Cyric Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hei! Jeg har datamaskinen under. Jeg skulle gjerne oppgradert RAM kapasiteten på min bærbare datamaskin. Har hørt det skal hjelpe meg med å korte ned lastningstid. https://www.komplett.no/product/877677# Men jeg har søkt litt på nett og har ikke funnet et klart svar. Hjelper virkelig mer RAM med slikt og ville det vært å anbefalt? Og har jeg noen begrensinger når det gjelder installering av RAM? Jeg ser at det er mulig å ha 32 GB RAM, men er det noen begrensinger angående hvilken RAM jeg kan installere? Kan jeg for eksempel kjøpe den under uten noen problemer? https://www.komplett.no/product/1076486/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas/qnap-16gb-ddr4-ram-2400-mhz# Takk på forhånd for gode innspill og råd! Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Hei Cyric Minnet du har funnet er ram for stasjonære, du må finne SODIMM brikker. og som gjerne er 2133 i hz. Men det vil nok ikke hjelpe stort på laste hastighet. https://www.komplett.no/category/11209/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker?nlevel=10000%C2%A728003%C2%A711209&cnet-A00062-queryfacet=%5B8579934592%20TO%208599934592%5D&cnet=Produktformfaktor_A00061%20%20%C2%A7SO%20DIMM%20260-pin men 16 gb på en laptop, det er nok heller andre punkter det knirker på. Endret 7. august 2018 av Mickey_OT Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Med M2-disk som systemdisk er det rart om det er der problemet ligger. TS: har du mye rusk installert på OS'et? er det en gammel installasjon? Kan ofte hjelpe å reinstallere. Lenke til kommentar
OtherHalf Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Kunne du åpnet hva enn det er du mener er tregt, og tatt tiden? Hva som oppleves som tregt er veldig varierende. Jeg mistenker at det er lagringsdisken i dette tillfelle. Mer RAM skal ikke påvirke hvor raskt PC`en klarer å laste inn data i minnet, ved mindre minnet er fullt og må begynne med memory swapping. Ville åpnet taskmgr og sett på system performance, hvilken komponent er mest brukt? CPU, DISK eller MINNE? Ellers støtter jeg kommentaren til ilpostino, det kan mange ganger hjelpe å reinstallere OS`et for å bli kvitt redundante filer og rusk i windows registeret. Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 eller så har han jo snurredisk på 1tb, som dersom man har spill på vil medføre en del venting. Lenke til kommentar
Cyric Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Hei. Jeg har ikke gjort noe med OS siden jeg kjøpte datamaskinen for rundt 2.5 år siden. Tror ikke jeg har noe rusk installert. Spiller noe spill og leser nyheter på nett. Spiller spill som Witcher 3, Crusader kings 2, Stellaris og Warhammer Total War. Ikke spill som krever altfor mye. Og det er litt treig når jeg skal laste spill. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Hei. Jeg har ikke gjort noe med OS siden jeg kjøpte datamaskinen for rundt 2.5 år siden. Tror ikke jeg har noe rusk installert. Spiller noe spill og leser nyheter på nett. Spiller spill som Witcher 3, Crusader kings 2, Stellaris og Warhammer Total War. Ikke spill som krever altfor mye. Og det er litt treig når jeg skal laste spill. Er spillene installert på snurredisken eller systemdisken? 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Fordelen med mye RAM er at du kan cache mer data i minnet, noe som vil gi raskere lastetider hvis Windows allerede har lagt det klart i minnet for deg. Med tanke på RAM-prisene kommer du nok bedre ut med en SSD, og da helst en M.2 NVMe. Disse er lynkjappe med opp til 4 x SATA hastighet, men ikke alle maskiner støtter dem. Så lenge maskinen er kjøpt etter år 2000 har du som regel alltid mulighet til å erstatte disken din med en 2,5" SATA SSD, og mange ganger har du også støtte for SATA SSD via M.2 Det er som regel verdt å ha en stor HDD for sekundær lagring og en SSD for primær lagring, og helst NVMe som sagt. Lenke til kommentar
OtherHalf Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Fordelen med mye RAM er at du kan cache mer data i minnet, noe som vil gi raskere lastetider hvis Windows allerede har lagt det klart i minnet for deg. Med tanke på RAM-prisene kommer du nok bedre ut med en SSD, og da helst en M.2 NVMe. Disse er lynkjappe med opp til 4 x SATA hastighet, men ikke alle maskiner støtter dem. Så lenge maskinen er kjøpt etter år 2000 har du som regel alltid mulighet til å erstatte disken din med en 2,5" SATA SSD, og mange ganger har du også støtte for SATA SSD via M.2 Det er som regel verdt å ha en stor HDD for sekundær lagring og en SSD for primær lagring, og helst NVMe som sagt. Nå sitter det allerede en M.2 NVMe i laptop TS refererer til, tviler på at det er to grensesnitt mot sånne. Forslaget om å bytte til en 2.5" SATA SSD støtter jeg, men er ganske nysgjerrig på hva slags treghet det er snakk om. Når det kommer til påstanden din "Fordelen med mye RAM er at du kan cache mer data i minnet, noe som vil gi raskere lastetider hvis Windows allerede har lagt det klart i minnet for deg.", kunne du utdypet hva du mener her? Hvordan fungerer dette? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Nå sitter det allerede en M.2 NVMe i laptop TS refererer til, tviler på at det er to grensesnitt mot sånne. Forslaget om å bytte til en 2.5" SATA SSD støtter jeg, men er ganske nysgjerrig på hva slags treghet det er snakk om. Når det kommer til påstanden din "Fordelen med mye RAM er at du kan cache mer data i minnet, noe som vil gi raskere lastetider hvis Windows allerede har lagt det klart i minnet for deg.", kunne du utdypet hva du mener her? Hvordan fungerer dette? SuperFetch http://computertooslow.com/superfetch.asp Hvis man har plass til 1 NVMe SSD er det smart å lagre de viktigste tingene man ønsker kjapp tilgang til på den. Som regel selges dagens maskiner med 128-512 GB SSD noe som holder i massevis for noen, og som er for lite for andre. M.2 slots har forskjellige typer kort så om en f.eks har tre slots med A, B og M key så kan man faktisk ha 2 NVMe i tillegg til WIFI og Bluetooth som okkuperer A. 1 Lenke til kommentar
Cyric Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Er spillene installert på snurredisken eller systemdisken? Snurredisken. Har det mye å si? Ville det ha hjulpet å erstatte den? Lenke til kommentar
Cyric Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Kunne du åpnet hva enn det er du mener er tregt, og tatt tiden? Hva som oppleves som tregt er veldig varierende. Jeg mistenker at det er lagringsdisken i dette tillfelle. Mer RAM skal ikke påvirke hvor raskt PC`en klarer å laste inn data i minnet, ved mindre minnet er fullt og må begynne med memory swapping. Ville åpnet taskmgr og sett på system performance, hvilken komponent er mest brukt? CPU, DISK eller MINNE? Ellers støtter jeg kommentaren til ilpostino, det kan mange ganger hjelpe å reinstallere OS`et for å bli kvitt redundante filer og rusk i windows registeret. Det kan ta opptil 5 minutter å starte Total War Warhammer for eksempel. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Snurredisken. Har det mye å si? Ville det ha hjulpet å erstatte den? Ja, det ville hatt en del å si. Du kan eventuelt oppdatere snurredisken med en raskere SSD eller så hadde det beste vært å bytte ut M2-disken med en mye større slik at du fikk plass til både spill og OS på systemdisken din. Lenke til kommentar
OtherHalf Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Det kan ta opptil 5 minutter å starte Total War Warhammer for eksempel. Dette er direkte unormalt. Dette er ikke fordi det er en snurredisk, det kan jeg love deg. De er riktignok ikke så kjappe som SSD, men det skal ikke ta fem minutter å starte et spill, hvertfall ikke et på 20-30 GB. Det kan riktignok være en feil på disken som spillet er lagret på. Er det lagret på primærdisk, eller lagringsdisk? Er det felles for andre programmer lagret på disken også, at det tar lang tid å starte opp? Kan du kjøre opp task manager m. resource monitor og se hvor skoen trykker i det du starter opp spillet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå