Gå til innhold

Sammenkoble Coax kabler

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt nytt hus og forrige eier har trukket coax kabel som en villmann som gjør at signalet i stua er ganske dårlig.

Det som jeg vurderer nå er å gjøre en kjapp løsning umiddelbart for så å gjøre det skikkelig neste år.

Kort fortalt om oppsett.

Huset er i tre etasjer der kabel kommer inn i første etasje.

Her er den terminert i et uttak(ikke i bruk). Deretter så går dette videre til andre etasje i et uttak(ikke i bruk). Her går det videre til tredje etasje hvor jeg tror det blir splittet (litt usikker), før det går til et uttak i andre etasje(i bruk) og videre til det siste uttaket i tredje etasje som vil muligens snarlig komme i bruk.

Jeg tenkte i første omgang å kutte ut uttaket i første etasje og bare sette på en kontakt der som går rett i modemet. Deretter så tenkte jeg å koble ut det uttaket i andre etasje som jeg ikke bruker og bare koble de to ledningene sammen.

Er det noen god måte å gjøre dette på? Når jeg kobler to coax ledninger sammen, taper jeg mye signal på det?

Neste år så tenker jeg å trekke ny kabel fra modem og opp til en splitter i andre etasje, og så gå derfra ned til stua i andre. Tenker det vil gå helt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en slik https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv/antenner/antennekontakter/koaksialskjot-2000033381

Eventuelt en F-kontakt skjøt og endestykker (relaterte produkter)som gir noe bedre skjøt.

Jeg mener å huske vi regnet ca 3db signaltap på en skjøt, men det må du ta med en stor klype salt. - Om det vil påvirke signalet kommer an på hvor sterkt signal du får inn, og signalet kan også bli FOR sterkt dersom det er justert opp pga mange uttak/skjøter. (Usikker på om det påvirker kabelmodemet, men iallefall eldre dekodere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...