Gå til innhold

Massesensur på internett, ytrings og informasjonsfilter

Noen mener private selskaper kan få lov å gjøre hva de vil  

50 stemmer

1. 1. Bør telenor kunne avslutte telefonabonnementet ditt fordi de ikke liker dine ringemønster eller hva du sier når du prater på telefonen?

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig i at det er propaganda.

Når og hvorfor begynte opprøret i diktaturet Syria?

Ifølge våre medier var jo det en frihetskamp for å bli kvitt den forferdelige diktator Assad som var diktator for det mest liberale og frie landet i midt-østen, hvor folk hadde en masse rettigheter i en region med få rettigheter og få friheter.

Relativt sett var Libya og Syria de frieste og mest liberale landene i midt-østen og nord-afrika. I disse landene hadde folk stort sett relgionsfrihet, de var stort sett sekulære myndigheter, minoriteter ble respektert osv.

Personlig, og det er basert på meritter og nyere historikk, så tror jeg USA var med på å starte et opprør i Syria, at folk ble betalt for dette og at "radikale" i Syria ble støttet av USA på flere måter, noe som til slutt resulterte i et væpnet opprør hvor USA støttet et voldelig og våpnet opprør i Syria både direkte og indirekte, inkludert med våpen. Det er min mening om hva som er mest realistisk forklaring.

I ettertid har det jo vist seg at USA faktisk støttet opprørere i Syria, at de ikke nekter for dette, at USA støttet opprørere i Syria med våpen og vold, mot Syriske myndigheter og at om ikke USA var direkte ansvarlig for at situasjonen startet, iallefall var sterkt delaktige i utviklingen i Syria som førte til at landet er i borgerkrig, ustabilt og på mange måter ødelagt.

For min del et slikt uakseptabelt, ikke bare fordi det er imot internasjonal lov, men fordi USA samtidig støtter langt verre regimer i midt-østen, f.eks Saudi Arabia. At situasjonen i Syria har gått fra stabil og relativt bra, til verre og enda verre er også en grunn til at det hele er uakseptabelt. Og selvfølgelig konsekvense av USA sin innblanding i Syria som er et ødelagt land hvor folk nå må flykte til Europa. Tilfeldig? Tvilsomt at det er tilfeldig.

Her blandes selvfølgelig mine meninger om saken med fakta, men (noen) fakta er følgende:

- Det var opprør i Syria

- USA har støttet opprøret (tilsvarende at Kina kunne støttet opprør i Norge), noe som er totalt ulovlig

- Situasjonen i Syria har gått fra verre til verre

- Syrere har flyktet til Europa

- Landet har sett store ødeleggelser og situasjonen idag er langt verre enn hva den var før opprøret startet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så myndighetene våre har minimal innflytelse på oss, men RUSSLAND kan i praksis bestemme utfallet av alle våre demokratiske valg? Jaha...

Man må være rimelig radikal for å kunne se ting på en slik måte.

Det er viktig å tenke over det utsagnet ditt på en skikkelig måte. Selv radikale vil kunne forstå hva det innebærer.

Lenke til kommentar

Verdensbildet til de fleste av oss blir avgjort av de frie fagmiljøene for fagområdene vi lærer om i skolen, hvor myndighetene bare bestemmer fagplanen -- ikke innholdet.

Russland har brukt over hundre millioner dollar på å kjøpe reklame for å påvirke de svakeste her i vesten;
Rasisme, muslimhets, anti-media, anti-demokrati, anti-sosialisme, pro-våpen.

Pluss at myndighetene i Russland i praksis bestemmer innholdet i Russia Today.
Vestlige myndigheter bestemmer ikke innholdet i frie vestlige medier.

---

Hvordan startet borgerkrigen i diktaturet Syria?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at det er propaganda.

Når og hvorfor begynte opprøret i diktaturet Syria?

Jeg kjenner noen som deltok i protestene, men de skjønte raskt at dette ikke var "vanlige" protester, og at det var islamister / fremmede krefter som sto bak. Tonnevis med våpen var blitt smuglet inn, og det ble krevd at en statue av faren til Assad ble fjernet. Det gjorde han, men det handlet ikke om det. For han jeg kjenner, så var det misnøye med økonomiske reformer. Han har fortalt om hvordan de delte ut "gule piller" (Captagon-kopi, amfetamin) fra store sekker.

Akkurat som med Libya, var mediene her fulle av løgn og propaganda.

Da Aleppo skulle frigjøres (!) ble vi oversvømt med propaganda om 7 år gamle "Bana" som visstnok tweetet på Engelsk om hvordan det var og hvor redd hun var for å dø. Aleppo var kontrollert av islamister, og Bana var en del av propagandaspillet. Vestlig presse vet hvor effektivt det er å bruke barn.

bana.png

At "Bana" ikke kunne engelsk, var et mindre problem.

Her har du forresten fotografen som tok "Orange Boy"-bildet. Gutten ble hentet i hui og plassert i en sykebil av Al-Qaida (White Helmets).

syrian-boy-omran-in-propaganda-shot.jpg?

Zinki var en av gruppene som ble sponset av vesten / USA. De er nå en del av paraplyen "Jaish-Al Fatah", som er allierte med Nusra.

According to the Amnesty International, the Nour al-Din al-Zenki Movement, along with the 16th Division, the Levant Front, Ahrar al-Sham, and the al-Nusra Front, were involved in abduction and torture of journalists and humanitarian workers in rebel-held Aleppo during 2014 and 2015.[48]

Nour al-Din al-Zenki, along with the Abu Amara Brigades, has been accused of executing people by throwing them down buildings when they still controlled Aleppo.[49]

alalam_636046118964038388_25f_4x3.jpg

Her står en av dem med hodet til en 12 år gammel palestinsk gutt som de har halshugget. Dette er/var "våre gutter" i Syria.

En annen veldig vellykket propagandakonstruksjon er "white helmets". De er Al-Nusras "sykebil-gren".

maxresdefault.jpg

https://www.dagbladet.no/video/PZ_P4WR3wAI

https://www.dagbladet.no/nyheter/de-hvite-hjelmene-i-syria-har-verdens-farligste-jobb/62933941

White-Helmets-terrorists-1024x727.jpg

Og neida, selvfølgelig lar vi oss ikke manipulere av propaganda, bortsett fra russisk. Og edle Vesten og våre medier ville aldri funnet på å lyve eller å prøve å påvirke oss. Det kan heller ikke skje at de blir lurt, og videreformidler propaganda og løgner.

Lenke til kommentar

Pluss at myndighetene i Russland i praksis bestemmer innholdet i Russia Today.

Jeg har sett Russia Today, og det stemmer ikke at myndighetene i Russland har redaksjonell innflytelse over kanalen sitt innehold. På samme måte som myndighetene i Norge ikke har redaksjonell innflytelse over NRK sitt innehold.

Begge kanalene har noen få retningslinjer de driver etter, begge er statlig finansierte kanaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva var årsaken til at krigen begynte, i 2011?

...

Jeg trenger en troverdig ekstern kilde på at Russia Today har redaksjonell frihet.

Jeg har fortalt hva en syrer har fortalt meg; at islamister/terrorister (ved bruk av propaganda?) fikk deler av folket med på protester. Du får velte ut av din kunnskap da, om dette er noe som er veldig viktig for deg...

Uansett hva grunnen var i starten, så ble det VELDIG fort en "borgerkrig" (vet nesten ikke om det kan kalles det, siden det var så mange "fremmedkrigere" der mellom islamister og Assad-regjeringen. Assad hadde klart flertall blant folket, noe som valget i 2014 også viste. 88% av 73% oppmøtte stemte på Assad som president.

Hvis du skal kritisere resultatet, som du helt sikkert skal, kan man si at Assad hele tiden har vært klar for et valg med observatører fra vesten, men mantraet var at Assad måtte gå, uansett hva folket ville. Hvorfor skal ikke det syriske folk få velge sin egen leder?

Jeg trenger en troverdig ekstern kilde på at NRK har redaksjonell frihet.

Lenke til kommentar

Jeg trenger en troverdig ekstern kilde på at NRK har redaksjonell frihet.

Hvis du hadde vært voksen nok for 5 år siden, så ville du ha sett at NRK ikke hadde noen problemer med å kritisere den da sittende rød-grønne regjeringen og dens politikk.

Eller mener du at det også var bestemt av regjeringen at de skulle komme med denne kritikken?

Eller mener du at NRK handlet på oppdrag fra noen andre? (Hvem da, i så fall?)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du hadde vært voksen nok for 5 år siden, så ville du ha sett at NRK ikke hadde noen problemer med å kritisere den da sittende rød-grønne regjeringen og dens politikk.

Eller mener du at det også var bestemt av regjeringen at de skulle komme med denne kritikken?

Eller mener du at NRK handlet på oppdrag fra noen andre? (Hvem da, i så fall?)

Du får poste en ekstern kilde da. Eller mener du at bevisbyrden skal være en annen for RT enn for NRK?

Edit: Jeg kommer ikke til å svare mer på kommentarer med ad hominem. Du vet nada niks om meg, så du kan legge fra deg "hvis du hadde vært voksen nok...".

Skjerp deg.

Endret av pappkake
Lenke til kommentar

Du får poste en ekstern kilde da. Eller mener du at bevisbyrden skal være en annen for RT enn for NRK?

Tja.

Russland har praktisk talt ingen pressefrihet, i motsetning til Norge, så det er en viss forskjell i påstandene.

Men her er en kilde på begge mine påstander:

At norsk presse er fri, og russisk ufri.

https://rsf.org/en/ranking

Norge er best i verden på pressefrihet og demokrati akkurat nå, mens Russland ligger ekstremt lavt nede.

(148-plass så langt i år)

Er Russia Today magisk friere enn andre russiske medier..?

Hvorfor?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fortalt hva en syrer har fortalt meg; at islamister/terrorister (ved bruk av propaganda?) fikk deler av folket med på protester. Du får velte ut av din kunnskap da, om dette er noe som er veldig viktig for deg...

Uansett hva grunnen var i starten, så ble det VELDIG fort en "borgerkrig" (vet nesten ikke om det kan kalles det, siden det var så mange "fremmedkrigere" der mellom islamister og Assad-regjeringen. Assad hadde klart flertall blant folket, noe som valget i 2014 også viste. 88% av 73% oppmøtte stemte på Assad som president.

Hvis du skal kritisere resultatet, som du helt sikkert skal, kan man si at Assad hele tiden har vært klar for et valg med observatører fra vesten, men mantraet var at Assad måtte gå, uansett hva folket ville. Hvorfor skal ikke det syriske folk få velge sin egen leder?

Hvor fri er pressen i Syria?

Hvor fritt er folket til å danne politiske partier som kan stille til valg å konkurrere med sittende diktator?

For referanse, så er Syria enda dårligere enn Russland på pressefrihet.

Noe som bare krever at de ikke DREPER journalister for å sensurere dem.

Men de er altså dårligere enn Russland, som faktisk dreper journalister.

Og muligheten for andre enn dem sittende diktator eventuelt velger å tillate å drive med politikk sin mulighet for å stille til valg er null;

Du blir fengslet eller drept for forsøke å konkurrere med sittende diktator.

===

Videre... hvordan krigen startet...

En skoleungdom på 14 år tagger "Det er din tur, doktor Bashar Al-Assad" på en vegg.

Hvilken straff fortjener gutten etter deres mening?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden handler ikke om Russland, uansett hvor besatt "du" er av Russland Frost.

Helt i orden.

Jeg er ikke besatt av russland.

Det er ikke jeg som ser på en russisk statskanal hvor journalistene blir drept om de er kritiske til regimet sitt, og som spyr ut antivestlig propaganda -- som sammen med nynazisme og gudene vet hva -- trengs for å bygge opp et forkvaklet verdensbilde slik som Alex Jones sprer.

Helte tråden handler om at private vestlige mediedelingstjenester ser seg bedre tjent med å fjerne ondsinnet anti-demokratisk autoritær høyreekstrem propaganda, enn å la dem florere og spre seg på serverene sine.

De sensurerer også islamsk propaganda -- men det bryr ikke folk seg så mye om.

Personlig er jeg opptatt med å fylle hodet mitt med riktig informasjon om verden -- og alt-right sine meninger er påfallende konsekvent lik Russisk, Tea-Party, og av og til Israelsk, propaganda.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Vel, nå bor verken du eller jeg i Russland, så det er nok viktigere for oss å diskutere tingenes tilstand i vårt land og landene vi har nære forhold til. Russland er ikke en av disse.

Å sammenlikne litt med andre land kan være relevant, men å si at vi er gode fordi andre er enda verre, blir litt feil måte å argumentere på.

Jeg mener det blir feil å sensurere politiske ytringer, mens ulovlig innehold er lovlig å ikke formidle. Det blir også litt dumt å stemple folk du ikke er enige som NAZIster hvis du ikke forstår dem, eller er uenig i deres politiske synspunkter.

Akkurat i denne tråden er det mye relevans til USA, siden selskapene er fra USA og mange av de som skaper innnehold er fra USA, og i USA har de lover som garanterer ytringsfrihet, uansett om folk føler seg såret av det eller ikke.

Så er det naturlig å diskutere dette i forhold til de som konsumerer denne informasjonen også, noe som blant annet gjelder nordmenn. Vi er jo ment å leve i et fritt og demokratisk samfunn, og du skryter jo hele tiden av pressefriheten og informasjonsfriheten, og da finner jeg det litt merkelig at du støtter sensur, særskilt politisk sensur. De "høyre" folkene jeg har sett innnehold fra et overhode ikke ekstreme, og har mange gode poenger som er viktige å få inn i den politiske debatten.

Jeg bryr meg ikke særlig om Alex Jones, men jeg mener han må få lov å ytre sine syn på ting, så er det heller opp til de som konsumerer inneholdet å velge inneholde og eventuelt tolke inneholdet, akkurat på samme måte som med massemediene hvor man også må velge, tolke og evaluere inneholdet heller enn å svelge dette rått, bare fordi det kommer fra de med størst opplag eller mest tradisjonelt innehold.

Lenke til kommentar

Tråden handler ikke om Russland, uansett hvor besatt "du" er av Russland Frost.

Nei?

Men vi kan vel ta en liten tur innom Syria?

En skoleungdom på 14 år tagger "Det er din tur, doktor Bashar Al-Assad" på en vegg.

---

Og målet mitt er å demonstrere hvor skadelig propaganda er.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Nei?

Men vi kan vel ta en liten tur innom Syria?

---

Og målet mitt er å demonstrere hvor skadelig propaganda er.

Vi kan gjerne snakke om Syria. Du har helt rett, krigen har pågått i 7 år nå og tatt hundretusener av liv, på grunn av vestlig propaganda. De har løyet om det meste, og ofrene er syrere. Syria var nok ikke perfekt før krigen, men jeg skal love deg at det har blitt EKSTREMT mye verre på grunn av vesten sine herjinger og proxy-krigføring.

Propaganda kan være ekstrmemt skadelig, spesielt når godtroende folk tror på det fordi de stoler på at NRK gir dem en objektiv sannhet. Vi hadde en krig mot Irak i 2001 der 500.000 barn døde fordi de ikke hadde tilgang på rent vann. De fleste er enige om at krigen var en katastrofe og aldri burde skjedd. Påskuddet for krigen var bare løgn.

Libya gikk også til helvete, og har gått fra det beste landet i regionen, til det verste. Endeløs propaganda i vestlig presse førte til at folk ikke skjønte hva de gjorde, og at vi egentlig hjalp Al-Qaida til makten, slik det ble forsøkt gjort i Syria.

Takk og lov for at Russland stoppet vesten fra å gjennomføre enda et blodbad i Syria! Hadde det ikke vært for Russland, hadde nok terroristene vunnet (på grunn av hjelp fra vesten og oljestatene).

Propaganda er veldig farlig, og spesielt når det virker så bra som det gjør, fordi enkelte tror at de ikke blir utsatt for propaganda eller "feil" fordi de bor i vesten og at vi har pressefrihet. Når så få går dypere enn propagandaen i norsk MSM og dagsrevyen, så blir det katastrofe.

Lenke til kommentar

Men du svarte ikke på spørsmålet.

Posten hadde bokstavelig talt bare ett spørsmål som krevde et lengre svar.

---

Men siden du utdyper så grundig...
hvilken konkrete kilder har du til din nåværende forståelse?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...