Aeternus Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Noen som vet hvor man få tak i denne strømforsyningen her i skandinavia? Turbo-Cool 510 ATX Den virker helt rå Endret 31. desember 2003 av Aeternus Lenke til kommentar
Templar Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 DEN ER RÅ.. BESTE PSUen du kan kjøpe.. har lyst til Delux utgaven!.. Simon Lenke til kommentar
MagE Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Noen som vet hvor man få tak i denne strømforsyningen her i skandinavia? Turbo-Cool 510 ATX Den virker helt rå *har lyst på!* spørr microplex om dei kan ta den inn Lenke til kommentar
KarateK1d Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 men 1500kr + frakt Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 31. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2003 Det mener jeg den er verd. Den har jo noen specs som få andre billigere PSU`r kan vise til Lenke til kommentar
Templar Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Jepps, alterntiv til Antec eller PC P&C er nye Thermaltake 480W aPFC (active Power Factor Correction) PSUen er "custom made" Highpower PSU (www.highpower.com) som er kvalitets PSUer fra USA. Ikke akkurat samme som PC Power And Cooling men i nærheten, vi snakker om Lamborghini Diablo vs. Dodge Viper her, Diabloen er toppen men fruck, vi går langt på en Viper . Jeg har brukt ca. 2 uker og bare lest om PSUer, Amps, current, leakage og alt dette og er endelig i stand til at lese alle specs og forstå hvad dem betyr. Jeg fant dette ut med Thermaltake 480W aPFC at de er suveren PSU til moderat pris. Ulikt Antec da har de aktiv PCF som gir bedre effekt og lavere strømforbruk! De har også Sustained 480W og peak på 550W ulikt Antec som annonserer sine PSUer med PEAK ikke sustained, sustained for Antec True 480W er 420W. Antec på denne måten lar sine PSUer se bedre ut på pappir, blant annet har Antec True 480W hele 22Amps på 12v+ railen mot 18A til TT MEN 22Amps er rent theoretiskt mens du får hele 18Amps sustained på TTen. Også la oss si at du var at dra hele 22Amps fra Antecen da ville vere neste 50% fall på alle andre railer i PSUen. I steden for at sette dette tidlig opp på hjemmesidene da representer dem sån teoretiske tall siden 95% av de som leser de virkileg kan ikke se att dette er ikke den effekt du får ut. Siste svakheten i Antec som aldri er nevnt og den er at dem har ikke aPFC, dem har passiv og dermed blir strømforbruket mer en nødventig. Thermaltake produkter har litt sån "made in China" finish og andre klasse dokumentasjon men akkurat 480W aPFC PSUen er suveren og ett hakk bedre/kraftigere vil jeg si en Antec 550W og uten tvil bedre en 480W True i trøss for True teknologien. Effekten fra Thermaltake PSUen så hoy at True tekken gir rett og slett ikke noen fordel lenger over kombinert 3,3+5+ på TTen med hele 299W teoretiskt og 240W sustained. Skulle bestille en PC P&C 510 Delux med sine hele 650W Peak og med MONSTER 38Amps peak på 12+ railen.. men når ATX 12V 1.3 (nyeste standarden fra Intel for P4 Northw og Prescott) standarden sier at du trenger 18A på 12V+ vet jeg at jeg kommer aldri i nærheten at bruke opp potensialet i PC P%C 510 Delux utgaven, så 1500+moms+sending 2500kr, har bestemt meg at kjøpe en Dodge Viper i steden, aka Thermaltake 480W aPFC Butterfly edition. Jeg vil nevne det da helt klart at Antec PSUer er veldig bra PSUer, langt oven får disse Levicom, Qtec og alle disse asiatiske sweatshop produsenter men det finnes PSUer som matcher dem og blant annet er bedre, akkurat som PC P&C er uten tvil kongen men TTen som jeg nevnte er en undervurdert PSU TT sin tidligere markedsføring og produkter vil kaste liten skygge over dette PSU da de oft har produsert "B" produkter men denne her er ikke produsert av dem, den er bare moddet av dem og er en ren "A" klasse produkt. PS. hold dere vekk fra Q-Tec, Levicom, Vantec/BeQuiet (jepps.. bare less par detaljerte tester fra www.amdmb.com eller Anandtech der de sjekker ripple og andre små detaljer som 99% av testene gjør ikke).. Det er minnetallet av PSU produsentene som produserer PSUer som virkelig gir den effekt de sier at dem gir så vær kresen og betal 250kr mer! Beklager at mitt post er litt sån tech blah blah men jeg går ut i fra at fleste her har litt peiling på elektronik og at en del vet alt som elektronik Hilsen, Simon Endret 1. januar 2004 av Templar Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Flott Innlegg Templar Lenke til kommentar
KarateK1d Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Veldig bra post Templar. Jeg har nettopp fått denne i posten. Er den ikke noe serlig? Har en Q-tech fra før, den var grunnen til at jeg kjøpte meg ny PSU. Burde jeg benytte meg av angre retten og heller kjøpe en annen PSU. hvilken? Hvis du har noen linker til noen bra tester av levicom og evt. den TT PSUen du snakker så varmt om hadde jeg satt veldig pris på det Endret 2. januar 2004 av KarateK|d Lenke til kommentar
Templar Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Hei Karate kid. Her har du specs på Levicom 500W. http://www.levicom.de/shop/modules.php?op=...pnprodukt&id=46 som du ser.. manglene dokumentasjon Betegnelse Effekt 500Watt , +3,3V:28A, +5V:30A, +12V:34A, -5V:0,3A, -12V:0.8A, +5Vsb:2.0A La oss regne ut teoretiskt output. 3,3*28A=92,4W + 5*30A=150W + 12*34A=408W + 5*0,3=1,5W +12*0,8=9,6W +5*2=10W som gir TOTALT=671,5Watt Ok ut i fra dette vet vi at Levicom gir deg rene teoretiske taller og jeg fant ikke noet i dokumentasjonen fra dem der ti sa hvor meget REELT du kan få ut fra 3,3+(+)5+ railene som fleste seriøse produsenter dokumenterer. Når du har det tallet kan du finne ut ca. hvor megen REEL kraft du får fra PSUen. Dette er sån liten psykologisk lek, hiver ut tall og det ser ut som de har dokumentasjonen på fin bane, men nøkkel tall mangler, i dette tilfeller har vi ikke: 1) sustained output fra 3,3+ og 5+ railene som er veldig viktig. 2) 500Watt, hved vilken temperatur? 10C.. til og med Enermax gir ut Peak Watt hved 20C!? Vanlig PSU går opp i 50C+ lett!! 3) Jeg har sjelden sett en 500W PSU med så få komponenter i seg. 4) 34Amps på 12v+ railen er veldig bra men du kommer ALDRI til at bruke noet i nærheten av 34amps. ATX V12 1.3 (nyeste standarden) fra intel sier at du trenger 18A. Så om du ikke har Quad Athlon FX server da trenger du ikke 34Amps. Her kommer viktige ting. Hvis du ser på 3,3+ og 5+ railen da har du veldig lavt output for en 500W PSU. En god 400W PSU vil ha minst 30A på 3,3+ og 35A+ på 5+ railen. Det som Levicom har gjort her egentlig er at ta en 300W PSU og bytte ut en eller 2 komponenter så de kan gi 12V+ railen teoretiske 34A (som er bra) som gjør det mulig for dem at kalle PSUen 500W, de andre viktige railer, 3,3+ og 5+ er som en Generic 300W PSU. Du har 94,2W+150W= 244,2Watt teoretiskt/peak i 30 til 60 sekunder! Du kommer ikke til at få ut denne effekt i konstant bruk. Dette kan jeg si med engang er for LAVT for ett dagens rimelig kraftig AMD/Intel system. All in all denne PSU er ikke til at satse på hvis du har behov for en kraftig PSU, manglene dokumentasjon, få komponenter og lave 3,3+ og 5+ railer. Ett PSU må være litt sån "rounded", du kan ikke bare sette støre dekker på bilen og tro han kjører raskere!! http://www.amdmb.com/article-display.php?A...ID=270&PageID=1 Dette er en av de beste tester jeg har sett. Så hadde Anandtech 2 greie, der de testede litt grundig. Jeg har desverre ikke noen 1 test av Thermaltake 480W PSUen som kan dokumentere hvor god den er, jeg har lest mange (manglene tester) og ut i fra dem har jeg kunnet samle inn nok info til at se at den er sykkelig tops PSU. Gjør søk på Google, du finner HOY av "tester" der de setter in PSU og leser av MBM og trør de er sykkelig "råe" testere TT har følgene: 1) Sustained 480W output med peak på 550W ved 40C, PC P&C bruker også 40C (enermax bruker 20C LOL) 2) 3,3+ og 5+ gir 299W peak men 240W sustained!! veldig bra! 3) 12+ gir deg ALLE 18A hele tiden, ikke noet theoretiskt her, 219Watt!, ATX V12 1,3 (aka Prescott) 4) www.highpower.com produsenten, ikke cheapo Thermaltake, de bare modder den. 5) Inn i den er den stappfull (ikke som PC P&C men mer en ANTEC!) Jeg kunne peke ut god EMI beskyttelse blant annet! 6) Muligheten til super kjøling med at ha viftene på temp kontrol og da har du maksimal effekt ut hele tiden. 7) Aktiv Power Factor Correction, lavere strømregning! Ville sjølf ha returnert Levicomen og kjøpt meg Antec, Fortron/Zalman eller mitt favoritt Thermaltake 480W aPFC. Lykke til, Simon Lenke til kommentar
KarateK1d Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Takk for skikkelig informativt svar Veldig bra at du faktisk har satt deg inn i det du snakker om. Jeg har akkurat vært å returnert levicommen og bestilt TT PSUen(så nå skylder jeg på deg hvis jeg får trøbbel ), den kommer uansett til å passe bedre inn i mitt Xaser III Endret 2. januar 2004 av KarateK|d Lenke til kommentar
Templar Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 hvis du bestillte Butterfly da vil 5 1/4" bakken ikke passer til en Xaser 3 kabinett, du kan ikke lukke døren på kabinettet fordi knappene på rheostatet en for store LOL sykkelig FRUCK up hos Thermaltake, typiskt Made in China no quality control finish.. vert på fylle designeren Men som jeg sa, PSUen er ikke produsert av dem, de har kun noen kinesiske roboter som modder dem. Lykke til, Simon Lenke til kommentar
Templar Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 hvis du bestillte Butterfly da vil 5 1/4" bakken ikke passer til en Xaser 3 kabinett, du kan ikke lukke døren på kabinettet fordi knappene på rheostatet en for store LOL sykkelig FRUCK up hos Thermaltake, typiskt Made in China no quality control finish.. vert på fylle designeren Men som jeg sa, PSUen er ikke produsert av dem, de har kun noen kinesiske roboter som modder dem. Lykke til, Simon Lenke til kommentar
ExcuZ Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 et spørsmål hva i H**** skal folk med 500W og mer PSU ? det er da ingen som klarer å bruke så siiinsykt mye, 3-400 burde holde lenge. det viktige er jo at 3.3 og 5 har en del Lenke til kommentar
Templar Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 sorry for tripple post.. Opera refhreshede ikke siden og jeg trodde derfor at innlegget ikke ble melt. 500W.. tja når Pentium 4 3.2GHz bruker 9.2 amps på 12V+ da har du full bruk for 400+ når du har en high end maskin. Alt under er timebombe. Da mener jeg reelt 400W+ PSU, ikke ett 300W som denne Levicom med 12V på steroids til at kunne merke det som 500W. Simon Simon Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Jeg tror Templar har missforstått hvordan Antec psuene fungerer Antec har Nemlig sepparate rails for 12 3.3 og 5v, det vil alså si at hver rail kan belastes til peak uten at kappasiteten på de andre railene går ned, slik det gjør på "vanlige" psuer se her http://www.antec-inc.com/pdf/TruePower_inclusion.pdf Edit Og her High Power For Power Users: 13 Power Supplies Nytter ikke med fine tall på pappiret hvist det ikke kan bevises i virkeligheten Endret 2. januar 2004 av zandro Lenke til kommentar
Templar Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Zandro, jeg tror ikke at jeg har misførstått dette.. true power er bra men ikke noet avgjørene i det hele tatt. La meg forklare hvordån jeg forstår dette. la meg quote selve PDF som du linkede til. "TurePower has dedicated output circuitry for each voltage line, which means that there is no combined output limit other than, of course, that of the entire power supply. Each voltage line can perform up to the specification on the label, without regard to or interaction with the loads on the other lines, until the full capactity of the power supply itself is reached" Note: until the full capactity of the power supply itself is reached! Dette er sån liten gimmick, du har samme prinsipper her også som i andre PSUer, det som er annerledes er "dedicated circuitry" men du forsått kan ikke laste mer en PSUen totalt kan pumpe ut. la meg forklare super simpelt men noet som kan gi rigtig idea. Antec True: Kraft>circuitry for hver rail/rail>HK/HD etc. Andre PSUer: Kraft>delt circuitry for 3,3+5,+andre circuits>rail>HK/HD etc. Du er fremdeles avhenging av totalt kraft/watt av PSUen og maks Amps som Railen/linjen tåler. Bare fordi du har en circuitry for 3.3+ og så en for 5+ forandrer ikke prinsippet eller begrensingene. Vi kan si at dette er som at en kobling fra PSUen til hver enhet i PCen i steden for at ha 2 molex på hver linje, du forstatt trekker fra hoved kapasiteten. Men vi kan nu dokumentere at vi kan laste en linje uten at laste den andre, liten gimmick her! Jeg vil også peke på at KONGEN på PSU markedet PC Power and Cooling bruker ikke denne teknologien eller Enermax sin gimmick at ha "true"/dedikert circuitry for MB/CPU 12V og så hovedkoblingen 20pin V12+. Du kan argumenta mot dette også! Går ikke inn på det her siden tror jeg må lese litt mer om AC>DC switchingen for det, men jeg vet at det finnes argumenter mot dette! Du forsått er begrenset av samme utregnignene her alle andre PSUer. note også i en annen tråd her der de snakkte om Antec 550W PSU. Den har 24Amps på 12+ linjen men overspennings beskyttelse på 18A på samme linje? Espen Fale hos microplex sa at dem bruker taller fra Antec og dem må sikkert være feil. Disse taller trenger ikke at være feil, dokumentasjon for PSUer fleste er så misvisene og prøver på alle måter at gi feil inntryk. Det er så mange produsenter som har peak Amps på railer kjempe hoyt men du vil aldri få den kraften ut, enten på grunn av beskyttelse eller for liten total WATT, og hvis i teori du kunne få ut full AMPS på en av disse monster railer da ville PCen uten tvil krasje siden PSUen ville ikke ha noet til at switche til de andre linjer. Det mer jeg leser om dette synes jeg fleste PSU produsentene være små juksere og jeg er overrasket at ikke mer fokus har vært på dette, men det er ett jobb for elektriker eller enginør, jeg er CCNP og kanditatt fra UiB. Hadde vert suverent hvis noen proff hadde lest denne tråd. Simon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå