Martin Braathen Røise Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 <br data-mce-bogus="1">En kamp varer typisk i 45 minutter. Etter 15 måtte proffene gi opp, og innse at de hadde blitt ydmyket Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Hmmm, 128.000 prosessorer pluss grafikkprosessorer. Hvor mye effekt trekker dette oppsettet for å slå disse fem menneskelige spillerene? Er alle prosessorene i bruk for å løse denne oppgaven? I såfall skulle det bli kanskje noe sånt som 128.000x50W=6.400kW eller 6,4 megawatt! Synes menneskene gjør det ganske bra fortsatt med sitt samlede effektforbruk på kanskje 200Wx5=1kW. Altså én 6.400-del av effektforbruket til kun prosessorene. Da er ikke resten av grafikkprosessorene, ram, hk osv tatt med. Tar man med de så er man kanskje nede på én 10.000-del av effektforbruket til denne AI-en. Endret 7. august 2018 av SteinarN Lenke til kommentar
joebush Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Hmmm, 128.000 prosessorer pluss grafikkprosessorer. Hvor mye effekt trekker dette oppsettet for å slå disse fem menneskelige spillerene? Er alle prosessorene i bruk for å løse denne oppgaven? I såfall skulle det bli kanskje noe sånt som 128.000x50W=6.400kW eller 6,4 megawatt! Synes menneskene gjør det ganske bra fortsatt med sitt samlede effektforbruk på kanskje 200Wx5=1kW. Altså én 6.400-del av effektforbruket til kun prosessorene. Da er ikke resten av grafikkprosessorene, ram, hk osv tatt med. Tar man med de så er man kanskje nede på én 10.000-del av effektforbruket til denne AI-en. Jeg må lure på om du har forstått artikkelen korrekt. Akkurat den delen du for informasjonen fra forklarer at dette er utstyret som brukes til at OpenAI kan spille 900 år med DOTA 2 spilling på en eneste dag. Det er ca. 10 millioner kamper per dag. Jeg håper du nå innser at specsene som er sitert ikke er nødvendig for en enkel kamp. Endret 7. august 2018 av joebush Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hmmm, 128.000 prosessorer pluss grafikkprosessorer. Hvor mye effekt trekker dette oppsettet for å slå disse fem menneskelige spillerene? Er alle prosessorene i bruk for å løse denne oppgaven? I såfall skulle det bli kanskje noe sånt som 128.000x50W=6.400kW eller 6,4 megawatt! Synes menneskene gjør det ganske bra fortsatt med sitt samlede effektforbruk på kanskje 200Wx5=1kW. Altså én 6.400-del av effektforbruket til kun prosessorene. Da er ikke resten av grafikkprosessorene, ram, hk osv tatt med. Tar man med de så er man kanskje nede på én 10.000-del av effektforbruket til denne AI-en. Antar du regner med rundt 20 år med opplæring disse folkene har hatt før de spiller DotA 2 på dette nivået også? 1 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Antar du regner med rundt 20 år med opplæring disse folkene har hatt før de spiller DotA 2 på dette nivået også? Ok. Nå står det ikke noe om når AI-en begynte å spille, men den spilte en-mot en-kamp tidligere i år. La oss si Ai-en begynte å spille/trene 1 januar og spilte/trente i et halvt år, 180 døgn. Det blir 4.320 timer. Jeg gjetter på at den har et effektforbruk totalt på 10.000kW, eller 10MW på 128.000 cpu-er pluss ram/hk/disker/vifter osv. 10MWx4.320 timer blir 43.200MWh eller 43,2GWh. Dette tilsvarer 0,3 promille av norges strømforbruk i et normalår. Til sammenligning, våre menneskelige deltagere har trent i 20 år. La oss ta meget godt i og si de har spilt 8 timer om dagen, 365 dager i året i 20 år hver. Det blir tilsammen 20x365x8=58.400 timer for hver spiller. Gange med fem spillere så er vi på 292.000 timer. Gange med 0,2kW og vi er på 58.400kWh eller 58,4MWh eller 0,0584GWh. Altså har de menneskelige spillerene brukt hele 1,3 promille av energien som AI-en har brukt på å trene seg opp. Jeg synes fortsatt at de menneskelige spillerene har gjort det ganske godt. Endret 7. august 2018 av SteinarN 3 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Ok. Nå står det ikke noe om når AI-en begynte å spille, men den spilte en-mot en-kamp tidligere i år. La oss si Ai-en begynte å spille/trene 1 januar og spilte/trente i et halvt år, 180 døgn. Det blir 4.320 timer. Jeg gjetter på at den har et effektforbruk totalt på 10.000kW, eller 10MW på 128.000 cpu-er pluss ram/hk/disker/vifter osv. 10MWx4.320 timer blir 43.200MWh eller 43,2GWh. Dette tilsvarer 0,3 promille av norges strømforbruk i et normalår. Til sammenligning, våre menneskelige deltagere har trent i 20 år. La oss ta meget godt i og si de har spilt 8 timer om dagen, 365 dager i året i 20 år hver. Det blir tilsammen 20x365x8=58.400 timer for hver spiller. Gange med fem spillere så er vi på 292.000 timer. Gange med 0,2kW og vi er på 58.400kWh eller 58,4MWh eller 0,0584GWh. Altså har de menneskelige spillerene brukt hele 1,3 promille av energien som AI-en har brukt på å trene seg opp. Jeg synes fortsatt at de menneskelige spillerene har gjort det ganske godt. Vi snakker 20 år med menneske under utvikling som forbrenner energi 24/7, I tillegg til maskinene de spiller på. Om vi forenkler det til 2000 kcal per spiller, så 10.000 kcal dagen over 20 år. 10.000 kcal tilsvarer litt over 41 millioner joule over 24 timer, som vil tilsvare en effekt på på rett under 500 watt i snitt over 20 år. 1 Lenke til kommentar
Lasseliten Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 Hmmm, 128.000 prosessorer pluss grafikkprosessorer. Hvor mye effekt trekker dette oppsettet for å slå disse fem menneskelige spillerene? Er alle prosessorene i bruk for å løse denne oppgaven? I såfall skulle det bli kanskje noe sånt som 128.000x50W=6.400kW eller 6,4 megawatt! Synes menneskene gjør det ganske bra fortsatt med sitt samlede effektforbruk på kanskje 200Wx5=1kW. Altså én 6.400-del av effektforbruket til kun prosessorene. Da er ikke resten av grafikkprosessorene, ram, hk osv tatt med. Tar man med de så er man kanskje nede på én 10.000-del av effektforbruket til denne AI-en. Det er HW som benyttes til trening i forkant. I runtime trenger den kun en brøk del av datakraften. Hvor mye vet jeg ikke, men det ville ikke forundre meg at en kraftig PC med et godt grafikkkort holder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. august 2018 Del Skrevet 9. august 2018 (endret) Ok. Nå står det ikke noe om når AI-en begynte å spille, men den spilte en-mot en-kamp tidligere i år. La oss si Ai-en begynte å spille/trene 1 januar og spilte/trente i et halvt år, 180 døgn. Det blir 4.320 timer. Jeg gjetter på at den har et effektforbruk totalt på 10.000kW, eller 10MW på 128.000 cpu-er pluss ram/hk/disker/vifter osv. 10MWx4.320 timer blir 43.200MWh eller 43,2GWh. Dette tilsvarer 0,3 promille av norges strømforbruk i et normalår. Til sammenligning, våre menneskelige deltagere har trent i 20 år. La oss ta meget godt i og si de har spilt 8 timer om dagen, 365 dager i året i 20 år hver. Det blir tilsammen 20x365x8=58.400 timer for hver spiller. Gange med fem spillere så er vi på 292.000 timer. Gange med 0,2kW og vi er på 58.400kWh eller 58,4MWh eller 0,0584GWh. Altså har de menneskelige spillerene brukt hele 1,3 promille av energien som AI-en har brukt på å trene seg opp. Jeg synes fortsatt at de menneskelige spillerene har gjort det ganske godt. Nå sammenlikner du med en AI som grisebanket de menneskelige deltakerne, sannsynligvis vil en som var på linje med mennesker også bruke mindre energi på opptrening. Jeg tviler også på tallene dine. Europas raskeste regneklynge har et maksimalt effektforbruk på 2,271.99 kW* = 2.3 MW, altså mindre enn 25% av hva du anslo. I tillegg kommer du aldri i verden til å få blokkere denne maskinen i et halvt år! De har nok trent på vesentlig mindre regneklynger over vesentlig kortere tid. Den mest strømkrevende superdatamaskinen i verden bruker 18 GW, og det kommer aldri til å skje at man får blokkere denne maskinen i et halvt år for en spill-AI. Hvis jeg er snill får du kanskje 1 million nodetimer på CSCS i Europa (dette er vanskelig å få for seriøse vitenskaper til og med), dette tilsvarer rundt 190 timer hvor du har hele clusteret, altså rundt 430 MWh. Nå synes jeg også du er litt vel konservativ med energiestimatet for menneskene. Oppvarming, klimaanlegg (i varmere land), PC, skjerm, belysning og nettverk for en spill-PC tar fort 2 kW om ikke mer, menneskene skal også ha næring (som koster å produsere). Jeg ville nå minst si 2 kW, altså ender vi opp med 584MWh, altså mer enn hva jeg ville anslått de fikk lov å bruke på en stor regneklynge. EDIT: Tror kanskje du blandet sammen kjerner og CPUer. De brukte 128 000 Kjerner men for en vanlig regneklynge trenger ikke dette bety mer enn rundt 5000 noder/maskiner. Endret 9. august 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Ta på seg de aller beste spillerne? Google translate, dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå