Power8888 Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 (endret) Hei, Jeg har en Zamel GNS-921 ringklokke som har sluttet å fungere. Den røyk, men ingen sikring gikk eller ledninger ble skadet. Luktet self. brent i hele huset. http://www.zamel.pl/en-GB/products/sundi-bells-and-chimes/electromechanical-chimes/gns921-11499 Det er et hus fra 2007 med el-anlegg fra samme tid. Det virker slik at det er en 230V 11VA klokke. Slik jeg ser er det ingen trafo i sikringsskap eller i ringeklokke. Det kommer fire ledninger ut fra veggen 2 x tynn sort, 1 tjukk blå og 1 tjukk sort. 1 tynn sort og 1 tjukk blå er koblet til ringeklokke mens 1 tynn sort og 1 tjukk sort er koblet til hverandre med gul deksel. Vedlagt er bilde av ringeklokke med koblinger. Jeg mener å huske det er lys i ringeklokke knapp. Jeg lurer på om det finnes en ringeklokke som kan erstatte defekt delen. Jeg tenker å kjøpe en ny kompatibel ringeklokke der jeg kun trenger å koble 1 tynn sort og 1 tjukk blå ledning uten å måtte tilkalle en elektriker. Jeg er dessverre ikke interessert i batteri drevet trådløs ringesystem. Pfh. Takk for hjelpen. Endret 6. august 2018 av Power8888 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 https://www.sikkerheten-selv.no/product/561/honeywell-d3230-kablet-dørklokke-med-innebygget-trafo Lenke til kommentar
Power8888 Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 https://www.sikkerheten-selv.no/product/561/honeywell-d3230-kablet-dørklokke-med-innebygget-trafo ser at den er 8V, trenger jeg å justere noe for å få den til å fungerer med 11V? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 (endret) ser at den er 8V, trenger jeg å justere noe for å få den til å fungerer med 11V? Du har jo 230V inn i ringeklokken har du ikke? - Da fikser den resten selv. (Du tenkte på lyset i ringeklokken? - i verste fall lyser det litt svakere, men ring de gjerne og spør) Endret 6. august 2018 av kjetilkl Lenke til kommentar
Power8888 Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 Du har jo 230V inn i ringeklokken har du ikke? - Da fikser den resten selv. (Du tenkte på lyset i ringeklokken? - i verste fall lyser det litt svakere, men ring de gjerne og spør) Ja det er riktig 230V inn, det er ingen lys i selve ringeklokke, takk for hjelpen skal prøve denne Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 ser at den er 8V, trenger jeg å justere noe for å få den til å fungerer med 11V? Hvis du ikke vet forskjell på V og VA, bør du kanskje ringe elektriker uansett. Lenke til kommentar
Power8888 Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 Hvis du ikke vet forskjell på V og VA, bør du kanskje ringe elektriker uansett. Jeg klarer som regel å bytte ut samme kompenenter, men er enig at jeg ikke har veldig mye peiling. Jeg ser at honywell klokke har litt annerledes tilkoblinger, se vedlagt tegning. Slik jeg forstår så må tjukk sort og blå inn i 220V og 1 tynn sort kabel må inn i pkt 1 og andre tynn kabel må inn i pkt 3. kan noen bekrefte at det er riktig? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Gitt at de to tynne sorte går til ringeknappen - ja (og det regner jeg med) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå