Gå til innhold

Ny maskin for Linux [OK✓]

Anbefalte innlegg

Hallo,

Er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Vurderte å bygge en PC, men jeg har ikke en ordinær PC plass/bord å ha maskin/skjerm etc, på. Har et rom med sofa, stuebord og en mediavegg jeg har laget selv. I den har jeg innfelt diverse; en 24" skjerm med Raspberry Pi tilkoblet, en dårlig 40" ThomsonTV tilkoblet diverse og en 27" skjerm tilkoblet PS3 og Xbox360. Har en Multicom gamerlaptop fra 2014(Multicom Xishan W370S 17.3" Full-HD Matt Intel Core i7-4710MQ, 8GB, 240GB SSD, GeForce GTX 860M, DVDRW, Uten operativsystem (W370SS-CFB5)), en gammel billig dritt laptop med defekt SSD og en liten Acer TravelMate B117 som jeg bruker nå. Multicom laptop'en har defekt batteri og øverste del av tasteturet er umulig å bruke. Vurderer å gjøre den om til "stasjonær" lignende som DIY Perks på Youtube.

Problemet er at jeg vil ha en Laptop eller PC som fungerer utmerket med Linux og ikke kommer med Windows. Eneste jeg finner er Multicom sine uten OS eller Dell med Ubuntu. Dessverre er det kun XPS 13 som kommer med 18.04

Mulig jeg er idiot som velger unna 99% av markedet bare pga ferdiginnstallert Windows. Hva gjør dere andre Linux brukere?

Hvor mye bedre er laptop'ene til Multicom nå i 2018 kontra 2014?

Hadde egentlig droppet Multicom. De er bare så utrolig late. De selger maskiner uten OS og anbefaler kun W10.

Maskinen skal brukes med 3D printer software. FreeCAD, Cura og andre slicere. Mulig jeg skal prøve meg litt på Blender.

Spiller ikke! Og drar ikke avgårde med Laptop'en. Den er innenfor husets vegger 100% av tiden.

Pris: tja.... Mest for pengene, 8-12k

Endret av Profeten Kāfir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet med å formatere en maskin og installere linux? Går jo lynkjapt i dag og maskiner som kommer med windows koster sjelden noe mere pga det.

Vet ikke. Er påvirket av miljøet  :p

Kjøper jeg PC med W10 blir det et salg for Microsoft uansett om jeg aldri bruker det. Det gjorde det sist gang da jeg kjøpte 2000kroners Acer saken jeg bruker nå.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med å formatere en maskin og installere linux? Går jo lynkjapt i dag og maskiner som kommer med windows koster sjelden noe mere pga det.

Jo, de koster mer. Man betaler faktisk for Windows på forhåndsinstallerte maskiner, ca 800kr. Alternativt bruker 2 tilsvarende maskiner billigere maskinvare når de kommer med Windows, slik at prisen ser lik ut. Her er det snakk om nesten usynlige ting, som litt dårligere/billigere prosessor, billigere skjermkort, mindre ram eller liknende.

Så man betaler for Windows på maskiner uansett, ca 800 når det er forhåndsinstallert, ca 1500 om man kjøper Windows DVD og installerer selv.

Modellen de HAR brukt er i ferd med å erstattes ved at man selger private data og rettigheter til å bli spammet med reklame, heller enn å ta direkte betalt for selve Windows installasjonen gjennom tillegg i prisen eller tilsvarende dårligere maskinvare.

Bedre å kjøpe Whitebox om man ikke finner en maskin med GNU/Linux installert. Kjøper man Whitebox får iallefall ikke Microsoft betalt når man kjøper et produkt.

Kjøper jeg PC med W10 blir det et salg for Microsoft uansett om jeg aldri bruker det.

Stemmer. Finner du en maskin med GNU/Linux forhåndsinstallert så støtter du også selskaper som selger slike maskiner og bidrar til å øke etterspørselen etter slikt.

Whitebox er nest beste alternativ.

Noen selskaper selger maskiner med en basic Linux (/busybox?) greie, mens noen få selger med en dugelig GNU/Linux distro. Jeg vet personlig ikke om noen i Norge.

Men f.eks på http://www.notebooksbilliger.de kan man søke opp "Linux" maskiner og finner maskiner som selges med en laber distro, men alikevel en maskin som da støttes fullt av Linux kjernen, ergo, man kan lett installere sin egen distro.

Et eksempel..

2 helt like maskiner, 1 med Linux, 1 med Windows. Den med Linux koster €699, den med Windows koster €807.

https://www.notebooksbilliger.de/acer+travelmate+x3+x349+g2+m+57dk/eqsqid/ec4bd25e-d8d1-4440-ae61-3be01e194625

https://www.notebooksbilliger.de/acer+travelmate+x3+x349+g2+m+57ev/eqsqid/494dd2f2-c49d-4b7d-8b54-39546fd0db50

Dessverre sender ikke denne selgeren til Norge.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør de det? Da skulle jeg virkelig ha vurdert det. En Xiaomi e.l.

Xiaomi maskinene du får importert til vesten har nok legit windows, men mer eller mindre alle maskiner som ble solgt i kina hadde piratversjon, mulig M$ har "fikset" dette i windows 10 og bare gitt alle gratis lisens...

men i teorien kan du jo kjøpe en brukt laptop da? M$ hater jo at folk overfører lisensen på noen som helst måte, så da får du gitt dem fingern uansett :p

Jo, de koster mer. Man betaler faktisk for Windows på forhåndsinstallerte maskiner, ca 800kr. Alternativt bruker 2 tilsvarende maskiner billigere maskinvare når de kommer med Windows, slik at prisen ser lik ut. Her er det snakk om nesten usynlige ting, som litt dårligere/billigere prosessor, billigere skjermkort, mindre ram eller liknende.

Så man betaler for Windows på maskiner uansett, ca 800 når det er forhåndsinstallert, ca 1500 om man kjøper Windows DVD og installerer selv.

Modellen de HAR brukt er i ferd med å erstattes ved at man selger private data og rettigheter til å bli spammet med reklame, heller enn å ta direkte betalt for selve Windows installasjonen gjennom tillegg i prisen eller tilsvarende dårligere maskinvare.

Bedre å kjøpe Whitebox om man ikke finner en maskin med GNU/Linux installert. Kjøper man Whitebox får iallefall ikke Microsoft betalt når man kjøper et produkt.

Stemmer. Finner du en maskin med GNU/Linux forhåndsinstallert så støtter du også selskaper som selger slike maskiner og bidrar til å øke etterspørselen etter slikt.

Whitebox er nest beste alternativ.

Noen selskaper selger maskiner med en basic Linux (/busybox?) greie, mens noen få selger med en dugelig GNU/Linux distro. Jeg vet personlig ikke om noen i Norge.

Men f.eks på www.notebooksbilliger.de kan man søke opp "Linux" maskiner og finner maskiner som selges med en laber distro, men alikevel en maskin som da støttes fullt av Linux kjernen, ergo, man kan lett installere sin egen distro.

Det er bullshit, det er bevist at M$ tar ca 10USD per kopi av Windows når du er en stor OEM.

Lenke til kommentar

En stasjonær maskin kan ikke flyttes fra kjøkken til stue til TV/data rommet.

Kan koble en stasjonær maskin til den ene skjermen, men ingen av skjermene er plassert for langvarig jobbing på PC.

Multicom laptopen min blir mest sannsynlig gjort om til en stasjonær PC etterhvert.

En stasjonær er kraftigere og oppgraderbar, men jeg synes man får mer ved kjøp av laptop. Må bare finne riktig laptop.

Slik er TV/datarommet:

Endret av Profeten Kāfir
Lenke til kommentar

Om du skal ha bærbar anbefaler jeg deg å kjøpe en med Windows. Du får da Windows gratis med på kjøpet, og ikke minst du har et stort utvalg siden de fleste kommer med Windows. Bruk gjerne prisjakt for å finne hva som finnes. Se gjerne på andre tråder her på diskusjon også f.eks:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1819603

Hvorfor skal man betale for noe man ikke vil ha? Jeg betaler allerede for det OSet jeg bruker via patreon. 

Takk. Mange gode valg. Det er de samme maskinene. Barebone kommer fra en eller to produsenter. Blir valget en av dem så blir det en av dem fra UK. StationX har nordisk tastatur.

iWill Laptop hadde jeg ikke hørt om. Noen som vet om de er bra?

Jeg tror valget blir Dell XPS 13 med Ubuntu. Mye penger, men de er sinnsykt godt laget.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at flere maskiner hos Dell kan leveres med Ubuntu, dersom man tar bestillingen over telefon. Bl.a Latitude-serien.

Siste laptop jeg kjøpte var en Latitude E7270. Kjøpte den ikke fra Dell men en annen forhandler, og fikk således ikke valgt bort Windows, men den fungerer helt utmerket med Ubuntu. Null problemer, alt virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...