Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpt ny leilighet, mangler stikkontakt på badet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Gjør det selv eller ring elektrikere å få fast pris - gå aldri etter timepris. Skjøtledning funker noen ganger det også ;)

Prisene avhenger vel av hvor elektriker må hente strømmen fra. Trolig er det strøm rett utenfor badet slik at det nye strekket ikke trenger bli langt. Men om du skal ha ekstra sikring og kurs blir det straks dyrere. Finn ut hva som går på denne kursen i dag og vurder om du faktisk trenger en egen kurs eller ikke.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på. Antar det er strøm til belysning på/rundt speilet. Isåfall er det bare en koblingsboks der og trekke kabler til ønsket sted for stikkontakt. Kostnad er alltd litt vanskelig å tippe på, da kjøretid for elektriker avhenger av hvor du bor. 

Er det et nybygg? 

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

tørketrommel/vaskemaskin pleier vel å ha egen kurs.

Man kan fint ha bruke kursen som år til noe annet. I leiligheten jeg bodde før hadde jeg tørketrommel, vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap og stekovn på samme 10A kurs. Det funket fint og sikringen gikk aldri så sant man ikke bruker de mest strømkrevende maskinene samtidig.

Lenke til kommentar

Trenger strengt tatt ikke det. Det meste på badet (bortsett fra hårføner) bruker ikke spesielt mye strøm. Man lærer seg å ikke sette på vaskemaskinen mens man tørker håret. 

Det kan ihvertfall være noe økonomisk fornuftig å slippe å legge opp en ny kurs, da det er ganske dyrt. 

Lenke til kommentar

Gjør det selv eller ring elektrikere å få fast pris - gå aldri etter timepris. Skjøtledning funker noen ganger det også ;)

Fantastiske råd gitt...

Men for å svare TS så ville jeg ringt lokal elektriker og bedt om befaring og pris, dette bør du få uten noen kost. Om du har behov for egen kurs eller ei må du nesten vurdere litt selv hva som er å hente av strøm i nærheten og hva annet som går på den kursen, og hvor påpasselig du er. Satt på spissen så er det ikke noe i veien å ha bare 10A på inntaket og regulere forbruket sitt etter det. Men det er mer praktisk og behagelig å slippe å tenke på sånn i hverdagen.

Jeg antar at huset ikke er nytt-nytt, da det i nyere normer er definert et minimum av uttak til utstyr og generelt forbruk i alle rom. Om huset så skulle være relativt nytt ville jeg snakket med tidligere huseier eller eventuelt utførende entreprenør/elektriker som har vært der og gjort jobben.

Lenke til kommentar

Fantastiske råd gitt...

Men for å svare TS så ville jeg ringt lokal elektriker og bedt om befaring og pris, dette bør du få uten noen kost. Om du har behov for egen kurs eller ei må du nesten vurdere litt selv hva som er å hente av strøm i nærheten og hva annet som går på den kursen, og hvor påpasselig du er. Satt på spissen så er det ikke noe i veien å ha bare 10A på inntaket og regulere forbruket sitt etter det. Men det er mer praktisk og behagelig å slippe å tenke på sånn i hverdagen.

Jeg antar at huset ikke er nytt-nytt, da det i nyere normer er definert et minimum av uttak til utstyr og generelt forbruk i alle rom. Om huset så skulle være relativt nytt ville jeg snakket med tidligere huseier eller eventuelt utførende entreprenør/elektriker som har vært der og gjort jobben.

Hei

Takk for svar :)

Huset er fra 70 tallet. Skal høre med elektriker. Takk for svar, dere gir meg håp om at det ikke koster skjorta ;)

Speilet har lys. Til venstre for speil og vask står dusjkabinett i et hjørnet(rett ved siden av speil), ved siden av der er det lagt til vannuttak for vaskemaskin, men ikke strøm. Jeg ønsker stikkontakt der og et ved speilet. 

Skal høre med elektriker så oppdaterer jeg dere :)

Endret av Tarzan93
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På hytta tok jeg strøm fra lampa og satte opp kontakt rett ved siden av. Dette resulterer i at når jeg skur av lyset så skrur jeg av vaskemaskinen.... Fungerer dårlig om du har dimmebryter.

På kjøkkenet tok jeg bare en skjøteledning å la under kjøkkeninnredningen slik at oppvaskmaskinen fungerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...