Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgte scooter, kjøper vil jeg betaler verkstedregning


Williamsm98

Anbefalte innlegg

Solgte en scooter som var i bra stand og fungerte fint da jeg solgte den. Et par dager etter salget får jeg melding av kjøper om at det er noe gale og at hun skal ta den på verksted. Jeg sier ok, kjør på og neste melding jeg får er at de har funnet feil og regningen kom på 5 tusen og jeg skulle betale den.

 

Har ikke jeg rett på å fikse problemene selv eller ta sykkelen tilbake og gi henne pengene uten å måtte få verkstedet til arbeide på den i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har akseptert at den settes på verksted har du gitt fra deg retten til å fikse mangelen selv (avhengig av hva du har akseptert, naturlig nok). Dette er noe du aktivt må kreve (kjøpsloven § 36).

 

Som selger kan du ikke heve et kjøp på grunn av mangler. Du kan bare heve kjøp på bakgrunn av kjøperens kontraktsbrudd (kjøpsloven § 51). Du kan akseptere kjøpers krav om heving, men du kan ikke heve selv.

 

Et annet spørsmål er om dette er en mangel som du er ansvarlig for i det hele tatt. Det kommer an på hva som er avtalt mellom deg og kjøper.

Lenke til kommentar

Har ikke akseptert at verkstedet skal utføre arbeid på min regning, og hadde med glede tatt den i retur enn å betale nesten det jeg solgte den for.

 

 

Så når hun fortalte deg at hun skulle sette den på verksted og du svarte med "ok, kjør på" – hva er din oppfatning av hva du aksepterte?`

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er vel ansvarlig for "vesentlige" mangler, eller mangler du "burde" visst om og unnlot å informere om.

 

Jeg vet ikke hva som defineres som vesentlig eller hva du burde vite om, men jeg regner med at du kan be om å få se spesifisert faktura for å vurdere, eller få hjelp til å vurdere, om dette er noe du vil krangle om.

 

Mange verksteder benytter muligheten til å reparere og fakturere for ting på eget initiativ - jeg har også opplevd at verksted har forsøkt å få betalt for å bytte fungerende deler.

 

Dersom det er tilfellet her så kan dere kanskje vurdere om det vil være mest fornuftig at du betaler for "vesentlige" mangler (det som gjorde at scooteren måtte på verksted) mens kjøper selv tar diskusjonen med verksted om de har reparert mer enn hva de burde.

 

Og man bør helst ikke godta at kjøper retter feil da svært mange nok bruker det som en anledning til å fikse mer. Gjør du det selv så har du bedre kontroll over kostnaden. Mye kan man tross alt gjøre selv - men den skaden er selvfølgelig gjort allerede.

 

ser det er kommet mer info etter at jef begynte på mitt innlegg. Jeg tolker det også slil at du godkjente å sjekke hva som var galt, ikke reperasjon.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Eksospotten har jeg tatt på for lenge siden og det som er feil er at den ikke var til akkurat den modellen så den mangler en bolt for å holde den på plass, men det hadde ingen virkning på scooteren.

 

Jeg hadde heller fikset alt selv enn å betale 5k på en scooter jeg fikk 7k for. Og hun har tenkt at hun kan bare fikse alt til topp stand på en 4 år gammel scooter.

 

Og reim er jo en slitedel er det sånn at gammel eier skal betale for det?

Lenke til kommentar

Snakket med verkstedet nå og han mente jeg skulle betale halve regningen, men han brukte 3 arbeidstimer på å fikse eksosannlegget. Han sa at den ikke var montert ordentlig og en skrue var knekt.

 

Er ikke det veldig mye tid for en mekaniker å montere et eksosanlegg ordentlig?

Lenke til kommentar

jo det er det,

 

Jeg bruker maks 30 minutter.. Og da tar jeg med sveisearbeidet i de få tilfellene det trengs.

 

Hør med et annet verksted hvor lang tid de bruker og bruk det som dokumentasjon.. Helst fra flere verksteder.. Ingen vil overhodet si 3 timer for en simpel potte som kun har et par fester

 

Regner ikke med at dette er noen ekstrem scooter som man må demontere halve sykkelen før man kommer til potta ( Har sett dette en gang, men igjen! Ikke 3 timer )

 

Skulle gjerne sendt deg dokumentasjon fra oss, men vi er bare en gjeng som har et verksted der vi utfører simpelt arbeid for bekjente og vil derfor ikke være særlig "god" referanse



Anonymous poster hash: 29000...f15
Lenke til kommentar

Eksospotten har jeg tatt på for lenge siden og det som er feil er at den ikke var til akkurat den modellen så den mangler en bolt for å holde den på plass, men det hadde ingen virkning på scooteren.

 

Jeg hadde heller fikset alt selv enn å betale 5k på en scooter jeg fikk 7k for. Og hun har tenkt at hun kan bare fikse alt til topp stand på en 4 år gammel scooter.

 

Og reim er jo en slitedel er det sånn at gammel eier skal betale for det?

Du visste jo at potten ikke var skikkelig montert, dette skulle du informert om/ hatt i kontrakten - så hadde det vært null stress.

 

Men jeg har skrudd mye moped i min tid og 3 timer for å skifte potte, særlig på et verksted med kompetanse og riktig verktøy syns jeg høres mye ut.. Men det kan jo være en vanskelig modell å skru på, noen har idiotiske løsninger på ting.

 

Edit;

Hvis det er 3 timer for hele jobben er det kanskje riktig.

Feilsøking

Demontering

Fikse defekt bolt- borre ut, nye gjenger

Bytte eksos

Bytte reim

Testing

Endret av Vekteren
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for svar, 3 timer var for potten også 1 time for reimen, tilsammen 4 timer

 

Men han var jævli sur i telefonen og snakket over meg hver gang eg sa noe og tilslutt sa han at det ikke er hannes problem og la på. Da følte jeg hvertfall at det var noe tull og at han hadde brukt alt for lang tid for å tjene mer penger

Lenke til kommentar

Hvor mye tid verkstedet har brukt på feilrettingen blir vel et helt annet saksforhold enn det tråden handler om.

 

Jeg tolker sms-korrespondansen som at kjøper velger å ta sin egen moped på verksted på sitt eget initiativ. Det blir da underforstått at dette ikke er noe kjøper skal dekke. Som et minimum synes jeg kjøper burde ha sagt at det han hadde intensjon om å gjøre det for selgers regning, i stedet for å komme med det i ettertid. 

 

..men jeg er ingen jurist

Lenke til kommentar

Du har akseptert å eventuelt ta regning for undersøkelse, ikke reparasjon. Dette får du påpeke til kjøper.

 

'Hei, viser til tidligere melding. Jeg aksepterte på ingen tidspunkt at jeg skulle betale for utbedring av eventuelle feil. Jeg aksepterte kun at du skulle ta en sjekk av scooteren på verksted, ikke at du skulle fikse den i samme sleng og sende meg regningen. Dette har vi skriftlig bevis på. Du skulle gitt meg en sjanse til å eventuelt utbedre feilen, men tok heller saken i egne hender. Jeg kan derfor ikke se du har et krav mot meg.

 

Mvh. '

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...