Gå til innhold

Oljebransjen mangler arbeidskraft. Ser til utlandet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når oljeselskapene nærmest bare utlyser midlertidige stillinger kan de egentlig bare takke seg selv for få søker. Ingeniører og andre høyt kompetente folk som har skiftet beite etter å ha blitt kastet på dør av disse oljeselskapene kommer selvfølgelig ikke tilbake igjen til midlertidige stillinger og mer usikkerhet. Denne praksisen medfører også særdeles få søkere til oljerelaterte studier. Bachelorstudiet i petroleumsteknologi på UIS får de ikke en gang fylt opp, selv om dette for bare noen få år siden var ett av studiene med høyest karakterkrav.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenkte det. Jeg tenkte det.

For en del år siden med laber oljepris var det masseflukt fra studier innen oljenæringen. Jeg hørte fra en av alle de ekspertene i media at de som velger oljeutdanning i sånne tider tjener på det. For det vil bli aktuelt igjen.

Helt riktig tenkte jeg.

Lenke til kommentar

Bare vas hele greiene, midlertidig lavlønnede utlendinger har det alltid vært i bransjen og slik kommer det alltid til å være. 

Ja det er nå så, men de siste årene har også oljeselskapene begynt å bli gjerrige, og nå har de ikke lenger "råd" til å ansette vanlige nordmenn. De vil ha løsarbeidere på tilkalling og ikke betale 1 mill for noen som har fri 8 måneder av året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er nå så, men de siste årene har også oljeselskapene begynt å bli gjerrige, og nå har de ikke lenger "råd" til å ansette vanlige nordmenn. De vil ha løsarbeidere på tilkalling og ikke betale 1 mill for noen som har fri 8 måneder av året.

Nå er det jo de færreste som tjener slike summer for 4 måneders arbeid, men det er jo myten fra gamledar.

Problemet med midlertidig ansettelser er livet til de det omhandler. De kan ikke kjøpe seg noe da de ikke har sikker inntekt. Utrolig mange som kommer seg ut av bransjen om dagen, jeg forstår de veldig godt. Har selv jobbet i den, aldri igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...