Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Nå er det vel ikke hovedsaklig konkurs eller ch.11 som er det analytiske grunnlaget for å shorte tesla, men heller at kursen er så høy sammenlignet med andre tilsvarende bedrifter at selv teslas mest optimistiske fremtidsmål ikke forsvarer den verdisettingen*. I.e. andre bedrifter som i dag leverer mer overskudd enn hva tesla planlegger å gjøre i overskuelig fremtid er likevel verdsatt tilsvarende eller lavere. Det tilsier rasjonellt sett at tesla aksjen vil korrigere ned, selv helt uten noen dramatiske hendelser som konkurser. Nå er meningene om fremtidsutsiktene til Tesla ganske delte. Personlig tror jeg Tesla kan klatre over $100 mrd i omsetning per år innen 5 år. I dag er de på omkring $25 mrd per år. Med f.eks 5% overskudd og P/E på 20 så er det en markedsverdi på $100 mrd, eller ca $588/aksje, opp 73% fra i dag. Da kan man forvente en årlig avkastning på 12% på en investering i Tesla. Og i mitt syn er dette ganske konservativt regnet. Omsetning kan være over $100 mrd, overskuddet kan være over 5% og P/E kan være høyere enn 20 (ettersom veksten kan forventes å fortsette). Endret 7. august 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Tesla kunne ha kuttet ned på de ansatte, redusert investeringer i service, superladernettverk, osv, og gått med profitt. Men de har konsekvent valgt å gå med tap, og i stedet pøse på med penger for å vokse ~50% per år. Dette er vanlig for oppstartselskaper. Man går som regel med tap de første månedene/årene. Men Tesla har dratt oppstartfasen veldig langt. Men nå har Tesla sagt at dette skal det bli slutt på. I stedet for ensidig fokus på vekst skal de nå også prioritere profitabel drift. I den anledning har de f.eks sagt opp flere tusen ansatte, reforhandlet med leverandører, justert priser, osv. De har tatt kostnadsavsetninger på restrukturering i Q2. Nå skal de dog oppbemanne en god del fremover. Noe av effekten blir derfor spist opp. Vi vet ikke om de har klart å forhandle seg frem til bedre betingelser. Brevet de sendte til noen lev. tilsier en desperat situasjon. Servicefunksjonen i eks. Norge er jo allerede underdimensjonert, og da snakker vi kun om salg av Model S/X. Så har vi problemer med aftermarket (delemangel). Kostandsnivået her kunne neppe vært noe særlig lavere. Tesla må gjøre større investeringer fremover, bl.a. i nye fabrikker og produksjon av Model Y og Semi. Nei, men det henger sammen med om selskapet er i pengetrøbbel eller ikke. Per i dag ser det ikke ut som Tesla vil få pengetrøbbel. Da er det bare å glemme konkurs, o.l.Jeg tror ikke Tesla får positiv fri kontantstrøm i H2 hvis man inkl. finansiell leasing. Tesla vil nok forsette å ha negativ arb.kapital en stund fremover. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Nå er meningene om fremtidsutsiktene til Tesla ganske delte. Personlig tror jeg Tesla kan klatre over $100 mrd i omsetning per år innen 5 år. I dag er de på omkring $25 mrd per år. Med f.eks 5% overskudd og P/E på 20 så er det en markedsverdi på $100 mrd, eller ca $588/aksje, opp 73% fra i dag. Da kan man forvente en årlig avkastning på 12% på en investering i Tesla. Og i mitt syn er dette ganske konservativt regnet. Omsetning kan være over $100 mrd, overskuddet kan være over 5% og P/E kan være høyere enn 20 (ettersom veksten kan forventes å fortsette). 100mlrd i omsetning betyr 2-3 millioner biler litt avhengig av hva man tror gjennomsnittsprisen er. Det høyeste måltallet jeg har sett som har kommet fra tesla selv har vært 1 million biler/år (riktig nok for 2020, men tesla har selv gått ut og sagt at det når de sannsynligvis ikke). Har du måltall fra tesla som sier noe annet? (Så kan noen andre ta diskusjonen på hvor troverdige de målene er, den diskusjonen gidder ikke jeg :-) 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) 100mlrd i omsetning betyr 2-3 millioner biler litt avhengig av hva man tror gjennomsnittsprisen er. Det høyeste måltallet jeg har sett som har kommet fra tesla selv har vært 1 million biler/år (riktig nok for 2020, men tesla har selv gått ut og sagt at det når de sannsynligvis ikke). Har du måltall fra tesla som sier noe annet? (Så kan noen andre ta diskusjonen på hvor troverdige de målene er, den diskusjonen gidder ikke jeg :-) Det er liten vits i å komme ut med offisielle måltall så langt frem i tid. Men det er offisielt at Tesla jobber med en fabrikk i Shanghai med 500k/år produksjonskapasitet, og det er heller ingen hemmelighet at Tesla jobber med tilsvarende fabrikk i Europa. Med 2 x 500k pluss 600k i Fremont, så er det 1,6 millioner biler per år. Fordelingen antar jeg blir i området 100k S/X, 750k Model 3 og 750k Model Y. Med ASP på $100k for S/X, $45k for 3 og $50k for Y, så er det $81 mrd i omsetning. I tillegg kommer stasjonære lagringsbatterier med kanskje $10 mrd og soltaket med kanskje $10 mrd. Dette er altså bare det som det finnes fabrikker for eller mer kjente planer for fabrikker. På toppen av dette kommer Roadster, Semi og Pickup. Disse vet vi foreløpig ingenting om hvor skal produseres eller i hvilket antall, men jeg vil tro produksjonen av Roadster og Semi også vil dra opp omsetningen innen fem år. Pickup tror jeg kan gå lengre enn fem år. Mulig det blir en ny fabrikk i USA for Roadster/Semi/Pickup, eller kanskje de vil bygges ved Gigafactory. Vi får se. Endret 7. august 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Med 2 x 500k pluss 600k i Fremont, så er det 1,6 millioner biler per år. Så vidt jeg kunne lese opererte tesla med 250k i shanghai i 2021, og ikke noen tall eller tidsramme for europa. Prissettingen din later også til å anta at tesla ikke kommer til å hverken møte prispress fra andre leverandører, eller ha noen begrensinger i etterspørsel. Begge deler skjer etter min erfaring ikke. Et voksende attraktivt market vil alltid se konkurranse, de eneste markedene man kan få beholde for seg selv er de som man ikke tjener penger på. Jeg tror vi må anta at om volumet skal opp, må AUP ned. Endret 7. august 2018 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Så vidt jeg kunne lese fra transkriptet opererte tesla med 250k i shanghai i 2021, og ikke noen tall eller tidsramme for europa. Prissettingen din later også til å anta at tesla ikke kommer til å hverken møte prispress fra andre leverandører, eller ha noen begrensinger i etterspørsel. Begge deler skjer etter min erfaring ikke. Et voksende attraktivt market vil alltid se konkurranse, de eneste markedene man kan få beholde for seg selv er de som man ikke tjener penger på. Jeg tror vi må anta at om volumet skal opp, må AUP ned. Nå snakket jeg om fem år frem i tid. Innen den tid vil trolig både fabrikken i Shanghai og fabrikken i Europa være på full produksjon. Shanghai skal takle 500k. https://arstechnica.com/cars/2018/07/tesla-makes-massive-bet-on-china-with-new-500000-car-shanghai-factory/ Og når det gjelder ASP, så forutsetter jeg konkurransedyktig prising mot konkurrentene (f.eks for Model 3; BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4). Konkurrentene er ikke i en posisjon til å rulle ut attraktive elbiler i stor skala innen fem år, så Tesla har all anledning til å ta 1,6 mill av det globale premiumbilmarkedet på omkring 10 mill. Etterspørsel vil ikke være en utfordring så lenge konkurrentene fortsette å fokusere på bensin- og dieselbiler. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Nå snakket jeg om fem år frem i tid. Innen den tid vil trolig både fabrikken i Shanghai og fabrikken i Europa være på full produksjon. Ok, så vi er tilbake på tro altså. Greit nok. Det er mange som tror det vises i aksjekursen, men det var egentlig ikke mitt poeng. Tesla har ikke kommet med noen målsetninger som tilsier at de skal forsvare den verdisettingen, så er det mange som tror at tesla kommer til å overperforme og alle andre kommer til å underperforme, det er greit nok hva hver enkelt tror legger jeg meg ikke opp i. Jeg tror en del teslaaksjonærer har veldig rosenrøde briller nå det gjelder tesla og er ekstremt pessimistiske når det gjelder øvrig bilbransje. Jeg gjetter de fleste sitter med diverse planer om å forsyne seg av elbilmarkedet når det blir mer modent. Hva prisingen angår er mye av etterspørselen drevet av en forventning om en billigere bil enn premiumsegmentet. Jeg er usikker på hvor mye av reservasjonene de har på model 3 lar seg konvertere til 45k++. Gitt at de nå opererer med svært korte ventetider for de som bestiller en 'premium' model 3 i USA nå tyder på at de har nær uttømt reservasjonene de hadde på dyrere modeller og at det meste som nå står igjen i reservasjonslistene i USA er billigere modeller. Jeg tror gravitasjonen til slutt vinner og at det er ikke er 'anneldes denne gangen'. Det betyr ikke at jeg tror tesla går under, langt i fra, jeg tror de ligger godt an til å bli en solid aktør i markedet på linje med andre bilprodusenter, men at de er overvaluert og sannsynligvis vil droppe eller ligge 'flatt'* i verdi over mange år. Worst case scenario for de er en ch. 11, som om det skulle skje vil gå helt greit, men jeg ser ingen umiddelbar grunn til at det skal skje (Mest sannsynlig må det en eller annen ekstern krise til, men det skjer jo med jevne mellomrom, og vi er egentlig overdue et finansielt jordskjelv). *) Men med stor volatilitet. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Ok, så vi er tilbake på tro altså. Greit nok. Det er mange som tror det vises i aksjekursen, men det var egentlig ikke mitt poeng. Tesla har ikke kommet med noen målsetninger som tilsier at de skal forsvare den verdisettingen, så er det mange som tror at tesla kommer til å overperforme og alle andre kommer til å underperforme, det er greit nok hva hver enkelt tror legger jeg meg ikke opp i.Det er godt kjent hvilke ambisjoner Musk har for Tesla. Forresten, ett sted man ser de langsiktige målene er den vedtatte kompensasjonsplanen til Musk: https://electrek.co/2018/01/23/tesla-updates-elon-musk-ceo-compensation-plan/ Hva prisingen angår er mye av etterspørselen drevet av en forventning om en billigere bil enn premiumsegmentet. Jeg er usikker på hvor mye av reservasjonene de har på model 3 lar seg konvertere til 45k++. Gitt at de nå opererer med svært korte ventetider for de som bestiller en 'premium' model 3 i USA nå tyder på at de har nær uttømt reservasjonene de hadde på dyrere modeller og at det meste som nå står igjen i reservasjonslistene i USA er billigere modeller.SR er ikke introdusert ennå, og heller ikke standard interiør, så det er nok mange som venter på disse. Men SR med AWD, autopilot og metallic havner på $46,5k. Selv innstegsmodellen kan kan altså utstyres ganske høyt i pris, og jeg tror veldig få vil velge helt skrapet utgave. Analyser tyder på at ASP for andre halvdel av 2018 vil være nært $60k, og dette vil nok falle utover i 2019, men ASP på $45k i 2023 er mest sannsynlig konservativt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 35k $ bil sa han. Kommer i 2017. Blir det 19, 20, eller aldri? De går vel knapt i null på en sånn bil. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 I dag er de på omkring $25 mrd per år. Ifølge ekte tall som ikke er i fantasiverden så har de en omsetning på 11.7. Forrige kvartal hadde de 4 milliarder. Basert på det er det fortsatt 16 milliarder. Altså du er laaaaaangt ute på jordet her igjen. Dette er grunnen til at du aldri har kilder for dine påstander. Det er bare rene løgner og selv enkle fakta som Teslas omsetning er tall du dikter opp. Her er kilder, det burde du og starte med: https://electrek.co/2018/08/01/tesla-tsla-releases-q2-results-revenue-earnings/ https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc. 3 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Ok, så vi er tilbake på tro altså. Greit nok. Det er mange som tror det vises i aksjekursen, men det var egentlig ikke mitt poeng. Tesla har ikke kommet med noen målsetninger som tilsier at de skal forsvare den verdisettingen, så er det mange som tror at tesla kommer til å overperforme og alle andre kommer til å underperforme, det er greit nok hva hver enkelt tror legger jeg meg ikke opp i. Du må huske Tesla er så fantastiske at selv om de aldri når sine mål, så skal de langt overgå sine mål. Og småselskaper som VAG er fossil-dinosaurer og til tross for at de bruker like mye på R&D som Tesla har i omsetning på et år og tjener massive av penger hvert år så er disse sjanseløse mot Tesla. Tesla er som guder som kan få alt til, og VAG og gjengen er inkompetente idioter som kommer til å sitte å se på TM bli største bilselskap i løpet av 10 år. Tro er jo alt de gjør, fordi det finnes jo ikke noe kilder for det tullet de kommer med. Altså Musk selv er rimelig ambisiøs og kommer med mål han umulig klarer å oppnå stadig vekk, men fansene legger jo på ENDA mer oppå det. Det blir rimelig sykt hva folk tror til slutt. Og som du kan se av posten er jo originaltallet han går utifra som de liksom "har i dag" dobbelt så høyt som det faktiske tallet. Så når "estimatet" er 100 milliarder og du kutter av Tesla-hypen så ender du nærmere 25 milliarder innen 5 år. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Ifølge ekte tall som ikke er i fantasiverden så har de en omsetning på 11.7. Forrige kvartal hadde de 4 milliarder. Basert på det er det fortsatt 16 milliarder. Altså du er laaaaaangt ute på jordet her igjen. Dette er grunnen til at du aldri har kilder for dine påstander. Det er bare rene løgner og selv enkle fakta som Teslas omsetning er tall du dikter opp. Her er kilder, det burde du og starte med: https://electrek.co/2018/08/01/tesla-tsla-releases-q2-results-revenue-earnings/ https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc. Jeg sa i dag, altså dette kvartalet. Ikke forrige kvartal, forrige år eller forrige årtusen. Med ca 55k stk Model 3 til ca $60k og ca 25k stk Model S/X til ca $100k, så er det 5,8 mrd. Legg til Tesla Energy, Services and other, så er Q3 etter all sannsynlighet godt over 6 mrd. Edit: Ikke at det hadde særlig betydning for poenget mitt. Å gå fra $16 mrd/år til $100 mrd/år er jo en enda større økning enn økningen jeg sa de ville ha, fra $25 mrd/år til $100 mrd/år. Poenget er at de er i kraftig vekst. Endret 7. august 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) 35k $ bil sa han. Kommer i 2017. Blir det 19, 20, eller aldri? De går vel knapt i null på en sånn bil. Munro forventer 30% fortjeneste/bruttomargin på Model 3 til $35k. Den er nå planlagt til begynnelsen av 2019. Endret 7. august 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Tror man virkelig at denne kommer da? De har jo skrudd opp prisene på alt mulig i det siste. Dual drive gikk opp, bedre lakk er nå 1500-2000 $, det er mye som skvises nå. Uten å ta med noe som helst nærmer man seg nok 40k $ uansett, det er jo destination fee, bedre lakk, vinterhjul osv som de vet å ta seg betalt for. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Jeg sa i dag, altså dette kvartalet. Ikke forrige kvartal, forrige år eller forrige årtusen. Med ca 55k stk Model 3 til ca $60k og ca 25k stk Model S/X til ca $100k, så er det 5,8 mrd. Legg til Tesla Energy, Services and other, så er Q3 etter all sannsynlighet godt over 6 mrd. Nei, du kan ikke dikte opp kvartalsresultater. Tesla leverer dem og de sier 4 milliarder. Når du sier "godt over 6 milliarder" for Q2 og bruker det som grunnlag for hele året og kommer opp med 25 milliarder så er du langt inni fantasiland. Og Tesla leverte ved slutten av Q2 55K Model 3 totalt. Jeg vet ikke om du later som eller ikke, men du er så langt ute å kjøre med de tallene. Tar alle biler laget i 2018. Setter en pris du mener Tesla har solgt dem for og så smører du på masse ekstra inntekter fra ingensteds for så å legge ALT inn i Q2 2018? For så å gange det med 4 for å finne omsetningen for hele året? Om du hadde vært regnskapsfører så hadde det vært blålys, inn i retten og 20 års fengsel for svindel og bedrag. Dette greiene er bare latterlig. Greit du liker Tesla, men du sitter faktisk her og finner på tall. For å bevise hva? Skal du få folk til å kjøpe Tesla aksjer sånn at du tjener mer penger? Hva er målet ditt med å lyve om så åpenbare ting? Alle forstår du bare lyver. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Nei, du kan ikke dikte opp kvartalsresultater. Tesla leverer dem og de sier 4 milliarder. Når du sier "godt over 6 milliarder" for Q2 og bruker det som grunnlag for hele året og kommer opp med 25 milliarder så er du langt inni fantasiland. Og Tesla leverte ved slutten av Q2 55K Model 3 totalt. Jeg vet ikke om du later som eller ikke, men du er så langt ute å kjøre med de tallene. Tar alle biler laget i 2018. Setter en pris du mener Tesla har solgt dem for og så smører du på masse ekstra inntekter fra ingensteds for så å legge ALT inn i Q2 2018? For så å gange det med 4 for å finne omsetningen for hele året? Om du hadde vært regnskapsfører så hadde det vært blålys, inn i retten og 20 års fengsel for svindel og bedrag. Dette greiene er bare latterlig. Greit du liker Tesla, men du sitter faktisk her og finner på tall. For å bevise hva? Skal du få folk til å kjøpe Tesla aksjer sånn at du tjener mer penger? Hva er målet ditt med å lyve om så åpenbare ting? Alle forstår du bare lyver. Jeg har da ikke snakket om Q2 når det gjelder disse tallene. Jeg har snakket om Q3, altså i dag. De har guidet til 50-55k Model 3 produsert i Q3, og høyere leveranser enn produksjon. Endret 7. august 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Tesla shares halted after string of Musk tweets on possibly taking company private Blir interessant å se om dette blir noe av. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Tesla shares halted after string of Musk tweets on possibly taking company private Blir interessant å se om dette blir noe av. Tipper Sissener har en fin kveld Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Det har lenge gått rykter om en SEC-etterforskning av selskapet. Spørs hva de sier til dette. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Det har lenge gått rykter om en SEC-etterforskning av selskapet. Spørs hva de sier til dette. Det er vell tvilsomt at han risikerer dette, men hvem vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå