Gå til innhold

– Min beste oppfinnelse dukket opp under en skypesamtale [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Posisjonen solenergi har i dag, er summen av veldig mange enkeltpersoner som har stått på, og effektive og gode organisasjoner som er bygd opp. Men jeg føler jo at jeg har vært — og fremdeles er — med på det."

Står lite i artikkelen om produksjonspris.

Solceller er en av mange muligheter for å høste fornybar energi, og solen er energikilden i de fleste tilfeller.

Vannkraft i form av elvekraftverk kan bygges og en tjener penger med strømpriser i området 30-40 øre/kWh på en god lokalitet.

Ofte er det naturhensyn som stikker kjepper i hjulene for denne energikilden.

Vindturbiner på land tjener penger i området 40 øre/kWh, men også her er naturproblematikken reell.

Vindturbiner på havet har presset prisen ned til rundt 50 øre/kWh, og kan ofte bygges uten store protester fra andre interesser.

Vannkraft med magasiner er i området 60 øre/kWh, og sliter med naturhensyn.

Jeg har mest tro på flytende kombinerte vind- og bølgekraftverk for å skaffe verden billig fornybar energi, men så langt finnes det ikke referanser som kan si noe om produksjonsprisen.

Solcelleanlegg har presset prisen nedover, men er vi kommet under 60 øre/kWh?

Lenke til kommentar

Solcelleanlegg har presset prisen nedover, men er vi kommet under 60 øre/kWh?

Solcelleanlegg er ofte private småanlegg og da må beregningen også ta med nettleie, ikke bare strømprisen. 

Private solcelleanlegg for å få ned strømregningen er også en side av debatten, men slik jeg forstår artikkelen dreier det seg om energiparker, og salg av strøm i konkurranse med f. eks. Statkraft.

De siste årene har energifirma konkurrert om å levere strøm til lavest mulig pris, hvor en solcellepark vant konkurransen i Bolivia.

Jeg tror ikke produksjonsprisen var oppgitt, men tror ikke solceller kan levere strøm til under 60 øre/kWh i Nord Europa.

Lenke til kommentar

Solcelleanlegg har presset prisen nedover, men er vi kommet under 60 øre ?

Internasjonale anbudsrunder på strøm fra store solkraftverk ligger nå stadig oftere rundt 20 øre...

Skulle gjerne hatt en link til en anbudsrunde som kan dokumentere solcelleparker med produksjonspris rundt 20 øre/kWh?

Lenke til kommentar
"BP sets 2040 US solar LCOE benchmark at 5c/kWh"

På nettet og fant denne linken, som omgjort til kr blir ca 40 øre/kWh.

Håpet er med andre ord 40 øre i 2040, og i ørkenstrøk nærmer vi oss denne prisen allerede.

I Nord Europa har jeg liten tro på at noen bygger solcelleparker med LCOE lavere enn 60 øre/kWh pr. dato.

Finnes det dokumentasjon på LCOE ned mot 20 øre/kWh, så er ingen ting bedre enn det.

Lenke til kommentar

Takk!

Gode lenker, og det ser ut til at solenergi har LCOE mellom 30 og 40 øre/kWh i Tyskland, og at solenergi er under 20 øre/kWh i Midt Østen.

Dystre utsikter for kull, olje og gass i årene som kommer, som taper på pris selv om det ikke brukes subsidier.

Noe å tenke på for norske myndigheter som fortsatt sponser oljeletingen med 25 mrd./år.

Det er et problem at solenergi bandlegger store arealer, så jeg har fortsatt tro på at havet er den ultimate kilden til store kvanta fornybar energi, ved at vinden og bølgene utnyttes.

Det er kombinasjonsmulighetene med matproduksjon på havet som kan presse prisen like lavt som sol.

Problemet med denne energikilden er tilgang på kapital for å få mer fakta å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Her er en lenke til som sier noe om hvor lavt prisen for solkraft kan gå:

https://www.greentechmedia.com/articles/read/the-floor-for-ultra-low-solar-bids-14-per-megawatt-hour#gs.gxSwTxM

GTM mener at vi i 2022 har priser nede på 14 $/MWh.

Når det gjelder havet så er sola også på vei ut dit, bla med det norske selskapet Ocean Sun: http://oceansun.no

Akkurat nå legges det meste av flytende solkraft på vannreservoirer og innsjøer, men også her er potensialet stort. SERIS (Singapore) anslår at potensialet for solkraft på ferskvann utgjør ca 500 GW bare i Asia. Her finner du mer om testbedden for flytende solkraft http://www.seris.nus.edu.sg/activities/Floating-PV-R&D-and-Testbed.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...