01gutt Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Hei, bestilte én grønn laser med styrke på 5mW. Men så etter å ha lest litt på nettet fant jeg at den er ulovlig. Hva skjer hvis tollen åpner opp pakken og finner én grønn laser? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Antar man risikerer beslagleggelse, anmeldelse og evt bot. Såvidt jeg har forstått det kan du unngå dette ved å avbryte handelen (men antar den er sendt), eller ved å selv informere tollvesenet for å få pakken stoppet. Men les oå jussforumet. Det var nettopp et lignende spørsmål der. Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Du vil kunne få bot hvis du ikke har tillatelse til å inneha og bruke slikt utstyr. Lenke til kommentar
01gutt Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 Hvor mye kan boten komme på? Og hvis jeg eventuelt tar kontakt med tollrtaten og forteller om pakken, kan jeg dortsatt bli politianmeldt og få bot? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Burde lest denne før du bestilte: https://www.toll.no/no/varer/laserpekere/ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Er 5 mW ulovlig? Dersom du vil innføre laserpeikarar med over ein milliwatt (mW) styrke til Noreg, må du ha spesielt løyve frå Statens strålevern. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Åja. Ser det står i lenka som ble postet samtidig som mitt innlegg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Du kan sjølvsagt også søke statens strålevern om tillatelse. I all enkelheit er kravet at du må kunne vise til eit formål der fordelen med sterk laser er større enn ulempane, at laseren ikkje er sterkare enn nødvendig, og at utstyret er forsvarleg å bruke. Det er blant anna ein del som har fått tillatelse til bruk i forbindelse med stjernekikking. Lenke til kommentar
01gutt Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 Har du noe tips til en gylden grunn? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Eg nevnte stjernekikking, der ein laser kan brukast til å peike ut stjerner til andre. Så lenge du ikkje lyser på folk og fly så kan det være ein grunn til å få tillatelse. Eller du kan bruke synleg laser til å sjekke for rette linjer på ein byggeplass, osv. Du må nesten berre sette deg ned for å skrive ned ditt bruksområde. Lenke til kommentar
01gutt Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 Hvor søker jeg? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Du kan søke her: https://www.nrpa.no/skjemaer?f=Laser+og+lys&s=3 Lykke til Lenke til kommentar
01gutt Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 The avatar, må man ikke vedlegge dokumentasjon? Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 Får ikke håpe noen i Statens Strålevern leser denne tråden, 01gutt Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) En annen ting er at grønne lasere faktisk kan være direkte farlige. Spesielt søppel fra ebay e.l. Finnes masse eksempler på folk som har fått ødelagt synet sitt av disse. Endret 7. august 2018 av Børt-Erik Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 The avatar, må man ikke vedlegge dokumentasjon? I utgangspunktet er det nok å oppgi eit aktverdig formål. Dokumentasjon er sjølvsagt ein fordel, men det er ikkje alt som kan dokumenterast. Dette vil sjølvsagt være avhengig av kva grunnlag du søker på. Søker du om å få bruke laser i jobben din, så bør du sjølvsagt også oppgi eksempel på arbeidsoppgåver og dokumentasjon på tilsettningsforhold. Men søker du om bruk av laser til hobby, så er det ikkje like lett å dokumentere at du har ein slik hobby. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå