Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personnummer i leiekontrakt - hva skal jeg gjøre?

999922

Anbefalte innlegg

Det tviler jeg på at du kan gjøre på en lovlig måte. For å få det utlevert fra myndighetene må du ha et "begrunnet behov", jf. folkeregisterloven § 10-2. Å gjøre søk i private databaser med personnumre vil sannsynligvis være brudd både på din arbeidskontrakt og personvernregelverket, fordi "snoking på tilfeldige folk" sjeldent er en tillatt bruk av personopplysninger.

Jeg kjører søppelbil så har absolutt ikke tilgang på slike opplysninger...

Overdrev kanskje litt. Behøver navn på personen så finner jeg fødselsnummer på cirka 20 minutter.

Alt er lagd etter algoritmer. Er bare å Google 'hvordan finne fødselsnummer'.

Det jeg skulle fram til var bare at fødselsnummer absolutt ikke er noe hemmelig og jeg ikke forstår alt hysteriet rundt at folk skal vokte det med livet sitt.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://prag.matisk.com/ssn/ Er ikke så vanskelig å finne ett tilfeldig personnummer. Med litt ekstra kreativitet kan man bruke det tilfeldige personnummeret til å finne ut hvem det tilhører om noen i det heletatt...  Så dette å holde personnummeret sitt hemmelig er selvfølgelig bra utgangspunkt for å beskytte seg selv.. Men for utleier forstår jeg ikke helt at man bør beskytte seg for :p

Lenke til kommentar

Overdrev kanskje litt. Behøver navn på personen så finner jeg fødselsnummer på cirka 20 minutter.

Alt er lagd etter algoritmer. Er bare å Google 'hvordan finne fødselsnummer'.

Så hvilket fødselsnr ville Barack Hussein Obama hatt om han var norsk.

Edit: Misforstod deg dit hen at du mente man kunne finne fnr ut fra navn ved hjelp av en algoritme. Regner med at du bare mente det samme som Hr Brun sier.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Den metoden jeg er kjent med for å finne fødselsnummer fordrer at man vet fødselsdato (ikke bare navn), og at man finner en tjeneste som tillater at du taster inn fødselsnummer feil noen hundre ganger, for så å gi deg personinfo når du taster riktig. De fleste tjenester som lar deg taste inn fødselsnummer har sikkerhetsfunksjoner som begrenser dette, men kanskje ikke alle.

Lenke til kommentar

Den metoden jeg er kjent med for å finne fødselsnummer fordrer at man vet fødselsdato (ikke bare navn), og at man finner en tjeneste som tillater at du taster inn fødselsnummer feil noen hundre ganger, for så å gi deg personinfo når du taster riktig. De fleste tjenester som lar deg taste inn fødselsnummer har sikkerhetsfunksjoner som begrenser dette, men kanskje ikke alle.

Men dette forutsetter kjennskap til fødselsdato/år samt en tjeneste med sikkerhetshull som bekrefter at et navn tilhører et fnr på en eller annen måte.

Ikke at det ikke har forekommet denne type tjenester, men det er ikke en alment tilgjengelig måte å finne fnr til folk på. Å utnytte slike sikkerhetshull kan kanskje også være straffbart?

Lenke til kommentar

Utleier har saklig grunn til å benytte seg av fødselsnummer for entydig identifikasjon, fordi huseiere og utleiere har opplysningsplikt til folkeregistermyndighetene over hvem som bor på eiendommen, se folkeregisterloven § 11-2.

Men folkeregisterloven § 11-1 spesifiserer jo hvilke opplysninger det dreier seg om. Dette står spesifisert slik:

Etter henvendelse fra registermyndigheten plikter personer over 15 år som oppholder seg i Norge, å gi følgende opplysninger om seg og sin husstand: fullt navn, fødselsdato, fødested, kjønn, sivilstand, foreldreansvar, adresse, yrke, arbeidssted og statsborgerskap.

Det finnes vel mange sammenhenger der det vil være nødvendig med en "entydig identifikasjon". Det vil jo også være tilfellet i forbindelse med de fleste avtaler og kontrakter. Man må vite hvem man skriver avtale med. Man pleier vel ikke av den grunn alltid eller vanligvis å ta med fødselsnummeret i avtalen eller kontrakten. Dette skulle det sånn sett heller ikke være nødvendig å ta med i en leiekontrakt. På den annen side: Noen stor feil eller stort lovbrudd er det vel heller ikke.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Folkeregisterloven § 11-1 dreier seg om opplysningsplikt om egne forhold. Årsaken til at du ikke har opplysningsplikt om ditt eget personnummer (kun fødselsdato) er fordi det er unødvendig i den sammenhengen.

Folkeregisterloven § 11-2 er ikke begrenset til opplysninger som er nevnt i § 11-1. Dette ville vært absurd, all den tid f.eks. § 11-2 første ledd bokstav c åpner for å innhente "opplysninger fra posttilbyder, ekomtilbyder, nettselskap og strømleverandør om vedkommendes kundeforhold". Hvis de eneste opplysningene som kan innhentes fra disse tredjepartene er fullt navn, fødselsdato, fødested, kjønn, sivilstand, foreldreansvar, adresse, yrke, arbeidssted, og statsborgerskap gir ikke denne opplysningsplikten lenger mening som kontrollpunkt.

Det finnes mange sammenhenger hvor det er nødvendig med entydig identifikasjon, men det er ikke tilfellet i det store flertall avtaler som inngås i Norge i dag. Man trenger ikke entydig identifikasjon for å selge noen en kinobillett, en biff, eller en frisørtime.

Et annet spørsmål er på hvilket tidspunkt man trenger det. Blir det rettslig konflikt er entydighet viktig for å sikre at du ikke saksøker feil person. Men en hypotetisk fremtidig konflikt er ikke nok til at du trenger den entydigheten nå.

Lenke til kommentar

Her er vel et av mange eksempler på at flere rettsregler og flere rettsprinsipper kan stå i konflikt med hverandre og at man kan komme til forskjellig resultat når man "setter sammen" de ulike rettsprinsipper som gjelder og anvender dem på "sakens faktum".

Etter mitt syn så er det en feil tolkning av folkeregisterlovens paragraf 11-1 og 11-2 å lese ut et prinsipp om at leiekontrakter for bolig skal inneholde personnummer på leietaker. Her vil de prinsippene som følger av GDPR og tilhørende lovgivning om å begrense "mengden" persondata veie tyngre.

Man kan i den forbindelse se på forbrukerrådets standardkontrakt for utleie av bolig som er oppdatert den 01.06.2018 her går det fram at man skal/bør fylle legge inn organiasjonnummer for bedrifter eller næringsdrivende men ikke personnummer for personer.

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/07/husleiekontrakt-bm.pdf

Problemstillingen rundt "personnummer i leiekontrakt" ligger jo ellers i et slik "grenseland" at det neppe er noen veldig stor feil om personnummeret skrives inn i leiekontrakten.

Ellers så sier regelverket rundt flytting til Norge og regelverket rundt tildeling av personnummer i Norge at man først må ha en leiekontrakt for bolig før man kan få et personnummer. Av dette så følger det jo også at det ikke kan være et krav om at det skal stå et personnummer i leiekontrakten ettersom personnummeret tildeles etter at leiekontrakten er inngått.

https://www.skatteetaten.no/person/utenlandsk/flytte/til-norge/

Konklusjonen om at det er et lovgitt krav om at personnummer til leietaker skal inngå i en leiekontrakt for bolig må åpenbart være feil.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Behovet for personnummeret (mest sannsynlig i samanheng med fødselsdato slik at ein oppgir heile fødselsnummeret) er vell i stor grad avhengig av i kor stor grad partane kjenner og stoler på kvarandre?

Når ein inngår avtale mellom to personar som kjenner til kvarande godt, så kan avtalen inngås muntleg eller med kun fornamn.

Og jo lenger frå kvarandre partane står, jo meir opplysningar om kvarandre må partane oppgi for å i tilstrekkeleg grad kunne finne tilbake til rett person dersom ein av partane stikker av frå sine forpliktelsar.

Lenke til kommentar

Konklusjonen om at det er et lovgitt krav om at personnummer til leietaker skal inngå i en leiekontrakt for bolig må åpenbart være feil.

Jeg vet ikke hvis konklusjon du siterer her, men min er det ikke. Jeg konkluderte med at utleier har et saklig behov for entydig identifikasjon, noe som gir utleier adgang til å bruke fødselsnummer. Jeg har ikke argumentert med at utleier har noen plikt til å gjøre det.

GDPR medfører på dette punktet ingen endring sammenholdt med gjeldende rett. Se Prop. 56 LS (2017-2018) s. 215 hvor departementet fremholder at regler om bruk av fødselsnummer viderefører rettstilstanden etter tidligere EU-direktiv og personopplysningslov. Noen innstramning er altså ikke tilsiktet (dette er en feil veldig mange begår, man tror GDPR er ment å være veldig mye strengere på alle punkter).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da er vi vel faktisk stort sett enige. Jeg kopierer inn fra side 215 for senere reffranse og bruk:

"Til § 12 Bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler Bestemmelsens første ledd oppstiller særlige vilkår for bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler, herunder biometriske identifikasjonsmidler, jf. forordningen artikkel 87 og artikkel 9 nr. 4. Vilkårene viderefører gjeldende rett etter personopplysningsloven § 12 første ledd, se Ot.prp. nr. 92 (1998–99) side 114 om bakgrunnen for bestemmelsen. Bestemmelsen gir ikke i seg selv grunnlag for behandling av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler, men oppstiller vilkår som gjelder i tillegg til de alminnelige vilkårene for lovlig behandling. Det må dermed på vanlig måte foreligge et behandlingsgrunnlag, jf. forordningen artikkel 6 nr. 1. For behandling av biometriske identifikasjonsmidler kreves det også at et av unntakene for behandling av særlige kategorier av opplysninger kommer til anvendelse, jf. artikkel 9 nr. 2. Etter annet ledd kan Kongen gi forskrift med nærmere bestemmelser om bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler."

https://www.regjeringen.no/contentassets/1a36e88f124d4a1ea92a9c790be2d69a/no/pdfs/prp201720180056000dddpdfs.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...