Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kreve tilbake penger for strømregninger

Anbefalte innlegg

Vi er noen studenter som betaler alt for mye i strøm. Strømregningene har pleid å ligge på rundt 3800kr i måneden. Huset er gammelt og veldig dårlig isolert, men vi fryser heller om vinteren istedenfor å betale så høye strømregninger. Vi hadde en studentavtale med strømleverandøren, men syntes fortsatt at nesten 4000kr hver måned er helt ekstremt. Går det an på et vis å kreve tilbake en del av pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at det ikke blir brukt mengden strøm som pengene tilsvarer? Eller med andre ord, samsvarer ikke mengde strøm dere har brukt med endelige regningen? Jeg ser ikke helt hva det er å gå etter her utifra det som er fortalt ellers.

Ellers skal jeg innrømme det er høye priser dere har betalt, men kanskje bedre å si takk for seg og finne ny strømavtale i stedet.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Hvor mange er dere og hvor stor er boligen?

4k høres fryktelig mye ut, mer enn jeg betaler i kvartalet

Vi er 5stk. Alle har hver sin ovn på rommet, men vi har en felles regel om at de alltid er av. Så det eneste som går på strøm er vaskemaskin og kjøleskap+komfyr og lys

Lenke til kommentar

Kva grunnlag har de for å kreve attende penger anna enn "det er for dyrt"?

For det første, alt for dyr, for det andre, når jeg tok over strømmen ble det doblet av hva vi betale før. Vi betalte rundt 1200 i måneden, men så fort stømmen ble satt over på meg gikk den opp i 4000. Samme strømleverandør og samme abonnement 

Lenke til kommentar

For det første, alt for dyr, for det andre, når jeg tok over strømmen ble det doblet av hva vi betale før. Vi betalte rundt 1200 i måneden, men så fort stømmen ble satt over på meg gikk den opp i 4000. Samme strømleverandør og samme abonnement

Du har jo fortsatt ikke noe grunnlag til hvorfor det er for dyrt.

1. Tar de "for mye" pr kWh

Eller

2. Belaster de dere for mer energi enn dere bruker?

Leser dere av strømmen?

Lenke til kommentar

Energiselskapet leverer bare strømmen, de har ikke noe med hvor mye som går til oppvarming eller hva dere samlet sett bruker strøm på. De forholder seg til nettleie og kW forbruk i bunnen og evt årsutjevning årlig som fakureres pr mnd.

Hvis dere skal få noe refusjon må dere vel dokumentere noe som er feil fakturert.

Det er normalt at strømforbruket svinger som en sinuskurve med årstiden (ca max i Januar og minst Juli), så om dere ikke har en fastpris-avtale er det vel verdt å sjekke opp i. Jeg følger spot-pris og har en enorm forskjell så Januar som er 3 ganger høyere enn Juli forrige år.

Lenke til kommentar

Det er greit å ta kontakt med leverandøren og høre med de, det burde ikke øke fra 1200 til 4000 av at dere endrer person på abonnementet.

Men du kan ikke kreve tilbake penger fordi det er dyrt heller, om de følger avtalen og forbruket stemmer, så er jo alt slik det skal.

Har de gjort en feil, eller dere betaler for høyere forbruk enn dere faktisk har så skal dere så klart ha tilbake.

Lenke til kommentar

Du har jo fortsatt ikke noe grunnlag til hvorfor det er for dyrt.

1. Tar de "for mye" pr kWh

Eller

2. Belaster de dere for mer energi enn dere bruker?

Leser dere av strømmen?

Vi leser ikke av strømmen nei. De har målernummeret, vi får bare faktura.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe slikt avvik bør en undersøke - gjerne i lag med leverandør - at alt stemmer.

F.eks må en sjekke at strømforbruk er innenfor normalen. Dette kan en se på strømregninga si til vanlig, men du kan også be om det fra leverandøren. Hvis strømforbruket er utenfor normalen i følge regninger/leverandør kan en undersøke om det stemmer med hva det sier inne hos dere. Det gjør det sannsynligvis, men er verdt å lese av likevel.

Om alt stemmer inne også er det nok noe som har blitt glemt på, eller så er det en eller flere som ikke er helt ærlige om strømforbruket sitt blant dere.

Hvis strømforbruket er innenfor normalen bør en undersøke om det har vært endringer i abonnement en ikke har blitt gjort klar over. Hovedsaklig endringer i vilkår, hvor det mest relevante er at nettleie sannsynligvis også er inkludert i regningen nå. (Tidligere kom dette gjerne separat.)

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Vi er 5stk. Alle har hver sin ovn på rommet, men vi har en felles regel om at de alltid er av. Så det eneste som går på strøm er vaskemaskin og kjøleskap+komfyr og lys

Det er nok mye som går til varmtvann når dere er 5 stk. Komfyr tar nok litt også i tillegg til vaskemaskin. Kjøleskap tar nok relativt lite.

Dere har vel laptoper eller datamaskiner i huset også ?

Pluss at dere sannsynligvis lader telefoner.

Watt begynner å fly fort da.

5 stk er ganske mye. Husk at dere betaler 800 kr pr person ved 4000/mnd.

Hvis dere kutter hus-oppvarming så har dere allerede spart ganske mye.

Lenke til kommentar

Det er nok mye som går til varmtvann når dere er 5 stk. Komfyr tar nok litt også i tillegg til vaskemaskin. Kjøleskap tar nok relativt lite.

Dere har vel laptoper eller datamaskiner i huset også ?

Pluss at dere sannsynligvis lader telefoner.

Watt begynner å fly fort da.

5 stk er ganske mye. Husk at dere betaler 800 kr pr person ved 4000/mnd.

Hvis dere kutter hus-oppvarming så har dere allerede spart ganske mye.

Vi bruker peis og ved ovn om vinteren, ellers er det null oppvarming i huset. Det går heller ikke an å dusje mer enn 2 min per pers før varmtvannstanken er tom og bruker 12 timer på å varmes opp igjen. Kanskje den er mye av problemet 

Lenke til kommentar

Ta kontakt med leverandøren og forhør deg.

Kan nesten virke som det er to målere du betaler for.

Lenke til kommentar

Da ville jeg sjekket at de faktisk henter inn målingen, det finner du på nettsidene. Det er mange som fortsatt ikke har ett system for dette og en må fortsatt lese av.

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men etter at vi nå har skiftet strømleverandør, så har de slettet brukeren, så da blir det litt vanskelig 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...