Gå til innhold

RiksTV, antenne, mulig kabling og splitter

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål fra en elektriker som har svært lite greie på oppkobling av antenneanlegg.

Bygger ny hytte på fjellet og har fra før abonnement fra RiksTV. På gamle hytta ble antenne + kontakter satt igjen.

Kjøpte brukt privat (men ubenyttet) en antennepakke fra RiksTV og det fulgte med en splitter.

Nå er antennen hengt opp utenfor hytta og til den ene TV og dekoder som er koblet opp virker det helt supert. Men så dukket ønsket om å montere en ekstra TV for barna opp og jeg skjønner at jeg må ha tak i enda en dekoder fra RiksTV.

Lurer da på følgende:

• Kan splitteren som fulgte med i pakken jeg kjøpte brukes slik jeg har vist på vedlagte tegning eller må en annen splitter til?

Jeg skulle også gjerne ha hatt stikkontakter ved avslutningen av kablene og så en standard «forlengerkabel» fra stikkontakten og ut til dekoder. Det finnes jo så mange kontakter med ulik dempning og med mulighet for ulike motstander å sette inn. Hva slags type kontakt skal/kan jeg bruke?

Er det noen som kan hjelpe meg der ute?

post-489335-0-88903100-1533578761_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Splitteren brukes som du har vist.

Kontakt til vegg skal ikke ha demping på takantenne. Demping/motstand er for kabel TV der det går ganske sterke spenninger i ledningen (det gnistrer faktisk om man er uforsiktig med kabel TV antennekabel).

Altså variabel lavvolt svakstrømspenning som skal dempes på kabel TV. Andre skiller i veggkontakt er også i hovedsak for kabel TV, som har data og TV frekvenser i samme kabel.

Det beste er å ikke ha kontakt på vegg, det svekker signalet noe. Setter du på veggbokser, så kjøp nye og solide antennekabler.

Bruk vinklet antennekontakt til å ha bak på TV. De gir best kobling og mindre fare for brudd i ledning.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Splitteren brukes som du har vist.

Kontakt til vegg skal ikke ha demping på takantenne. Demping/motstand er for kabel TV der det går ganske sterke spenninger i ledningen (det gnistrer faktisk om man er uforsiktig med kabel TV antennekabel).

Altså variabel lavvolt svakstrømspenning som skal dempes på kabel TV. Andre skiller i veggkontakt er også i hovedsak for kabel TV, som har data og TV frekvenser i samme kabel.

Det beste er å ikke ha kontakt på vegg, det svekker signalet noe. Setter du på veggbokser, så kjøp nye og solide antennekabler.

Bruk vinklet antennekontakt til å ha bak på TV. De gir best kobling og mindre fare for brudd i ledning.

Takker så mye for svar, m,en når det gjelder veggkontakter betyr svaret ditt at jeg kan (hvis jeg skal ha kontakter) at disse skal ha så liten dempning som mulig? Har sett kontakter med dempning 2 dB, men selv det er kanskje for mye? Finnes veggkontakter helt uten dempning?

Lenke til kommentar

Helt uten er demping er det nok ikke. Du får med 1 dB

http://proff.elko.no/antenneuttak-1db/plus-antenne-1db-enk-anl-ph-article1527-718.html

Denne selges mange steder. Du har kanskje mulighet for engroshandel..

Denne er nok greiere vedr standard Elko påveggkappe (rs16). Regner med du ikke bygger kontakten inn. http://proff.elko.no/antenneuttak-1db/rs16-antenne-i-1db-ph-article2062-718.html

Husk påveggkappe...

Nå er det muligens andre merker med 1 db også.

Demping på 2db går nok greit. Du bør sjekke ut signalstyrken med signalementet på TV eller dekoder. Ligger du på meget bra styrke tåler du litt db ned. Men 1 db er best, brått kommer en dag med voldsom snø eller atmosfæriske forstyrrelser. Da er det godt å ha kvalitet i alle ledd.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Helt uten er demping er det nok ikke. Du får med 1 dB

http://proff.elko.no/antenneuttak-1db/plus-antenne-1db-enk-anl-ph-article1527-718.html

Denne selges mange steder. Du har kanskje mulighet for engroshandel..

Denne er nok greiere vedr standard Elko påveggkappe (rs16). Regner med du ikke bygger kontakten inn. http://proff.elko.no/antenneuttak-1db/rs16-antenne-i-1db-ph-article2062-718.html

Husk påveggkappe...

Nå er det muligens andre merker med 1 db også.

Demping på 2db går nok greit. Du bør sjekke ut signalstyrken med signalementet på TV eller dekoder. Ligger du på meget bra styrke tåler du litt db ned. Men 1 db er best, brått kommer en dag med voldsom snø eller atmosfæriske forstyrrelser. Da er det godt å ha kvalitet i alle ledd.

Takker så mye for svar. Dette har hjulpet meg veldig.

mvh Morten

Lenke til kommentar

Demping/motstand er for kabel TV der det går ganske sterke spenninger i ledningen (det gnistrer faktisk om man er uforsiktig med kabel TV antennekabel).

Altså variabel lavvolt svakstrømspenning som skal dempes på kabel TV. 

Har du noen formening om hvorfor det skulle være "sterke spenninger" i en kabel-TV ledning? Hva skulle det brukes til?

Den gnistringen du nevner vil jeg anta har sammenheng med at man bør ha galvanisk skille på kabel-TV. Det har ingenting med terminering/demping å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg satt sterke spenninger i anførselstegn og viste til at det dreier seg om lavvolt. Antenneanlegg fra kabel TV varierer, men signalet er ofte forsterket veldig kraftig, slik at det ligger en større demping i veggkontaktene til kabel TV.

Man oppfatter det som et lite svakt dirrende støt når man tar på midttleder og skjerming samtidig på en coax fra kabel TV. Uten at man tar på noe annet samtidig.

Nå er jeg ikke så godt inne i dette. Det forsterkede signalet dempes ofte både i en splitter i huset og i kontakten.

Andre med kabel TV erfaring kan sikker gi mer presis informasjon. Som nevnt, galvanisk skille er for å holde husets jordet strømkontakt atskilt fra antenneledningens jordingssystem.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke noen ekspert på kabel-TV. Men at man skal få støt fra RF signalet har jeg ikke helt troen på. 0 dBmV er 1 millivolt. Så RF signalet kan vel maks bli på noen få Volt? Det skal mye mer til for å få støt, så vil tro det er noen andre grunner.

Men dette er kanskje ikke så interessant. Vi ble vel enige om at dempingen handler kun om RF signalet.

Det kan også nevnes at endemotstand (terminering) alltid brukes på RF, det er for å hindre refleksjoner fra en åpen kabelende.

Lenke til kommentar

I normalt antenneledning har du nok ikke noe spenning, men i kabeltv kan det vel hende at det er slik som med parabolen.

Da kjører du 14-18V gjennom antenneledningen/coax for å forskyne LNB-hode og evt switch.

NRK1-2-3 kan du se uten å ha abonnement på rikstv, for TV2, TVNorge osv må du ha kort og CONAX-modul i tv eller egen dekoder.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke noen ekspert på kabel-TV. Men at man skal få støt fra RF signalet har jeg ikke helt troen på. 0 dBmV er 1 millivolt. Så RF signalet kan vel maks bli på noen få Volt? Det skal mye mer til for å få støt, så vil tro det er noen andre grunner.

Men dette er kanskje ikke så interessant. Vi ble vel enige om at dempingen handler kun om RF signalet.

Det kan også nevnes at endemotstand (terminering) alltid brukes på RF, det er for å hindre refleksjoner fra en åpen kabelende.

Blander ikke med satellitt - og da kabler fra f.eks. dekoder til parabol. Der går litt mer strøm, men det er ikke all verden...

Hvis du får et følbart støt fra kabel-tv, er noe er galt - f.eks. jordingsfeil...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...