Poutine Gravy Skrevet 7. august 2018 Forfatter Del Skrevet 7. august 2018 Hva er grunnen til at du vil ha laptop i stedet for en liten stasjonær maskin? Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som kunne passe i ditt rom med mediavegg. Uansett begriper jeg ikke hvorfor du ikke bare lager deg en stasjonær PC som er akkurat slik du vil ha den. Må innrømme at jeg begynte å tenke på det dere to nevnte. Jeg kan lage en bedre PC og kjøpe en 4K TV for det en slik laptop koster. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Bare for å nevne en liten ting i farta - Det finnes billig-maskiner der ute hvor secure-boot er permanent låst, noe som umuliggjør enhver installasjon av andre OS enn Windows (finnes kanskje noen få Linux-distroer som kan boote da, men er skeptisk på om det fungerer bra i praksis). Da snakker vi selvsagt om maskiner med forhåndsinstallert windows. 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 (endret) Jeg vet. Har en billig laptop som jeg ikke får bootet Ubuntu på, men Manjaro virker. Så det blir en Arch maskin etterhvert. Har satt sammen en miniITX maskin til 6600kr med MSI B450I og AMD Ryzen 5 2400G Edit: det ble Gigabyte Z370N og i5 8400. Mini ITX. 16GB RAM og 240GB m.2 7088kr. Endret 8. august 2018 av Profeten Kāfir Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 ... Det finnes billig-maskiner der ute hvor secure-boot er permanent låst, noe som umuliggjør enhver installasjon av andre OS enn Windows ... Vet du om dette er gjort av OEM etter betaling av Microsoft ? Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Sikkert et typisk krav fra m$ på små notebooks til en billig penge. Trur m$ selger W10 svært billig, gratis eller betaler hardware produsent for å ta kampen mot Chromebooks. Som regel er det low-end maskiner med intel celeron, 2-4GB RAM og 32-64 eMMC lagring. Jeg fikk ikke bootet opp Ubuntu etc på denne før jeg prøvde Manjaro. UEFI, Legacy, prøvde det meste.... https://www.komplett.no/product/919479?noredirect=true# Satt sammen PC'n nå i kveld. Har fått installert Ubuntu MATE og en god del programmer. Ultimaker Cura er en annen opplevelse med denne maskinen kontra det jeg brukte før. Fungerer utmerket. Aldri bygget en hel PC før. Gikk meget bra. Jeg kjøpte dette: https://www.komplett.no/wishlist/shared/87c56276-76d4-4609-82c1-fbfb240f4a50 Endret 10. august 2018 av Profeten Kāfir 1 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Jeg kjøpte dette: https://www.komplett.no/wishlist/shared/87c56276-76d4-4609-82c1-fbfb240f4a50 Ser litt snacksent ut. Aldri bygget en hel PC før. Gikk meget bra. Jeg har heller ikke bygget en hel PC før. Men det er 19 år og 8 måneder siden jeg sist kjøpte en PC, så jeg har litt erfaring med å bytte ut komponenter. Jeg skjønner i det hele tatt ikke hvorfor noen snakker om dette som en "kunst". Det er få prosjekter hvor det er så lett å få råd og veiledning som akkurat det å bygge/oppgradere en PC. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 10. august 2018 Forfatter Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Samme her. Siste PCen jeg kjøpte var fra en lokal datasjappe i Trondheim ca. 2002-2004. Byttet ut diverse, men aldri bygget selv. Etter det ble det Mac fra 2008-2012. Kun bærbare WinPCer fra 2012-2015. Linux på de samme bærbare fra 2015. Byggingen er enkelt. Velge riktig komponenter(hovedkort, CPU og RAM) er værre. Det ble mye fram og tilbake pga generasjonsstøtte etc. Nå bruker jeg den 40" billige Thomson TV som monitor. Fungerer helt okey, menb har 2 HDMI og en displayport så jeg kanha 2ekstra skjermer tilkoblet. Takk for hjelpen. Glad jeg ikke brukte 15-16k på en liten XPS 13. Får bruke de bærbare jeg allerede har til småtteri. På den nye stasjonære PCen gjorde jeg ingenting i BIOS utenom å stille inn klokken, usikker på om det er nødvendig(?). Alt fungerer helt fint hittil. UEFI boot. Må teste ut litt nå :-) Endret 10. august 2018 av Profeten Kāfir 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Bare for å nevne en liten ting i farta - Det finnes billig-maskiner der ute hvor secure-boot er permanent låst, noe som umuliggjør enhver installasjon av andre OS enn Windows (finnes kanskje noen få Linux-distroer som kan boote da, men er skeptisk på om det fungerer bra i praksis). Da snakker vi selvsagt om maskiner med forhåndsinstallert windows. Jeg vet. Har en billig laptop som jeg ikke får bootet Ubuntu på, men Manjaro virker. Så det blir en Arch maskin etterhvert. Ville bare oppdatere dette. Sitter å skriver på denne billige bærbare notebook saken med Ubuntu MATE installert. Prøvde fram og tilbake i BIOS og fikk bootet opp. Hva som avgjorde dette vet jeg ikke 100% siden jeg prøvde så mye rart. Installerte Ubuntu MATE Satt Secure boot password Valgte EFI boot fil i BIOS etter installering og satt boot mode til Legacy. Har fått brukt den bygde PCen litt. Meget fornøyd med resultatet. Den billige TVen og en 27" Buet Samsungskjerm holder, det blir ikke 4k TV kjøp. Men jeg vurderer en ny og bedre Laptop siden jeg ikke brukte alle pengene på en Dell XPS 13 til 15k. Syns prisen på denne er meget god, https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXGY9ED015/acer-aspire-3-15-6-barbar-pc-sort Og etter jeg fikk Ubuntu MATE på Acer'n jeg bruker nå er jeg ikke redd for å kjøpe ny Acer. Det er W10 på den, men det får jeg leve med. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ser bra ut den. Her er noen alternativer: https://www.prisjakt.no/category.php?m=s333023534&o=produkt_pris_inkmoms Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 15. august 2018 Forfatter Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Alternativer? Du har jo linket til en liste med nesten alle bærbare PCer på Prisjakt. Dette har du gjort tidligere, ikke mye hjelp i det. Hvis man spør om en bil i golf klassen så er det lite vits å liste alternativer fra Ferrari til Cat hjullaster. En liste med lignende bærbare der størrelse, skjermkvalitet, størrelse SSD og antall RAM og etc er valgt hadde vært mer riktig. https://goo.gl/BnCrK4 Endret 15. august 2018 av Profeten Kāfir 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Det er sortert ut på følgende kriterier: Skjermoppløsning: mer enn og ikke lik 1366x768 Skjermstørrelse: 14-18 Cpu: Intel Core eller AMD Ryzen Minneplasser: minst 1 Lagring type: SSD SSD størrelse: minst 240 På denne måten blir en kvitt det meste av pc-er som ikke er spesielt gode kjøp i dag. Videre utvelgelse tror jeg en bør ta manuelt pc for pc, da det blir litt en totalvurdering og må ses opp mot pris også. Alternativer? Du har jo linket til en liste med nesten alle bærbare PCer på Prisjakt. Dette har du gjort tidligere, ikke mye hjelp i det. Hvis man spør om en bil i golf klassen så er det lite vits å liste alternativer fra Ferrari til Cat hjullaster.En liste med lignende bærbare der størrelse, skjermkvalitet, størrelse SSD og antall RAM og etc er valgt hadde vært mer riktig.https://goo.gl/BnCrK4 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 15. august 2018 Forfatter Del Skrevet 15. august 2018 Nå så jeg det. Takk. Ut ifra specs er det et godt tilbud. Skal jeg ha min 4. Laptop? Nja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå