldre toppmodeller er fremdeles like aktuelt. Er omtrent bare vekten, og selvfølgelig elektrisk giring Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Tjaa, ser folk har fått kjøpt Merida Ride 90 til 3k, som er en sykkel til 7k ny. Det må da være bedre enn Biltemasykkelen. Fremdeles ingenting i veien med den fra Biltema. Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 (endret) Denne f.eks? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126123640 (ikke jeg som selger) Endret 9. august 2018 av VonMises Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 (endret) At sykkelen passer deg er meget viktig for en komfortabel opplevelse. Noen sykler kan feks være str.60, men kun ha toprør som en str.56 Endret 9. august 2018 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 9. august 2018 Forfatter Del Skrevet 9. august 2018 Denne f.eks? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126123640 (ikke jeg som selger) Joa, problemet er at det er i Bergen Men jeg fant en Diamant Pinnacle R2 2011 modell på Østlandet. Googlet den sykkelen, og fant ut at den har kostet hele 22 000 kr som ny. Noen som har erfaringer med/vet om den? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Er ikke kjent med Sram Rival, men mulig det er bra.Et kjapt google søk viser jo at den har vunnet noen tester da 1 Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 Det ble Merida CycloCross 100, kjøpt brukt. Tror det passer best behovet mitt per dags dato og virker å være en god nybegynner sykkel samt at man får mye for pengene. Men jeg lurte på en ting. Når jeg blir litt stødigere på sykkelen, tilvendt meg klikkpedaler, og sommeren kommer tilbake igjen neste år kan jeg da kjøpe et hjulsett med 25mm - 28mm dekk beregnet til asfalt å sette på denne sykkelen eller vil det fungere dårlig? Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Gratulerer med ny sykkel! Du trenger ikke kjøpe nytt hjulsett for å kjøre med landeveisdekk. Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 Gratulerer med ny sykkel! Du trenger ikke kjøpe nytt hjulsett for å kjøre med landeveisdekk. Takk! Åja, så de passer rett inn. Bare plug n play rett og slett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå