Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Toalett i 150 års gammelt hus?

Anbefalte innlegg

post-217626-0-67128500-1533639511_thumb.jpg

Vurderer å legge inn bud på en gammel husmannsplass fra 1850.

Det er et lite hus på 33 m2 registrert som bolig hos kommunen.

Det er pr i dag ikke innlagt vann og avløp i huset, huset har utedo.

Huset er SEFRAK registrert i kategori B og ligger i LNFR område.

Lurer på om noen har erfaring med om kommunen kan/vil nekte eier å legge inn kloakk som f.eks minirenseanlegg? Kan man ev forvente å få bygge på noen kvadratmeter for å få det til?

Har fått med meg at man må søke om dispensasjon, men har noen her inne erfaringer?

Logisk sett tenker jeg man burde få lov til dette siden det tross alt er en eksisterende bolig og vi lever i 2018, men ble veldig usikker av og google rundt i lovdata...

(bilde er til illustrasjon "lånt" på Wikipedia)

Takker for alle svar!

Endret av toxk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt er temmelig ulikt fra kommune til kommune, men for å ta fra vår egen nabokommune: B-registert bolig (opprinnelig våningshus småbruk) fra slutten av 1800-tallet, svært lite endret etter 1960 og ubebodd siste ti år. Ny kjøper fikk verken modernisere et kjøkken med kun kaldt vann eller bytte gulvbelegg der, for kjøkkenvasken var veldig autentisk og gulvbelegget veldig tidstypisk for lokale kjøkkener på tidlig 1950-tall (jada, mine oldeforeldre hadde helt likt, men de fikk gjort noe med saken i god tid før noe SEFRAK-register fikk vite om saken). Taksteinen kunne selvfølgelig ikke byttes uten å bestille spesiell håndlaget kopi fra Nederland og til ca 25 EUR/stk + frakt. Utbygging? Glem det, man fikk ikke bytte kledning engang uten å få håndskåret profilhøvlet ny til ca 1500 kr/m2. og deretter male den maling spesiallaget i Danmark. 

Noen kommuner/fylker er mer krevende enn andre, men sjekk godt og vær forberedt på alt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...