Gå til innhold

Hva må til for at vi tar klimaendringene alvorlig?

Anbefalte innlegg

https://edition.cnn.com/2018/08/04/world/climate-change-deadly-summer-wxc-intl/index.html

I år har det jo vært ganske ekstrem varme rundt i Norge og Europa etter en ganske voldsom vinter. Vi føler nå klimaendringene ganske hardt. 

Dette er ingen tråd for å diskutere om klimaendringene er ekte eller ikke, hvis dere vil ta den diskusjonen kan dere lage en ny tråd. For de som er klar over at klimaendringene er ekte, hva kan vi, som individer og samfunn gjøre for at klimaendringene ikke blir så store at endringene blir irreversible og ekstremt ødeleggende? Hva må til for at vi skal ta de alvorlig?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de hadde slutta å legge all skylda på alle private fossilbiler i Norge så hadde det vært en god start.

Det er så utrolig mange større syndere der ute en bilene vi kjører. Cruiseskip, flytrafikken, osv.

Har nettopp kjøpt meg ny leilighet (første leilighet og jeg flytter hjemmeifra), noe som betyr mye møbler. Det blir så enormt mye emballasje, og jeg tenker da på fabrikkene som produserer denne emballasjen, og hva som blir av det etterpå. En ny TV og en ny seng, og jeg må pakke og kaste emballasje i 15 minutter etterpå. Slike ting som dette er jo mye verre, men får lite oppmerksomhet. Plast har jo kommet mye i media det siste året, og det er jo også veldig bra.

"Bruk og kast"-tankegangen mange har er også noe man burde få bukt med. Dessverre har mange av oss så mye penger at de rett og slett gir faen.

Endret av Vertical^
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er så utrolig mange større syndere der ute en bilene vi kjører. Cruiseskip, flytrafikken, osv.

Har nettopp kjøpt meg ny leilighet (første leilighet og jeg flytter hjemmeifra), noe som betyr mye møbler. Det blir så enormt mye emballasje, og jeg tenker da på fabrikkene som produserer denne emballasjen, og hva som blir av det etterpå. En ny TV og en ny seng, og jeg må pakke og kaste emballasje i 15 minutter etterpå. Slike ting som dette er jo mye verre, men får lite oppmerksomhet. Plast har jo kommet mye i media det siste året, og det er jo også veldig bra.

"Bruk og kast"-tankegangen mange har er også noe man burde få bukt med. Dessverre har mange av oss så mye penger at de rett og slett gir faen.

Helt enig. Jeg prøver å oppgradere TV osv. når jeg faktisk trenger det (siden det er ødelagt eller lignende), og til tider kjøpe ting som er brukt. 

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg ny leilighet (første leilighet og jeg flytter hjemmeifra), noe som betyr mye møbler. Det blir så enormt mye emballasje, og jeg tenker da på fabrikkene som produserer denne emballasjen, og hva som blir av det etterpå. En ny TV og en ny seng, og jeg må pakke og kaste emballasje i 15 minutter etterpå. Slike ting som dette er jo mye verre, men får lite oppmerksomhet. Plast har jo kommet mye i media det siste året, og det er jo også veldig bra.

Med for lite embalasje så blir flere enheter ødelagt under transport. Dette vil som regel føre til mye mer forurensing ifm produksjon enn det den ekstra embalasjen gjør.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke stole på at folk flest tar klimaendringene på alvor. Vi må ha et system som gjør det, og en kapitalisme basert på evig vekst er uegnet. Enten velger vi et egnet system selv, eller så velger naturen for oss. Det sistnevnte blir nok ikke behagelig.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vi kan ikke stole på at folk flest tar klimaendringene på alvor. Vi må ha et system som gjør det, og en kapitalisme basert på evig vekst er uegnet. Enten velger vi et egnet system selv, eller så velger naturen for oss. Det sistnevnte blir nok ikke behagelig.

Det må sterkt internasjonalt samarbeid til. Folk må bli bevisste nok til at selskapene våkner opp. Vi trenger langt strengere reguleringer. Paris avtalen var et bra steg, men det spørs om det er nok. En ny langt mer bærekraftig form for vekst må til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Trollske innlegg er fjernet fra tråden. Vennligst fokuser på trådens tema.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har jo ganske mye utslipp mtp oljeproduksjonen vår. I tillegg er vi jo rike og det er ofte forventet at man har både hus, stor hytte som omtrent er et ekstra hus, et par biler, båt og 2-3 flyturer til utlandet i året. Gode ting er jo at vi kjøper elbiler og bruker vannkraft, samt er flinke til å resirkulere. Men forbruket vårt kan definitivt bli bedre.

Lenke til kommentar

Folk tenker ikke langt nok så det eneste som vil virke er store økonomiske incentiver for miljøvennlig teknologi som da må komme fra staten, og aller helst i form av et internasjonalt samarbeid. Det er derimot store økonomiske interesser for å ikke endre seg så det vil trolig ikke gå fort nok før vi merker problemer i form av ressurssmangler eller enda større økonomiske problemer grunnet klimaendringer (og da vil det trolig være for sent). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk tenker ikke langt nok så det eneste som vil virke er store økonomiske incentiver for miljøvennlig teknologi som da må komme fra staten, og aller helst i form av et internasjonalt samarbeid. Det er derimot store økonomiske interesser for å ikke endre seg så det vil trolig ikke gå fort nok før vi merker problemer i form av ressurssmangler eller enda større økonomiske problemer grunnet klimaendringer (og da vil det trolig være for sent). 

Bra skrevet. Det er snodig at det ikke blir diskutert mer på forum som dette eller i media, da det virkelig er en eksistensiell trussel. 

Det er jo skummelt å se at i 2012 var gjennomsnittsstigningen på 0.6 og i 2017 var det 0.9. Hvert år slår ny varmerekord. Kommer vi over 2 grader endring kan irreversibel skade på klima være gjort, og det kan bli veldig vanskelig å stoppe det. 

Lenke til kommentar

"Hva må til for at vi tar klimaendringene alvorlig?"

Når land med hvite overklassen begynner å dø av konsekvensene. Det er nok det som må til før drastiske tiltak blir gjort.

Kanskje når det kommer enorme mengder med klimaflyktninger vil noe skje. Men vi er nødt å gjøre noe ihvertfall, hvis ikke er det for sent og da er det ingen god grunn til å få barn hvis vi skal etterlate en planet i katastrofe.

Lenke til kommentar

Dette er ingen tråd for å diskutere om klimaendringene er ekte eller ikke, hvis dere vil ta den diskusjonen kan dere lage en ny tråd. For de som er klar over at klimaendringene er ekte, hva kan vi, som individer og samfunn gjøre for at klimaendringene ikke blir så store at endringene blir irreversible og ekstremt ødeleggende? Hva må til for at vi skal ta de alvorlig?

Et av problemene er at det er et stort, rikt, mektig og velsmurt PR-maskineri som bruker mye ressurser på å spre feilinformasjon, akkurat som med f.eks. røyking i sin tid. Dette må motvirkes/bekjempes.

Hvis de hadde slutta å legge all skylda på alle private fossilbiler i Norge så hadde det vært en god start.

Det er ingen som gjør det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje når det kommer enorme mengder med klimaflyktninger vil noe skje. Men vi er nødt å gjøre noe ihvertfall, hvis ikke er det for sent og da er det ingen god grunn til å få barn hvis vi skal etterlate en planet i katastrofe.

Hvis vi venter til det kommer enorme mengder klimaflyktninger er det trolig for sent.

Lenke til kommentar

Hvis vi venter til det kommer enorme mengder klimaflyktninger er det trolig for sent.

Ikke uenig i det. Men det er da jeg tror mange klimafornektere våkner opp. Men man vil nok merke klimaendringene lenge før det.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/2018/08/04/world/climate-change-deadly-summer-wxc-intl/index.html

I år har det jo vært ganske ekstrem varme rundt i Norge og Europa etter en ganske voldsom vinter. Vi føler nå klimaendringene ganske hardt. 

Først må begge parter forstå at vær og klima ikke er direkte sammenlignbart.

Så må konsekvensene ved å "velge feil" vurderes:

1. Klima hysterikerne tar feil. Naturen justerer seg og livet går videre.

Konsekvens: Vi har kasta bort en haug med penger.

2. Klima hysterikerne har rett. Naturen justerer seg, men  livet går ikke videre - slik vi kjenner det.. 

Konsekvens: Våre barnebarn fordømmer oss - mens de dør sakte.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Først må begge parter forstå at vær og klima ikke er direkte sammenlignbart.

Så må konsekvensene ved å "velge feil" vurderes:

2. Klima hysterikerne har rett. Naturen justerer seg, men  livet går ikke videre - slik vi kjenner det.. 

Konsekvens: Våre barnebarn fordømmer oss - mens de dør sakte.

Godt poeng. Selv om det var 50-50% sjanse for at klimaforskerene har rett om konsekvensene er det en altfor stor risiko å ta. Selv 10% vil jeg påstå også.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Her er vel heller konsekvensen at vi har tilpasset oss et liv uten olje noen få år før oljen allikevel ville vært brukt opp. Selv om "klimahysterikerne" tar feil er dette en tilpasning vi uansett må ta, og den gir ekstra bonuser som mindre lokalforurensning i byer.

I tillegg vil jeg si at de som er tidlig ute med miljøvennlig teknologi skaffer seg et stort konkurransefortrinn i tiden fremover.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...