Gå til innhold

AVI eller Mpeg Capturing

Anbefalte innlegg

Har Studio 8,

lurer litt på hva som er best å bruke av DV(AVI) eller Mpeg Capturing?

Har ikke undersøkt så nøye, men mitt vage intrykk er at AVI formatet gir best kvalitet, men tar mye plass på hardisken. Mpeg tar mindre plass, men gir fullt ut gode bilder. Noen med kunnskap/erfaringer???

Endret av macgeier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min klare anbefaling: hold deg til DV! Her er det full kvalitet, og materialet er lettere for maskinen å dekode. Det betyr at videoen din blir enklere for maskinen å behandle. Programmet kan føles litt tregt å jobbe med når du bruker MPEG komprimering, dette krever MYE av maskinen.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

OK, lastet ned 1t20min råfilm som DV(avi), jeg redigerte dette ned til 30 minutter igår kveld, satt og lurte på om det hadde vært noen fordeler ved å laste det ned som Mpeg.

Hmmm, hvis Mpeg går tregere og har lavere kvalitet så er jeg sjeleglad at jeg IKKE lastet det ned som Mpeg. :thumbs:

Lenke til kommentar

Litt av hovedprinsippet med å redigerer er også at man alltid uansett hva det skal brukes til redigerer filmen med samme kvalitet som rå-opptaket. For så å evt. komprimere dette til ønsked format. Derrmed kan feridg redigert film overføres tilbake til tape, og legges bort i arkivet. Trenger du det igjen, vet du at du har et ex. liggende med god kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har laget DVD'er ut i fra gamle Hi8 opptak og da har jeg 'captured' dette i MPEG med DVD-kvalitet i Studio 8.

Så hvis du skal legge inn analoge opptak via et kort eller kamera med analog inn, så ser jeg ikke noe grunn til å lagre dette i DV-kvalitet.

Lenke til kommentar

Lars66, jeg er tildels enig med deg. Men jeg tror det er en god tommelfinger-regel: skal du redigere materialet bør du IKKE benytte MPEG-kompresjon. Mange rene analoge kort (f.eks. Studio DC10plus) lagrer videoen i MJPEG. Dette er betydelig enklere for maskinen å jobbe med enn MPEG.

Skal videon mer eller mindre rett til DVD kan det være forsvarlig å benytte MPEG innspilling. Med andre ord, velg ut fra målet med innspillingen.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

ALLTID importer og rediger i høyeste kvalitet. Det er alltid gunstig å jobbe med den høyeste kvaliteten. Hvis du en gang skal kanskje lage den ferdige filmen om til DivX e.l., så vil du miste litt kvalitet, og da kan det være godt å ha et bra grunnmaterialet. Ikke minst hvis du skal brenne det ut som DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...