Gå til innhold

Den russiske nordflåten skal få nye bakkeeffektfly med kryssermissiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være et helsikes spetakkel i den cokpiten med åtte motorer kloss innpå.. Lurer på hvordan det går med 10-15 m bølgehøyde?

 

Alle motorene brukes bare for å få "flyet" opp i luften, så slåes nesten alle av da de ikke er nødvendige for å "sveve" framover.

I større bølger vil det gå saktere da flyet ikke kan benytte seg av bakkeeffekten og blir som en vanlig båt.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett at vi var mer fokusert på mulighetene og ikke så mye på problemene.

Artikkelen fokuserer på krigsmateriell, men jeg har selv eksperimentert med modeller hvor effekten brukes i båt.

Det er ikke snakk om å løfte farkosten helt ut av vannet, men så mye at vannmotstanden minker og farten øker med mindre motorkraft.

En kan med andre ord lage hurtiggående båter som bruker vesentlig mindre drivstoff en dagens katamaraner, men å drive denne type eksperimenter i større skala koster penger.

Med andre ord kunne samfunnet hatt nytte av en mer positiv tilnærming til teknologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig fordelen med et slikt fly sammenlignet med en hydrofoilbåt? Vil den kunne fly over land, kan den kjøre raskere og med mere gods samtidig? Er det mer drivstofføkonomisk og har derfor lengre rekkevidde?

 

Betydelig mindre motstand. I stedet for å fly som et tradisjonelt fly rir maskinen på en komprimert luftpute. Effekten oppstår ved en høyde av halvparten av vingespennet og reduserer luftmotstanden fra turbulens som en tradisjonell flygende/bærende flyvinge har. Hovedsakelig motstand fra det som kalles induced drag/vingetipp virvler.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betydelig mindre motstand. I stedet for å fly som et tradisjonelt fly rir maskinen på en komprimert luftpute. Effekten oppstår ved en høyde av halvparten av vingespennet og reduserer luftmotstanden fra turbulens som en tradisjonell flygende/bærende flyvinge har. Hovedsakelig motstand fra det som kalles induced drag/vingetipp virvler.

Så om jeg forstår deg riktig, så vil den mindre motstanden føre til at man får billigere frakt enn med hydrofoilbåt eller et tradisjonellt fly, uten at det går ut over hastigheten samtidig. Og et fly er i utgangspunktet raskeste reisevei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...