T Å Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Hei! Skal studere økonomi til høsten. Er noen år siden jeg hadde økonomi på VGS og er litt nervøs for at jeg kommer til å henge etter da jeg ikke husker så altfor mye. Starter alle fagene fra scratch eller er det slik at de fortsetter på det man lærte fra VGS? Er det liksom forventet at man burde kunne litt pensum fra før? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) Er det liksom forventet at man burde kunne litt pensum fra før? Nei, det er kun linjer som har spesifikke fagkrav for opptak som forventer at elevene kan noe som helst ved oppstart. For øk-ad er det typisk fagkrav innen matematikk, at man er på nivå med S1+S2 eller R1. Med andre ord bør du være noenlunde fortrolig med grunnleggende matematikk, f.eks algebra, funksjoner, derivasjon, sannsynlighetsregning etc. Noen steder tilbys det oppfriskningskurs i matematikk, typisk en uke før start. Her er et eksempel på et forkurs, og hva det inneholder: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/Bachelor/OEkonomi-og-administrasjon/Programplan-for-Bachelorstudium-i-oekonomi-og-administrasjon-2017/OEAFK1000-Forkurs-matematikk-2017-2018 Læringsutbytte KunnskaperStudenten har kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære. FerdigheterStudenten kan regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering regne med røtter og potenser løse enkle likninger, likningssystemer, irrasjonale likninger og ulikheter litt mengdelære, tallverdi koordinatsystem, rette linjer, sirkler enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter derivere polynomfunksjoner Endret 5. august 2018 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
T Å Skrevet 5. august 2018 Forfatter Del Skrevet 5. august 2018 Nei, det er kun linjer som har spesifikke fagkrav for opptak som forventer at elevene kan noe som helst ved oppstart. For øk-ad er det typisk fagkrav innen matematikk, at man er på nivå med S1+S2 eller R1. Med andre ord bør du være noenlunde fortrolig med grunnleggende matematikk, f.eks algebra, funksjoner, derivasjon, sannsynlighetsregning etc. Noen steder tilbys det oppfriskningskurs i matematikk, typisk en uke før start. Her er et eksempel på et forkurs, og hva det inneholder: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/Bachelor/OEkonomi-og-administrasjon/Programplan-for-Bachelorstudium-i-oekonomi-og-administrasjon-2017/OEAFK1000-Forkurs-matematikk-2017-2018 Læringsutbytte KunnskaperStudenten har kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære.FerdigheterStudenten kan regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering regne med røtter og potenser løse enkle likninger, likningssystemer, irrasjonale likninger og ulikheter litt mengdelære, tallverdi koordinatsystem, rette linjer, sirkler enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter derivere polynomfunksjoner Takk for svar! De to første dagene på studiet er bli kjent-dager og jeg ble litt stresset da jeg leste at det skulle være "presentasjon av case" og "faglige aktiviteter". Høres ut som at det forventes at man burde kunne litt pensum. Lenke til kommentar
fapmonsta Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 (endret) Har ikke tatt Økonomi og administrasjon selv, men kjenner flere som har og er vist ikke det letteste studiet. Det er også det bachelorstudiet flest studenter dropper ut av e24.no/jobb/disse-utdanningene-dropper-flest-ut-av/20264060, så vil absolutt anbefalt å henge godt med helt fra starten av. Endret 6. august 2018 av fapmonsta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå