Redaksjonen. Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Men bilene får nytt liv i Øst-Europa.Norge sier nei takk til brukte dieselbiler fra Tyskland Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Går rett til Polen disse juksebilene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hvor står det at dette er dieselgate-biler? Eller... du mener kanskje at alle biler som ikke er el-biler er juksebiler? 2 Lenke til kommentar
Ivar Nielsen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 like greit det så kommer de til norge likevel Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hva slags biler er dette? Jeg kjørte dieselbil i Tyskland i sommer og da skaffet jeg meg en sånn grønn oblat som ga meg lov til å kjøre i miljøsoner i utvalgte tyske byer. Bilen min har euro5 avgassrensing og så vidt jeg kunne se så har også dieselbiler med euro4 avgassrensing rett på den grønne oblaten. Er det enda eldre biler som eksporteres? Kanskje tyskerne frykter enda strengere miljøkrav? I tilegg til den grønne oblaten(som er en nasjonal greie) ser det ut til å dukke opp en villniss av lokale ordninger typ 'blå oblat'. Denne var såpass streng at man måtte ha el- eller hydrogenbil for å kvalifisere til å få den(noen steder, det var forvirrende å finne ut av når informasjon for det meste var på tysk, et språk jeg bare behersker marginalt bedre enn Tande P.) 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Tviler på at det finnes eller vil komme noen ordning ala "bytt ut oljefyren" for dieselkjøretøy i regi staten Eneste som er å få er vrakpant. Men kjedelig å ikke få gjenbrukt fullt ut brukbare karosseri med alt det andre en bil må ha for uten motoren som forskjellige land har lagt for hat. Når kjæm ombyggingsdrivlinjer for konvertering til EL, eller noe annet "akseptabelt" da? Endret 7. august 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Fra Øst-Europa til Nordistan.. Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Jeg føler at det mangler noen tall her som beskriver hvor store salgene til de forskjellige landene var ifjor. Hvis Norge kjøpte 1000 tyske bruktbiler i 2016 og Ukraina 100. Så kjøper Norge fremdeles mye mer bruktbiler en Ukraina. 1 Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 (endret) ... grønn oblat som ga meg lov ... Bilen min har euro5 avgassrensing ... dieselbiler med euro4 avgassrensing I tilegg til den grønne oblaten(som er en nasjonal greie) ser det ut til å dukke opp en villniss av lokale ordninger typ 'blå oblat'. På en måte svarer du selv på spørsmålene dine, folk ønsker ikke kjørebegrensinger eller ekstra oblater (=utgifter), og "uoversiktelige oblater". Tidligere skandaler har vist at oblatet ikke er verdt papiret, i virkeligheten forurenset dieselmotoren (langt) over euro4/euro5 grenseverdiene. Mekaniskt sett kjører diesel på tykkere/tyngre drivstoff enn bensin (= mer forurensing, bl.a. NOx), og skandalen viste at det er umulig å forbedre dieselmotoren mer mht forurensing og utslippsavgasser. Dieselmotoren er et nydelig stykke teknologi, men desverre er det blitt foreldret mht miljøvern, så det bør gravlegges så fort som mulig. Litt vanskelig å komprimere alt til noen linjer her, men google kan vise mer. Hvis jeg skulle kjøpe et dieselbil måtte jeg regnet med å få kjøreforbud enkelte dager, mens bensinmotorer kunne fått putre fritt. Endret 8. august 2018 av threeeyes 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 På en måte svarer du selv på spørsmålene dine, folk ønsker ikke kjørebegrensinger eller ekstra oblater (=utgifter), og "uoversiktelige oblater". Tidligere skandaler har vist at oblatet ikke er verdt papiret, i virkeligheten forurenset dieselmotoren (langt) over euro4/euro5 grenseverdiene. Mekaniskt sett kjører diesel på tykkere/tyngre drivstoff enn bensin (= mer forurensing, bl.a. NOx), og skandalen viste at det er umulig å forbedre dieselmotoren mer mht forurensing og utslippsavgasser. Dieselmotoren er et nydelig stykke teknologi, men desverre er det blitt foreldret mht miljøvern, så det bør gravlegges så fort som mulig. Litt vanskelig å komprimere alt til noen linjer her, men google kan vise mer. Hvis jeg skulle kjøpe et dieselbil måtte jeg regnet med å få kjøreforbud enkelte dager, mens bensinmotorer kunne fått putre fritt. Nok et skjær i sjøen for dieselbiler, og som går mot den undersøkelsen fra en annen tysk institusjon... https://www.dinside.no/motor/elbilene-langt-bedre-for-klimaet-enn-dieselbiler/70079935 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå