Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 1-serie 2012, 116i VS 118D


Anbefalte innlegg

Prøvekjøring er bestilt av bensin modellen. Så får vi se hva den har å komme med på motorveien..

 

Når man trimmer bilen, gir man da beskjed til biltilsynet slik at du får oppdatert vognkortet med korrekt effekt? Er dette i såfall kostbare greier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Og hvilken garanti stilles det for at det ikke går på bekostning av drivstofforbruk?

 

Ingen, og det er heller ikke relevant da din påstand er "men du får ikke ut en heftig trim med slikt småplukk". Bensinforbruket vil nok gå opp, men det er ikke fordi motoren nødvendigvis bruker mer bensin i samme situasjon som før, men heller at man får tyngre høyrefot. Alle bilene jeg har hatt som jeg har trimmet har også opplevd en liten nedgang i forbruk ved landeveiskjøring. 

 

Vil også tippe at flertallet som trimmer bilen sin ikke bryr seg nevneverdig om garantier for drivstoffbruken. Så lenge man har en garanti for motorskade er nok de aller fleste fornøyde med det.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Prøvekjøring er bestilt av bensin modellen. Så får vi se hva den har å komme med på motorveien..

 

Når man trimmer bilen, gir man da beskjed til biltilsynet slik at du får oppdatert vognkortet med korrekt effekt? Er dette i såfall kostbare greier?

 

Skal du følge reglene må du det. Jeg har ikke gjort det på mine biler opp igjennom årene.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hvordan gjør du det da med salg av bilen? Oppgir du at den er trimmet?

 

Ja. Er ikke noe problem å fjerne trimmingen om det skulle være ønskelig heller. 

Lenke til kommentar

Men når 3000 omdreininger er passert i 6. gir, så er man oppi langt høyere fart enn 130 km/t. En dieselmotor vil i 6. gir i 130 km/t ligge akkurat på det optimale turtallet, rundt 2000 omdreininger, klar til å dra om man skal foreta forbikjøring eller kjøre i oppoverbakke. Man vil ikke trenge å gire ned en gang.

Ser ikke relevansen...

Er du redd for turtall over 2000 rpm? Nevnte 116i har 8 trinns automat som er myk, kjapp og har lite effekttap.

Klampen i bånn og den girer ned 2-3 trinn på et blunk. Det er ikke farlig å bruke hele motorens arbeidsområde sånn som mange tror.

Lenke til kommentar

For de få av dere som er interessert i en oppdatering:

 

Prøvde 116i modellen på en times kjøretur i varierte hastigheter. Men jeg merket at den jagde litt når jeg lå i 130 på motorveien, og da lå forbruket på 0,7 l/m i eco mode + (tror jeg det het) Syntes det hørtes litt mye ut.. Men det var uten tvil en morsom bil å kjøre i bymiljø. Spesielt når jeg satt på sportsmodus.

 

Har planer om å prøve 118D i løpet av kort tid, så jeg får en sammenligning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de få av dere som er interessert i en oppdatering:

 

Prøvde 116i modellen på en times kjøretur i varierte hastigheter. Men jeg merket at den jagde litt når jeg lå i 130 på motorveien, og da lå forbruket på 0,7 l/m i eco mode + (tror jeg det het) Syntes det hørtes litt mye ut.. Men det var uten tvil en morsom bil å kjøre i bymiljø. Spesielt når jeg satt på sportsmodus.

 

Har planer om å prøve 118D i løpet av kort tid, så jeg får en sammenligning.

Eco mode + og lignende dreper mye av kjøregleden. Kom med en oppdatering etter du har prøvd 118D :) 0.7 i den hastigheten synes jeg ikke var så verst. Dieselen vil sikkert ligge bittelitt under, 0.6 tipper jeg. Så en test av 116d mot 116i, der vant 116d en hårfin seier, blant annet pga forbruk og kraft. Så da bør vel en 118d være enda bedre igjen. Men chipper du så vil nok bensinmotoren bli ganske så kjekk i en 1-serie :)

 

Ser at en har påpekt at det ikke er farlig å bruke hele turtallsregisteret. Nei det er ikke farlig, men det er jammen behagelig å slippe det hver gang man vil ha litt fart på sakene. Med såpass liten motorisering er det uansett "hverdagsturtallet" som teller etter min mening. Klart, det er behagelig med den myke gangen til en bensinmotor, men skal man ha noe særlig til drag i mellomregisteret så gjør det seg med større bensinmotor. Da får man i pose og sekk, bortsett fra pris og forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...