Nepsel Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 (endret) Hei. Har ett hus som har tidligere lagt opp kabler for 4-tråds ISDN fra Telenor. Nå er det slik at dette huset bruker mobilt bredbånd, og det er ønskelig å spre dette nettet over det eksisterende kabelnettet i huset. Er det noe jeg bør være obs på, ved et slikt forsøk? Jeg er klar over at 10M/100M/1000M Base-T har 8-tråder, men kun brukes 4 av disse. Dette er utgangspunktet for at jeg lurer på om jeg bruke de eksisterende kablene fra ISDN dager? Er det bare å sette på nye RJ45 plugger, hvor disse trådene matcher farge koding til f.eks 10M Base-T? Men det jeg stusse på er at fargekodingen på disse kablene, ikke stemmer overens med:https://pbxbook.com/other/wiringisdn.htmlDe jeg har er (grønn, blå, rød og svart) pakket inn i hvit plast. Er det crossover kabler som er tatt i bruk her (ref. vedlegg?) Hva kan jeg forvente av hastigheter på slike kabler, hvis koblet riktig? Håper egentlig på at det er mulig å skvise ut 15 Megabit eller mer, gjennom disse kablene. Endret 6. august 2018 av Nepsel Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Kabelen er i henhold til Telenor (Televerkets?) standard fargekode. Er nok i beste fall god nok til å kunne tilfredstille kategori 3 og kan muligens klare 10BaseT. Beste rådet er å bytte kabling om du skal bruke dette til noe som krever mer en meget lav hastighet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Dersom du absolutt ikke vil bytte kablingen ville jeg heller testet noen homeplug-adaptere, der får du vel klemt ut litt mer enn 10Mbit om du er heldig. Kjøp på nett og send dem i retur dersom det ikke funker. Lenke til kommentar
Nepsel Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 Takk for kjapp tilbakemelding, såpass arbeid for 10BaseT orker jeg ikke. Da blir det nok et powerline adapter. Lenke til kommentar
Nepsel Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 (endret) Endte forresten opp med å kable om eksisterende nett, på ønske av huseier. Skal sies at på tross av elendig kobling (tvinnet rent kobber, på ett punkt), makset vi internettlinjen på (40/20) Så strålende fornøyd med resultatet. Windows påstår at koblingen var på 100M-Base-T, kanskje mulig. Har ikke rukket å testet dette enda. Så nå fremover, blir det å sette opp en switch hvor alle kablene møtes og RJ45 plugger på kablene For de som tenker å prøve seg på et lignende prosjekt, fant jeg fargekodene og navnet på kabelen. De som ble brukt her i huset, går vist under navnet "2-pars-kabel" eller "Stjernefirer ”2 par”": - Se følgende pdf for fargekoder: http://www.nexans.no/Norway/2007/010405_Fargevifte.pdf Endret 12. august 2018 av Nepsel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå