999922 Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hei! Har signert på en kontrakt for rom i et kollektiv. I kontrakten ble det etterspurt personnummer, noe jeg faktisk skrev ned... Har i ettertid funnet ut at dette ikke er så smart og at utleier heller ikke kan lagre personnummeret skriftlig eller elektronisk. Hvordan skal jeg gå frem med dette? Skal jeg forlange at de sletter kontrakten og gir meg en "ny" versjon uten personnummeret? Kontrakten ble også sendt over email.... så da ligger jo personnummeret mitt over i en database... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er bare 18, altfor tidlig for et id-tyveri... Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Lurer på hvor du har funnet ut att dette ikke er så smart? Utleier må ha personnummer for å opprette depositumskonto.(hvertfall når man oppretter på nett med DNB) Hvis det ikke skal betales depositum så kan jeg ikke komme på noen grunn til å ha personnummer i leiekontrakter. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Er det GDPR-regelverket du tenker på? Du kan be om å bli fjernet, og se om det leder noen vei i forhold til ønske ditt. Det er ikke alt som lar seg fjerne, men mye skal kunne la seg fjerne. Vet ikke spesifikt hvordan det stiller seg til akkurat det du ber om. Dessuten så vil aldri personnummer alene kunne identifisere noen. Da kreves det legitimasjon. Egentlig så burde det ikke være mulig å fiske etter informasjon basert på kun et personnummer, men det glipper vel hos mange. Dessuten så er personnummer ikke noen hemmelig informasjon. Basert på det så kanskje GDPR ikke gjelder på det? Men du skal kunne få be om å bli fjernet fra en del registre. Men kanskje kundeforholdet ditt også opphører da? Det som er poenget med GDPR er vel at du både skal kunne be om å få ting fjernet, og at det bør vurderes å ikke lagre mer personlig informasjon enn strengt tatt nødvendig for virksomheten/registreringen det gjelder. Sånn er det ihvertfall jeg forstår meg på GDPR. Jeg er ikke jurist, og kan nok si noe feil om ting. Du kan likevel ikke gå til sykehuset og forvente å få slettet hva som helst om deg. Ei heller hos Skatteetaten.. Nummeret regnes ikke som en sensitiv personopplysning og er ikke taushetsbelagt.Kilde: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/ Jeg tipper at en del hår reiser seg hos folk når de blir innforstått med dette faktum. Når fødselsnummer inngår i en forsendelse, skal det ikke være tilgjengelig for andre enn deg som mottaker. Nummeret må derfor sikres når det sendes per brev, i e-post eller sms. Når fødselsnummer sendes som post skal det sendes i lukket konvolutt. Fødselsnummeret skal ikke være synlig i konvolutt-vinduet eller være skrevet på utsiden av konvolutten. Når fødselsnummer sendes i e-post eller ved hjelp av annen telekommunikasjon, skal det krypteres. Fødselsnummer kan i enkelte tilfeller kommuniseres over sms, fordi denne kommunikasjonsformen har en viss informasjonsikkerhet. Kryptering eller sikring av fødselsnummer er viktig også når fødselsnummer sendes gjennom usikrede nettverk. Kryptering er spesielt viktig når det sendes i e-post eller over internett. Alminnelig usikret e-post eller annen ukryptert internettkommunikasjon gir ikke tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Dersom brudd på det som står om forsendelse, så kan du vel melde i fra til datatilsynet, og vedkommende vil få "passet påskrevet" og kanskje også bøter. Endret 7. august 2018 av G 1 Lenke til kommentar
999922 Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 Lurer på hvor du har funnet ut att dette ikke er så smart? Utleier må ha personnummer for å opprette depositumskonto.(hvertfall når man oppretter på nett med DNB) Hvis det ikke skal betales depositum så kan jeg ikke komme på noen grunn til å ha personnummer i leiekontrakter. Ja, han trenger personnummer til opprettelse av depositumskonto, men dette er ikke pålagt å skrive i leiekontrakten, altså personnummeret. Leste her at det mest vanlige er at man går sammen med utleier til banken og gjør det i lag... derfor jeg skurrer litt Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Ja, han trenger personnummer til opprettelse av depositumskonto, men dette er ikke pålagt å skrive i leiekontrakten, altså personnummeret. Depositumskontoen skal da stå i utleiers navn så synes det virker snodig. Lenke til kommentar
Populært innlegg Snylter Skrevet 8. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 8. august 2018 Nei, depositumskontoen skal stå i leietakers navn. 14 Lenke til kommentar
CWH Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Det går an å opprette depositums konto digitalt. Jeg er utleier selv, og vil helst slippe disse personlige oppmøtene. Men vi ber ikke om personnummer i kontrakten. Dette løser vi ved at depositum skal være betalt på forhånd (som står i kontrakten) og ordner deretter depositumskonto etter kontrakt men før innflytting. Men jeg ville ikke bekymret meg så mye for personnummeret mitt. Selv blir jeg utsatt for ID tyveri titt og ofte, men det kommer av at Posten ikke er til å stole på. Der stjeles det over lav sko uten at Posten virker bry seg. Så har måttet foreta både frivillig kredittsperre og sperre for at banken kan sende nye bankkort i posten. ...noe banken skal ha en funksjon for men allikevel gjør. Unnskyld rant. Men poenget er at personnummeret ditt er ikke så brukandes alene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Nei, depositumskontoen skal stå i leietakers navn. Sorry, tenkte feil. Før var det iallefall utleier som skulle betale for kostnadene ved opprettelse av depositumskonto og det var det jeg tenkte på. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 At ditt fødselsnr står på en leiekontrakt er da ikke farlig. Uansett vil ikke det å lage en ny leiekontrakt uten fødselsnr hjelpe på noe som helst. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Det er ingen grunn til dette personnummer hysteriet som enkelte bedriver. Det er like lett/vanskelig å utføre id-tyveri med et personnummer som uten. Det du heller bør bekymre deg over er alle digitale spor du legger igjen når du surfer på snuskete sider. Samt uvøren omgang med legitimasjon når du raver drita full rundt på byn. Insider viste jo hvor lett det er å kjøpe biler bare ved hjelp av et mistet/stjålet førerkort. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Sorry, tenkte feil. Før var det iallefall utleier som skulle betale for kostnadene ved opprettelse av depositumskonto og det var det jeg tenkte på. Det stemmer. Depositumskontoen skal stå i leigetakaren sitt navn, men det er utleigaren som skal betale for å opprette kontoen. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Det er ingen fare med at de har personnummeret ditt. Det er ingen fare, sålenge det ikke er en felleleiekontrakt, der de alle leietakerne også har skrevet under. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Personnummer er jo ikke så fantastisk hemmelig. Det ligger vel (relativt) lett tilgjengelig i alle sine lommebøker. Jeg ser for meg at det er større sannsynlighet for at noen får tak i personnummeret ditt via et kredittkort/førerkort enn husleiekontrakten din. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Det er ingen fare med at de har personnummeret ditt. Det er ingen fare, sålenge det ikke er en felleleiekontrakt, der de alle leietakerne også har skrevet under. Hvorfor mener du at det er farlig da? For da kan de andre du leier sammen med se fødselsnr ditt? Lenke til kommentar
papa_m Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Er det GDPR-regelverket du tenker på? Du kan be om å bli fjernet, og se om det leder noen vei i forhold til ønske ditt. Det er ikke alt som lar seg fjerne, men mye skal kunne la seg fjerne. Vet ikke spesifikt hvordan det stiller seg til akkurat det du ber om. Dessuten så vil aldri personnummer alene kunne identifisere noen. Da kreves det legitimasjon. Egentlig så burde det ikke være mulig å fiske etter informasjon basert på kun et personnummer, men det glipper vel hos mange. Dessuten så er personnummer ikke noen hemmelig informasjon. Basert på det så kanskje GDPR ikke gjelder på det? Men du skal kunne få be om å bli fjernet fra en del registre. Men kanskje kundeforholdet ditt også opphører da? Det som er poenget med GDPR er vel at du både skal kunne be om å få ting fjernet, og at det bør vurderes å ikke lagre mer personlig informasjon enn strengt tatt nødvendig for virksomheten/registreringen det gjelder. Sånn er det ihvertfall jeg forstår meg på GDPR. Jeg er ikke jurist, og kan nok si noe feil om ting. Du kan likevel ikke gå til sykehuset og forvente å få slettet hva som helst om deg. Ei heller hos Skatteetaten.. Kilde: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/ Jeg tipper at en del hår reiser seg hos folk når de blir innforstått med dette faktum. Dersom brudd på det som står om forsendelse, så kan du vel melde i fra til datatilsynet, og vedkommende vil få "passet påskrevet" og kanskje også bøter. Rett til å bli slettet (glemt) i GDPR er ikke like omfattende som man skulle tro. Det er kun i visse tilfeller du kan kreve personopplysningene dine slettet, for eksempel om det ikke lenger er noe formål med "behandlingen" eller de brukes ulovlig. Er behandlingsgrunnlaget "samtykke" kan du trekke samtykke ditt for så å be om sletting. Om behandlingsgrunnlaget er "berettiget interesse" kan du bruke innsigelsesretten din. Den behandlingsansvarlige må da legge frem "tvingende berettigede grunner" for å fortsette behandlingen, om han/hun ikke greier de kan du be om sletting. Dette er nok uansett irrelevant her da behandlingsgrunnlaget er "avtale" (artikkel 6 (b)). Spørsmålet er heller om "behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale", og det tør jeg ikke svare på. GDPR artikkel 87 gir rom for at nasjonale myndigheter kan fastsette nærmere vilkår når det kommer til bruk av fødselsnummer og det er muligens derfor det ikke regnes som en sensitiv personopplysning(?) Den nye personopplysningsloven §12 sier uansett at: § 12.Bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidlerFødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare behandles når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering. Kongen kan gi forskrift om bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler. Igjen, om det er saklig behov for bruk av fødselsnummer (eller om GDPR i det hele tatt er relevant) i dette tilfellet tør jeg ikke svare på Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) Bruk av personnummer i en leiekontrakt ligger vel nok litt i ytterkanten den type uheldig bruk av persondata som GDPR er ment å skulle forhindre. Datatilsynet sitt "syn på saken" vedrørende personnummer er jo korrekt linket opp over. Det er jo ellers et grunnleggende prinsipp i GDPR at man skal gjøre en risikovurdering av hvilke konsekvenser det får hvis de lagrede data kommer på avveie. Her er vel den risiko eller de praktiske konsekvensene av at personnummeret står i en leiekontrakt kanskje ikke så kjempe store. Som det blir nevnt over så er det vel kanskje en større sjanse for at man kommer til å vise fram dokumenter som pass og førerkort i ulike sammenhenger enn akkurat en leiekontrakt. Skulle det ha stått i leiekontrakten? Kanskje, eller kanskje ikke så har man en god nok "saklig grunn". Uansett så er vel feilen neppe så stor at det av denne grunn vil være nødvendig å skrive en ny leiekontrakt. Når det gjelder et omfattende og komplekst regelverk som GDPR så vil det vel rett og slett måtte gå litt tid før hele samfunnet er ajour med dette ned på de forholdsvis små detaljnivå. "Hva skal jeg gjøre?" - "Ingen ting" skulle vel være tilstrekkelig nok. Endret 11. august 2018 av arne22 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Utleier har saklig grunn til å benytte seg av fødselsnummer for entydig identifikasjon, fordi huseiere og utleiere har opplysningsplikt til folkeregistermyndighetene over hvem som bor på eiendommen, se folkeregisterloven § 11-2. 6 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Personnummer er ikke noe hemmelig og jeg kan finne personnummeret til enhver her på 5min om jeg vil... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Utleier har saklig grunn til å benytte seg av fødselsnummer for entydig identifikasjon, fordi huseiere og utleiere har opplysningsplikt til folkeregistermyndighetene over hvem som bor på eiendommen, se folkeregisterloven § 11-2. Men utleier har ikke lov til å motta dette på e-post. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Personnummer er ikke noe hemmelig og jeg kan finne personnummeret til enhver her på 5min om jeg vil...Det tviler jeg på at du kan gjøre på en lovlig måte. For å få det utlevert fra myndighetene må du ha et "begrunnet behov", jf. folkeregisterloven § 10-2. Å gjøre søk i private databaser med personnumre vil sannsynligvis være brudd både på din arbeidskontrakt og personvernregelverket, fordi "snoking på tilfeldige folk" sjeldent er en tillatt bruk av personopplysninger. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå