Gå til innhold

Tesla i brev til kundene: – Skal gjøre alt vi kan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er ganske opplagt. Tesla-fansen, derimot, mener det er ideologisk begrunnet.

De ikke bare mener det, men ser hva shorterne faktisk uttaler. Se hva de snakker om på for eksempel Twitter, eller til og med på CNBC eller andre propagandaorgan.

 

Vi vet ikke om de har klart å forhandle seg frem til bedre betingelser. Brevet de sendte til noen lev. tilsier en desperat situasjon.

De er desperate fordi de ønsker å reforhandle med leverandører og få bedre vilkår og spare penger?

 

Jeg tenker kanskje det er slike som deg som er desperate som blåser opp en hver liten sak til å bety katastrofe og dommedag for Tesla. Selv når det er en ikke-sak, som reforhandling av vilkår.

 

Det har lenge gått rykter om en SEC-etterforskning av selskapet. Spørs hva de sier til dette.

Det går rykter om så mangt. Onde tunger vil ha det til at falske rykter settes ut for å påvirke folk.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Prissettingen din later også til å anta at tesla ikke kommer til å hverken møte prispress fra andre leverandører, eller ha noen begrensinger i etterspørsel. Begge deler skjer etter min erfaring ikke. Et voksende attraktivt market vil alltid se konkurranse, de eneste markedene man kan få beholde for seg selv er de som man ikke tjener penger på. Jeg tror vi må anta at om volumet skal opp, må AUP ned.

Så rart at Apple leverer til nye rekorder da, når pressing på pris skal være et så stort problem. Som om folk kun tenker på pris og ikke på brukeropplevelse m.m.

 

Jeg tror en del teslaaksjonærer har veldig rosenrøde briller nå det gjelder tesla og er ekstremt pessimistiske når det gjelder øvrig bilbransje. Jeg gjetter de fleste sitter med diverse planer om å forsyne seg av elbilmarkedet når det blir mer modent.

Ja, det er så enkelt så. Bare å produsere i vei. Null problem.

 

Bortsett fra alle problemene de etablerte aktørene har støtt på allerede. Både GM, Jaguar og Audi, og selvsagt VW og så videre.

 

Det var visst ikke så enkelt å masseprodusere elbiler likevel. Akkurat som Nokia og andre fant ut at det ikke var så enkelt å lage smarttelefoner som kunne måle seg med iPhone.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det var visst ikke så enkelt å masseprodusere elbiler likevel. Akkurat som Nokia og andre fant ut at det ikke var så enkelt å lage smarttelefoner som kunne måle seg med iPhone.

Nokia tapte på å prøve å introdusere en tredje platform etter at de ikke lykkes med å beholde sin dominans i smarttelefonmarkedet. (Jeg minner om at de hadde tidlig et veldig dominant posisjon i dette markedet) Hva relevansen skal være for biler her ser jeg ikke.

 

Jeg vet ikke hvorfor du hevder det er vanskelig å masseprodusere elbiler. Det ser ikke ut til at de som produserer de har noe videre problemer med det, i hovedsak later de til å produsere så mye de sier de skal. At salget går litt over stokk og stein i sterkt subsidierte markeder som i norge er en annen sak, det gir ventelister men betyr ikke at det er produksjonsproblemer.

 

At de ikke er intressert i å produsere så mye har med at fortjenesten er dårlig og en kraftig oppramping vil svekke marginene ytterligere ettersom det øker kostnadene for kritiske komponenter som batterier. De fleste bilprodusenter har andre ben å stå på en elbiler kan derfor fint vente på at markedet modnes.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De ikke bare mener det, men ser hva shorterne faktisk uttaler. Se hva de snakker om på for eksempel Twitter, eller til og med på CNBC eller andre propagandaorgan.

Det er Trump-nivå på argumentasjonen din.

 

De er desperate fordi de ønsker å reforhandle med leverandører og få bedre vilkår og spare penger?

 

Jeg tenker kanskje det er slike som deg som er desperate som blåser opp en hver liten sak til å bety katastrofe og dommedag for Tesla. Selv når det er en ikke-sak, som reforhandling av vilkår.

Hvor mange reforhandler via brev? Har ganske god kjennskap til innkjøp og større avtaler, og slike forhandlinger skjer F2F. Ingen som vil risikere misforståelser. Men det er godt mulig Tesla forhandler på denne måten. Var en bruker her som foreslå at Musk kunne forhandle via Twitter. Skal ikke se bort fra at han er typen til å gjøre det. 

 

Det går rykter om så mangt. Onde tunger vil ha det til at falske rykter settes ut for å påvirke folk.

Konspirasjonsteorier. Hva er det med Musk- og Trump-fans? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så rart at Apple leverer til nye rekorder da, når pressing på pris skal være et så stort problem. Som om folk kun tenker på pris og ikke på brukeropplevelse m.m.

Hvorfor trekker du frem Apple? Det er jo rene motsatsen til Tesla.

 

Ja, det er så enkelt så. Bare å produsere i vei. Null problem.

 

Bortsett fra alle problemene de etablerte aktørene har støtt på allerede. Både GM, Jaguar og Audi, og selvsagt VW og så videre.

 

Det var visst ikke så enkelt å masseprodusere elbiler likevel. Akkurat som Nokia og andre fant ut at det ikke var så enkelt å lage smarttelefoner som kunne måle seg med iPhone.

Ser ut som de klarer seg ganske så godt. De har i hvert fall nok penger å ta av, i motsetning til Tesla.

 

Samsung har mye større markedsandel enn Apple. Huawei er nå nest største aktør. Nokia klarte ikke å henge med Apple og Google, dessverre. Allerede i 2010 var det for sent å kaste seg på Android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scant Liquidity, Continued Spending And Inflated Deposits Highlight Tesla's 10-Q Disclosures

 

"Tesla's much-hyped deposits figure contains funds that are not deposits at all, and thus analysts are overstating the amount of true consumer payments for Tesla cars.  Tesla's adoption of new FASB accounting standard for revenue recognition (ASC 606) this year serves to inflate deposits, as service plans that can be cancelled are now counted as deposits.  That added $58.5 million to Tesla's reported deposit figure, so an apple-to-apples deposit figure for June 30th would have been $883.6 million, not the reported $942.1 million."

 

From the 10-Q:
Customer deposits primarily consisted of cash payments from customers at the time they place an order or reservation for a vehicle or an energy product and any additional payments up to the point of delivery or the completion of installation, including the fair values of any customer trade-in vehicles that are applicable toward a new vehicle purchase.

 

The value of trade-ins are counted as deposits?  Really? Any balance sheet is a snapshot, of course, but how many Priuses, Leafs, BMW 3-Series (all listed by Tesla management among the top 5 trade-ins for Model 3s) were counted as deposits as of June 30th?  Even 1,000 cars with an auction value of $25,000 would have added $25 million to Tesla's deposit figure.
 
When one also realizes that orders for the Model S, Model X, Powerwall and Roadster are also included in that already-inflated deposits figure, the math required to back out a figure of 420,000 reservations for the Model 3 just does not add up.  As Tesla has switched to a configure-to-order model (for $2,500 per car) from a reservations model for the Model 3, the third quarter figures will be confusing, anyway. The bottom line is, though, those divining an "order book” for Model 3s of "over 400,000 units” are miscalculating."
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ryktene om SEC etterforskning ble til stor grad tilbakevist på siste conference call. Det ble spurt om det var en sendt en Wells Notice, og svaret var nei.

Innen 8 måneder må SP være over 360 skal de slippe å betale tilbake et obligasjonslån på 920M$.

Over 360, og de kan betale med aksjer. Og hvilken lettere måte å pumpe opp kursen på enn å sette ut slike rykter?

Jeg er overrasket over at han ikke like godt sa 500 per share.

 

 

A stock price above $360 would mean that Tesla would not have to repay $920 million of debt due in March 2019 with cash.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du er enig at Musk desperat trenger sp over 360 den 1. mars?

En slik oppkjøpsprosess kan ta lang lang tid. i mellomtiden vil sp vake rundt 400-450, og da er vel alle komfortable.

Tror du alle får dekt seg inn uten at det passerer 500?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du er enig at Musk desperat trenger sp over 360 den 1. mars?

Nei. Etter all sannsynlighet vil Tesla ha nok penger til å betale ut obligasjonene om kursen er under 360.

 

En slik oppkjøpsprosess kan ta lang lang tid. i mellomtiden vil sp vake rundt 400-450, og da er vel alle komfortable.

 

Tror du alle får dekt seg inn uten at det passerer 500?

Vi får se. :)
Lenke til kommentar

Nokia tapte på å prøve å introdusere en tredje platform etter at de ikke lykkes med å beholde sin dominans i smarttelefonmarkedet. (Jeg minner om at de hadde tidlig et veldig dominant posisjon i dette markedet) Hva relevansen skal være for biler her ser jeg ikke.

Disruption.

 

Jeg vet ikke hvorfor du hevder det er vanskelig å masseprodusere elbiler. Det ser ikke ut til at de som produserer de har noe videre problemer med det, i hovedsak later de til å produsere så mye de sier de skal. At salget går litt over stokk og stein i sterkt subsidierte markeder som i norge er en annen sak, det gir ventelister men betyr ikke at det er produksjonsproblemer.

Nå er jo i-Pace utsatt og Kona klarer de ikke å levere i særlig stort volum. Hadde det vært så enkelt så ville det jo ikke kommet utsettelser og ekstremt begrensede volumer?

 

At de ikke er intressert i å produsere så mye har med at fortjenesten er dårlig og en kraftig oppramping vil svekke marginene ytterligere ettersom det øker kostnadene for kritiske komponenter som batterier. De fleste bilprodusenter har andre ben å stå på en elbiler kan derfor fint vente på at markedet modnes.

Gode mål for Disruption.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...