Gå til innhold

vei til arbeidet og sun liv

Mjtb

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg bor i Norge i 8 år. I mitt hjemland pleide jeg å jobbe i banker, revisor, salg, og jeg har en bachelor i ledelsen. Men siden jeg kom til Norge,  jeg kunne bare finne jobber i restaurantbransjen.

Jeg snakker ikke  bra norsk, men jeg prøvde å lære litt, jeg lagde 2 små kurs.

Det skjer nå, jeg er ikke motivert lenger til å jobbe i restauranter, og jeg er heller ikke motivert i mitt liv. Jeg er i et fremmed land, og har vært vanskelig å tilpasse meg. Jeg kan ikke jobbe i samme område som mine studier, fordi jeg ikke oppdateres lenger.

Jeg kommer nesten inn i depresjon, fordi jeg ikke er så glad.

Men jeg er ikke redd for arbeid, og jeg vet at jeg kunne være så verdifull for mange selskaper, i visse typer jobber. Jeg er og har alltid vært veldig lojal mot selskapene jeg jobber med. Men nå føler jeg at jeg er verdiløs, som jeg allerede har 38 år gammel, mann. Jeg er smart, arbeider, og jeg liker å løse problemer, og jeg har studier og kurs, men det føles som ingenting her i Norge.

Hvordan kan jeg ta det beste av meg, og finne en karriere, og noe jeg liker? Noen kurs med maksimalt 6 måneder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lære bedre norsk, evt jobbe et sted der du kan snakke engelsk om du snakker det språket godt nok. Hvis Norge har nevneverdig handel med landet du kommer fra kan språket være en bonus i noen yrker. Uansett er det viktig å bli bedre i Norsk for å øke sjansen til å få en jobb. Hva utdannelsen din kan hjelpe deg med er avhengig av hvor du kommer fra. Utdannelser fra endel land er verdiløse i Norge, mens andre fungerer godt. 

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Har du prøvd å ta kontakt med vikarbyråer? De kan ha noen åpninger i andre arbeidsområder du er interessert i. At du snakker flere språk, er bare et pluss.

Du skriver jo temmelig bra norsk. Hvis du snakker like bra som du skriver, så tenker jeg du har et godt grunnlag for å fortsette å lære norsk videre. Så du er jo på god vei.

At du føler deg verdiløs, er bare psykologisk. Du er jo med og bidrar, tjener penger, og prøver å gjøre noe bedre. Du har ingen grunn til å føle deg verdiløs.

At hovedkompetansen din ligger i andre arbeidsområder, kan jeg skjønne føles som en last. Men livet er jo sånn. Det kan komme situasjoner som gjør at man må tilpasse seg. Du må også huske at den kompetansen du har, forsvinner ikke med det samme. Du kan jo gjøre det du kan for å holde det ved like: Lese bøker, kanskje sende åpne søknader og CV til bedrifter som ettersøker kompetansen du har. Begynne og opprettholde den prosessen. Jobbsøking er jo en konstant prosess som krever trening og fokus.

Du kan jo høre med NAV om de har noen norskkurs du kan bli med på! Selv om du behersker norsk greit, så skader det jo aldri å få trent seg litt mer!

Kanskje tolk kunne vært noe å undersøke?

Lenke til kommentar

Kanskje lagerarbeid er noe for deg.  Der jobber ofte mange utlendinge og de som kjører på og har ambitioner og kunnskap innen ledelse kan fort bli skiftleder og der er veien videre kanskje avdelingsleder.   Vi har mange på lageret som er dårlig i norsk, herunder også flere skiftledere, så det er ikke nødvendigvis noget problem å ikke være god i norsk, særlig om du kan noen av de språk de andre utlendige på arbeidsplassen bruker. 

Lønnen er også god i den typen jobb og eneste du trenger er et kort truckførerkurs/sertifikat. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...