AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hei,Jeg er gift. Min kone bor utenfor Europa og har statsborgerskap der, men har også EU-pass fra fødsel av. Hun er her på ferie nå med sitt EU-pass. Hun har vært i Norge siden 26 juli. Planen var at hun skulle være her hos meg i et par måneder som turist, og så dra ut av Europa igjen. Følgelig er ingenting registrert hos politiet.Da vi var ute og gikk tur i dag kom hun i snakk med en caféeier. De skulle tilfeldigvis ansette noen. Hun fikk tilbud om jobb der. De vil hun skal starte i morgen. Hun ønsker nå å gjøre dette og se hvordan det går på ubestemt tid. Hva gjør vi for å få dette til?Hun er 25, her som turist med sitt EU-pass, har reiseforsikring i en måned til og er gift med meg. NAV rekvirerte D-nummer til henne; sist vi hørte derfra var at Skattekontoret holdt på å behandle saken. Vi har vigselsattest med apostille, men ikke fått registrert ekteskapet ennå.Drar hun til caféen med pass i morgen, signerer arbeidskontrakt og tar så med seg denne til Skattekontoret? Er det slik det fungerer? Hvordan registrerer hun seg hos politiet? Når/hvordan får hun rett på helsehjelp? Jeg antar at ikke reiseforsikringen dekker noe som dette, så hvordan gjør vi at hun for eksempel ikke må betale kostnadene i sin helhet ved for eksempel et fingerbrudd? Eller noe verre og mer kostbart? Anonymous poster hash: 198ae...486 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Om hun er statsborger i et EU land også så har hun rett til helsehjelp på linje med alle andre. Som norsk statsborger anbefales det feks. at man får seg et "Europeisk helsetrygdkort" som beviser at man har rett til helsehjelp i alle EU(EØS) land. Tipper det samme eksisterer i hjemlandet hennes. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Takk.Gjelder ikke det kun om man er bosatt i EU? Hun har ikke bodd i fødelandet siden hun var spedbarn. Hun står registrert som bosatt utenfor EU. Anonymous poster hash: 198ae...486 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hvis hun er EU-borger har hun uten søknad rett til å arbeide i Norge. Dra til politiet og skaff EØS-registreringsbevis. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Hjertelig.Det var for så vidt slik jeg forstod det selv etter litt intens googling. Da tar hun med pass i morgen, fyller ut arbeidskontrakt og tar så med seg disse når hun skal registrere seg som EØS-borger.Så på skattekontoret med pass og arbeidskontrakt og få skattekort? Må hun skatte fra første krone? Eller er det uten skatt inntil et visst beløp også for utlendinger?Hva med dette med helsetjenester? Vet du om hun som EU-borger bosatt utenfor Europa har rett på helsetrygdkort? Det andre hadde jeg for så vidt sånn OK greie på, men står litt fast her. Reiseforsikringen hennes dekker ikke om hun er i arbeid, så hvordan gjør vi sånn at hun for eksempel kan dra på legevakta ved akutte behov uten at det koster tre millioner? Anonymous poster hash: 198ae...486 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Så på skattekontoret med pass, arbeidskontrakt, og registreringsbevis. Det er ikke forskjellige skatteregler for utlendinger og nordmenn, men det er forskjellige skatteregler for folk bosatt i Norge og folk bosatt i utlandet. Hun skatter ikke fra første krone, hun får minstefradrag og personfradrag, men det kan være hun får mindre av det enn ellers (etter reglene om tolvdelsfastsetting). Personer som arbeider i Norge er pliktige medlemmer i folketrygden, jf. folketrygdloven § 2-2, og hun er dekket av norske trygdeordninger gjennom arbeidsforholdet. Når hun er i jobb her betaler hun akkurat det samme som deg på legevakta. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 Hei igjen.Hun har nå signert kontrakt og er akkurat ferdig med første arbeidsdag.Hun har registrert bruker hos UDI nå, men når hun kommer til punktet hvor hun skal velge sted/politistasjon å levere dokumentene er de to eneste realistiske alternativene først tilgjengelige i september og oktober. Hva gjør vi da?Kan hun jobbe inntil den tid? Og så gå til skattekontoret etterpå og evt få etterutbetalt lønn for august i september? Anonymous poster hash: 198ae...486 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Man har en frist på tre måneder fra innreisedatoen på å registrere seg og få registreringsbevis (utlendingsloven § 117). Arbeidsretten er ikke avhengig av registreringsbevis (på samme måte som du har førerrett selv om du ikke har førerkort), så hun kan jobbe frem til da. Kontakt skattekontoret for å få skattekort, og forklar situasjonen med lang ventetid hos politiet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 Det gikk greit. Tusen takk.Fikk tildelt D-nummer på stedet, og både Altinn og skattekortet (tabelltrekk) i seg selv var klart i løpet av arbeidsdagen. Bestilt time hos politiet òg, men helt rett som du sier at det går helt greit å jobbe i mellomtiden.Hun fikk epost i dag om opprettet kjernejournal. Da regner jeg med at dette med helsetjenester også er klart? Det er ikke slik at hun venter til hun har betalt første trygdeavgift før det trer i kraft? Nå er det bare å kansellere reiseforsikringen? Anonymous poster hash: 198ae...486 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Hun er dekket fra hun er i arbeid (dvs. fra første arbeidsdag, ikke fra kontrakten er signert). Siden trygdeavgiften i realiteten dekkes av arbeidsgiver via skattetrekket regner man det som sikre innbetalinger, hun trenger ikke betale først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå