Gå til innhold

Frykter skyhøye strømpriser til vinteren

Anbefalte innlegg

Koster det mer å produsere strømmen i Norge, når det er mindre vann i magasinene?

Våre myndigheter har vel ansvars-plikt overfor befolkningen til å  se til at vannmagasinene er fulle nok til å holde oss fri fra frost-død i vinterlandet Norge.

Hvis magasinene renner over om høsten kan strømmen selges eller gis bort da.

(Eller man kan fylle energien på batteribiler, som visstnok skal hjelpe oss til å regulere kraftbehovet.(?)  )

"...kan strømprodusentene bli tvunget til å spare på vannet, som videre kan føre til en økning i strømprisen på 50 prosent"

https://www.dinside.no/okonomi/sjekk-stromregninga-fra-i-fjor-og-legg-pa-30-til-40-prosent-okning/70081036#_ga=2.67566225.1816255781.1533552644-775303996.1533552644

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

.Egentlig et svik av befolkningen i Norge, hvor skattepenger i sin tid ble brukt for å bygge ut vannkraften.

Du er vel ikke overrasket over at politikerne er mest opptatt av å flå folket? :)

Lenke til kommentar

Koster det mer å produsere strømmen i Norge, når det er mindre vann i magasinene?

Våre myndigheter har vel ansvars-plikt overfor befolkningen til å  se til at vannmagasinene er fulle nok til å holde oss fri fra frost-død i vinterlandet Norge.

(Eller man kan fylle energien på batteribiler, som visstnok skal hjelpe oss til å regulere kraftbehovet.(?)  )

"...kan strømprodusentene bli tvunget til å spare på vannet, som videre kan føre til en økning i strømprisen på 50 prosent"

https://www.dinside.no/okonomi/sjekk-stromregninga-fra-i-fjor-og-legg-pa-30-til-40-prosent-okning/70081036#_ga=2.67566225.1816255781.1533552644-775303996.1533552644

Nei det koster ikke mer, å dra prisen opp er en måte å få folk til å begrense forbruk. I tillegg går somregel import opp i slike situasjoner, og den må en gjerne betale mer for IE høyere priser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Når det er mindre vatn i magasina vert fallhøgda lågare, slik at det går meir vatn pr kWh produsert. Difor vil ein kraftprodusent krevje betre betalt for straumen når det er lite vatn i magasinet enn når det er mykje.

Mellom anna difor har kvart enkelt regulerte vatn i Noreg ein manøvreringsplan som seier noko om kva nivået skal vere til ulike tider på året, men det viktigaste føremålet med manøvreringsplanen er å hindre flaum både i magasinet og nedstraums. Det er ikkje mogeleg å vedta at magasina skal vere fulle nok til å kunne forsyne alle og industrien gjennom heile vinteren. Det er risikoen med eit fullstendig veravhengig kraftsystem. Ingen kan spå på førehand kor kald eller våt ein vinter vil vere. Statnett kan derimot krevje nedtapping av magasin til under nivået spesifisert i manøvreringsplanen, dersom forsyningssituasjonen i eit område er kritisk.

Ingen har døydd av frost pga tomme vassmagasin. Det har budd menneske i landet sidan lenge før vi fekk vassmagasin i det heile, og det har hendt at bygder i Nordland og Troms har hatt straumbrot i over ei veke midt på vinteren utan at nokon har døydd av frost. Eg veit ikkje kva forskriftene seier, men etter mi meining vil det vere veldig dumt å byggje hus utan ei alternativ kjelde til oppvarming.

Noko av poenget med magasina er at dei ikkje skal renne over om hausten, for då vert det flaum nedstraums. Dei må kunne halde på vatnet om hausten Tidlegare har kraftprodusentar fått kritikk for å ha for fulle magasin om hausten, slik at dei må sleppe ut vatn når regnet bøttar ned og elver nedstraums renn over. Gratis straum i nokre timar er ikkje mykje verd for folk som ser huset sitt forsvinne nedover elva og ut i fjorden, og i tillegg har betalt ekstra mykje for straumen tidlegare i året, fordi kraftverket skulle ha fullt magasin.

Det er heller ikkje det beste for miljøet om vi berre sel straum når ingen har bruk for han, og har kunstig høg straumpris elles, for å kunne lage flaum til hausten. Vi bør heller produsere straumen når folk har bruk for han, og spesielt når prisen er høg og norsk produksjon erstattar sterkt forureinande kraftproduksjon andre stader.

Når vi får AMS vil nok dei som har timepris på straum fylle bilen til maks når prisen er låg, ja.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

.Våre myndigheter har vel ansvars-plikt overfor befolkningen til å  se til at vannmagasinene er fulle nok til å holde oss fri fra frost-død i vinterlandet Norge.

...

Har de det? Tror du de bryr seg? De er nok mest opptatt av å få håve inn mest mulig penger, så får de fattige som ikke har råd til å fyre skikkelig på vinteren bare sitte og fryse.

Lenke til kommentar

.Våre myndigheter har vel ansvars-plikt overfor befolkningen til å  se til at vannmagasinene er fulle nok til å holde oss fri fra frost-død i vinterlandet Norge.

...

Har de det? Tror du de bryr seg? De er nok mest opptatt av å få håve inn mest mulig penger, så får de fattige som ikke har råd til å fyre skikkelig på vinteren bare sitte og fryse.
Med mitt forbruk på 20000 kWh i året, kan eg få ei fastprisavtale til 250 kroner i månaden, i fylgje strompris.no. Bindingstid på 3 månadar. Dei som ikkje har råd til å betale 250 kroner månaden for straum, er meir enn berre "fattige". Nettleige, som utgjer størsteparten av rekninga, kjem i tillegg. Den slepp du uansett ikkje unna.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Med mitt forbruk på 20000 kWh i året, kan eg få ei fastprisavtale til 250 kroner i månaden, i fylgje strompris.no. Bindingstid på 3 månadar. Dei som ikkje har råd til å betale 250 kroner månaden for straum, er meir enn berre "fattige". Nettleige, som utgjer størsteparten av rekninga, kjem i tillegg. Den slepp du uansett ikkje unna.

Fastprisavtale til kr 250 i måneden? Hvor lenge gjelder den da? Hva selskap? Kan jeg da bruke ubegrenset med strøm på vinteren og fortsatt bare betale 250 kr i måneden? 

Det strømselskapet skal jeg i så fall bytte til.

Lenke til kommentar

Fastprisavtale til kr 250 i måneden? Hvor lenge gjelder den da? Hva selskap? Kan jeg da bruke ubegrenset med strøm på vinteren og fortsatt bare betale 250 kr i måneden? 

Det strømselskapet skal jeg i så fall bytte til.

Oj! Eg hadde ikkje trudd dette skulle vere for vanskeleg for nokon å finne ut av sjølv, sidan eg oppga kjelda. For 1000 kroner kan eg slå opp informasjonen for deg, og hjelpe deg med å skifte straumleverandør. Nei, eg gjer det ikkje gratis. Det kan verte ein tung jobb.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Oj! Eg hadde ikkje trudd dette skulle vere for vanskeleg for nokon å finne ut av sjølv, sidan eg oppga kjelda. For 1000 kroner kan eg slå opp informasjonen for deg, og hjelpe deg med å skifte straumleverandør. Nei, eg gjer det ikkje gratis. Det kan verte ein tung jobb.

Hm grunnen til at jeg spurte var at det hørtes for godt ut til å være sant. Jeg ser at Agva kraft har noe som heter "Agva Fast 2 måneder". Betyr det da at man betaler 236,- kr måneden uansett forbruk? Jeg ser at prisen for disse avtalene er tidsbegrenset, gjerne 2-3 måneder for den prisen de oppgir. Vet du hva som skjer etter at den perioden er over?

EDIT: Agva kraft får ikke akkurat skryt på bytt.no, så nei takk: tror jeg holder meg unna de. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hm grunnen til at jeg spurte var at det hørtes for godt ut til å være sant. Jeg ser at Agva kraft har noe som heter "Agva Fast 2 måneder". Betyr det da at man betaler 236,- kr måneden uansett forbruk? Jeg ser at prisen for disse avtalene er tidsbegrenset, gjerne 2-3 måneder for den prisen de oppgir. Vet du hva som skjer etter at den perioden er over?

EDIT: Agva kraft får ikke akkurat skryt på bytt.no, så nei takk: tror jeg holder meg unna de. 

Sturle S har nok missforstått dette ganske grovt, og derfor kommer han også med et flåsete svar.

Jeg er bekymret for prissituasjonen til vinteren, og har valgt å satse på en fastprisavtale.

Hvor klokt det er står igjen å se, men tallgrunnlaget er slik:

Jeg hadde noe som het Tindekraft spot hos Tussa, hvor strømprisen var 60 øre/kWh med MVA + fastbeløp på kr 35,- på siste faktura.

Fastprisavtalen jeg fikk hos Tussa var en kontrakt med strømpris på 63 øre/kWh og med samme fastbeløp.

Avtalen spesifiserer at el-sertifikater er inkludert, og i et angreskjema som låg ved på nettet stod det at avgifter skulle være inkluder, som f. eks MVA.

Normalt oppgir en pris med MVA, så det er grunn til å klage dersom Tussa legger avgiftene til prisen når faktura kommer.

Så i et tidligere innlegg at en fra Nord Norge hadde fått fastprisavtale på 39 øre/kWh, som i tilfelle må være en svært god avtale.

Uansett så blir det en spennende høst og vinter vi går i møte med tanke på strømprisen.

Lenke til kommentar

Nei det koster ikke mer, å dra prisen opp er en måte å få folk til å begrense forbruk. I tillegg går somregel import opp i slike situasjoner, og den må en gjerne betale mer for IE høyere priser. 

Og når folk reduserer strømforbruket, legger selskapene på nettleien. ( Og statsadministrasjonen/godseieren) legger jo på sine prosenter av en stadig høyere pris, så der en høyere pris velkommen. Så kan staten "bevilge" støtte til de som ikke greier de høye strømprisene. ( Etter å ha brukt 50 % i aministrasjon )

Nettet blir oppgradert sier de. Dvs. utenlandskabler og de nye (elbil-nødvendige, som alle må betale) "smartmålerene". 

Dette ligner på mafiavirksomhet.

"– Investeringer som pågår og er nært forestående er på et historisk høyt nivå.

Denne utviklingen er drevet av europeisk klimapolitikk, etterslep i vedlikeholdet av nettet og fallende kostnader for fornybar energi.

Oppgraderingen vil innebære økte kostnader for strømkundene, men er nødvendig "      ;-)

https://e24.no/energi/stroem/ruster-opp-kraftnettet-for-milliarder-et-historisk-hoeyt-nivaa/24412303

«Mindre tap kan bety mer i overskudd for nettselskapene. Og kanskje litt lavere strømregning i neste omgang? «    ;-)

https://gemini.no/2018/07/sann-skal-de-spare-miljo-og-lommebok/

Lenke til kommentar

Og når folk reduserer strømforbruket, legger selskapene på nettleien. ( Og statsadministrasjonen/godseieren) legger jo på sine prosenter av en stadig høyere pris, så der en høyere pris velkommen. Så kan staten "bevilge" støtte til de som ikke greier de høye strømprisene. ( Etter å ha brukt 50 % i aministrasjon )

Nettet blir oppgradert sier de. Dvs. utenlandskabler og de nye (elbil-nødvendige, som alle må betale) "smartmålerene". 

Dette ligner på mafiavirksomhet.

"– Investeringer som pågår og er nært forestående er på et historisk høyt nivå.

Denne utviklingen er drevet av europeisk klimapolitikk, etterslep i vedlikeholdet av nettet og fallende kostnader for fornybar energi.

Oppgraderingen vil innebære økte kostnader for strømkundene, men er nødvendig "      ;-)

https://e24.no/energi/stroem/ruster-opp-kraftnettet-for-milliarder-et-historisk-hoeyt-nivaa/24412303

«Mindre tap kan bety mer i overskudd for nettselskapene. Og kanskje litt lavere strømregning i neste omgang? «    ;-)

https://gemini.no/2018/07/sann-skal-de-spare-miljo-og-lommebok/

Nå blander du mye greier her, denne tråden omhandler strømpriser. "alle" betaler ikke for smartmålerne, det er ingen som får noen regning på disse. For min del går prisen ned(om forslag som har vært på høring går igjennom) feks. Dvs at jeg sparer penger på de, og betaler derfor ingenting. Men det er nå en helt annen diskusjon. 

Lenke til kommentar

Hm grunnen til at jeg spurte var at det hørtes for godt ut til å være sant. Jeg ser at Agva kraft har noe som heter "Agva Fast 2 måneder". Betyr det da at man betaler 236,- kr måneden uansett forbruk?
At det ikkje gjeld uansett forbruk står i innlegget du svarte på. Ser du det ikkje?

Jeg ser at prisen for disse avtalene er tidsbegrenset, gjerne 2-3 måneder for den prisen de oppgir. Vet du hva som skjer etter at den perioden er over?

Du skiftar til ein annan leverandør. Du var redd for vinteren. Den kjem etter hauste og varer tre månadar før han vert avløyst av våren.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

At det ikkje gjeld uansett forbruk står i innlegget du svarte på. Ser du det ikkje?

Du skiftar til ein annan leverandør. Du var redd for vinteren. Den kjem etter hauste og varer tre månadar før han vert avløyst av våren.

Javel, hva er da den avtalen verdt? Selv har jeg Gudbrandsdalen energi, men strømmen er ikke det dyreste på regningen; det er nettleien.

Lenke til kommentar

Javel, hva er da den avtalen verdt? Selv har jeg Gudbrandsdalen energi, men strømmen er ikke det dyreste på regningen; det er nettleien.

Eg fann i løysing på det du hevdar er eit problem. Dersom du har skifta meining til at det er nettleiga som er problemet, ikkje straumprisen, kan eg ikkje hjelpe deg. Nettleiga er fast uavhengig av straumprisen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå blander du mye greier her, denne tråden omhandler strømpriser. "alle" betaler ikke for smartmålerne, det er ingen som får noen regning på disse. For min del går prisen ned(om forslag som har vært på høring går igjennom) feks. Dvs at jeg sparer penger på de, og betaler derfor ingenting. Men det er nå en helt annen diskusjon. 

Alle betaler for de påtvungne "smartmålerene", med avbetalingen ( og sikkert renter deretter) på nettleien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

FORTSATT GOD SOMMER!

Vi er godt inne i august og håper dere alle har hatt en fin sommer så langt! Det har vært litt ulikt vær rundt omkring i landet, men i hovedsak godt vær og god stemning. Det jevnt over varme været de siste månedene og et nedbørsfattig 2018 har dessverre baksiden at det har ført til høye innkjøpspriser. Heldigvis bruker man lite strøm på denne tiden av året, så de fleste opplever ikke noen store problemer med prisene akkurat nå. Nedenfor har vi med informasjon om prisendring, samt presiseringer i vilkårene våre ifm GDPR. Vi har også med en nyhet om vår hyggelige rating på Trustpilot. 4c66f527-6521-4834-942a-810e9a40cc87.jpg

GDPR og prisendring

Prisen på din avtale blir fra 1. september justert til 74,90 øre per kWt. ( Pluss nettleie. Så da er vi antagelig oppe i 1,25 pr. kwh  !!  )

Lenke til kommentar

Alle betaler for de påtvungne "smartmålerene", med avbetalingen ( og sikkert renter deretter) på nettleien.

Så, hvordan skal jeg betale på denne om nettleien min går ned mener du? 

Disse målerne skal spare penger for netteierne, så det er ikke noe å nedbetale. Prisene vill gå opp for noen(rundt 20%), og de vill nok føle at de sitter igjen med regningen. Men de har samme mulighet som resten(ca 80%) til å betale det samme som før, evt mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...