NTB - digi Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Bedriftene taper milliarder på ansatte som bare tar seg noen få sykedager Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Er det noen utenom fagforeningene som har mye mot redusert lønn i den første sykedagen? De dagene jeg er hjemme ville jeg vært hjemme uansett om jeg ikke fikk full lønn. Bedriften taper penger om syke folk går på jobb og smitter andre ansatte. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Har noen beregnet f.eks hvor stor kostnaden er om personen med gryende sjukdom er borte i to dager og kommer tilbake uten å smitte noen og faktisk er i god form videre, kontra at personen tvinger seg halvsjuk på kontoret - smitter alle sammen og i tillegg blir liggende sjuk i en uke fordi han/ho tok det for hardt. Det kan også være slik at når man faktisk blir hjemme en dag med uggen mage og hode, så gir det bedre produktivitet resten av uka - kontra 5 dager i halvform. Enig at man må motvirke misbruk og skape gode holdninger - det er ikke greitt å bruke egenmelding som ekstra fridager eller reparere etter litt for heftig helg. Men det er alt i dag helt legitimt å ta det opp med den ansatte om man har litt mange sykedager. 7 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Er det noen utenom fagforeningene som har mye mot redusert lønn i den første sykedagen? De dagene jeg er hjemme ville jeg vært hjemme uansett om jeg ikke fikk full lønn. Bedriften taper penger om syke folk går på jobb og smitter andre ansatte. Det er nok mange, særlig i lavtlønnsyrker som ville ha gått på jobb selv om de var syke dersom det var karensdager. Dersom økonomien akkurat går rundt - så er de pengene du taper på karensdager kanskje akkurat det som er nok til at du kommer etter med ei regning. Og de fleste jeg kjenner i en del av disse yrkene har svært mye i mot ingen eller redusert lønn. 5 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) Denne "rapporten" er helt ubeskrivelig dum. Det er som å si at jeg taper millioner i året på å ikke være toppsjef i NHO Bedriftsforbundet (hva faen er Bedriftsforbundet? Trengte vi to organisasjoner for å lage pressemeldinger om hvor slemme arbeiderne er som ikke gjøre alt gratis?) - uansett hva som skjer, så vil jeg aldri bli toppsjef i NHO Bedriftsforbundet, så hvorfor i helvete måle hva som ville skjedd? Hvis de klarer å måle hvor mange som evt. stjeler seg en egenmeldingsdag her og der, og viser det tallet i stedet, så tror jeg de fleste ville ledd av hvor smålige Bedriftsforbundet er. Endret 5. august 2018 av Shruggie 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Legg merke til hvordan språket i artikkelen er skreddersydd for å gi et inntrykk av at pasientene ikke egentlig er så syke, og at de nærmest bare har valgt seg en ferie. Taper milliarder på ansatte som bare tar seg noen få sykedager:"Tar seg", som om det var en buffet. Sykedager er noe man "får" av sykdommen, ikke noe man "tar seg" (med mindre man er trygdesvindler). De kunne ha skrevet: Taper milliarder på korttidssykdom. Korttidssykefraværet koster norsk næringsliv rundt 36 milliarder kroner i året, ifølge en ny rapport.Hvordan vet de at det er sykefraværet og ikke selve sykdommen? Det er slettes ikke sikkert at den ansatte hadde ytt 100% om h*n var på jobb med sykdommen. Og da måtte man også faktorisert inn en smitte av andre ansatte, som da heller ikke hadde ytt 100%. Da snakker man i verste fall om et tap pga sykenærvær. Man må også anta at ansatte jobber inn igjen noe av det de ikke gjorde når de var borte, når de kommer tilbake. 4 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Har noen beregnet f.eks hvor stor kostnaden er om personen med gryende sjukdom er borte i to dager og kommer tilbake uten å smitte noen og faktisk er i god form videre, kontra at personen tvinger seg halvsjuk på kontoret - smitter alle sammen og i tillegg blir liggende sjuk i en uke fordi han/ho tok det for hardt. Enig der, men problemet er nok at litt for mange er borte uten at de særlig syke (litt hodepine, litt vondt i ryggen, etc.). Det er heller ikke slik at all sykdom er forbundet med smittefare. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Enig der, men problemet er nok at litt for mange er borte uten at de særlig syke (litt hodepine, litt vondt i ryggen, etc.).1. Vet du dette? 2. Noen sykdommer blir ikke verre av å gå på jobben, mens andre blir verre av det. Hvis man er hjemme med litt hodepine, er man bra neste dag, men hvis man går på jobben med litt hodepine, så får man sterk hodepine neste dag, og går man på jobben da igjen, så må man til slutt bli hjemme dagen etter der igjen, og har da to uproduktive dager, pluss 1 hjemmedag. Sykdom oppstår ikke i et vakum. Selve jobben kan være sykdomsfremkallende. Å innføre en karensdag, betyr å fjerne arbeidsgivers incentiv for å hindre at jobben i seg selv gir behov for sykefravær. 6 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Er det noen utenom fagforeningene som har mye mot redusert lønn i den første sykedagen? De dagene jeg er hjemme ville jeg vært hjemme uansett om jeg ikke fikk full lønn. Bedriften taper penger om syke folk går på jobb og smitter andre ansatte. Alle de som utnytter systemet er i mot dette. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Hvordan vet de at det er sykefraværet og ikke selve sykdommen? Det er slettes ikke sikkert at den ansatte hadde ytt 100% om h*n var på jobb med sykdommen. Og da måtte man også faktorisert inn en smitte av andre ansatte, som da heller ikke hadde ytt 100%. Da snakker man i verste fall om et tap pga sykenærvær. Man må også anta at ansatte jobber inn igjen noe av det de ikke gjorde når de var borte, når de kommer tilbake. Enig i dette. For min del er det vanskelig å forstå at ein organisasjon som jobber for arbeidsgiversiden har eit så svart/kvit syn som kjem fram i denne artikkelen? Fokuset for arbeidsgivarar burde vell være på å hindre missbruk, samt å hindre at sjukdom får spre seg. Det er tvilsamt at den totale produktiviteten blir betre av at enkelte på arbeidsplassen er halvsjuke slik at dei både jobbar sakte og smitter kollegaer og samarbeidspartnere. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 1. Vet du dette? 2. Noen sykdommer blir ikke verre av å gå på jobben, mens andre blir verre av det. Hvis man er hjemme med litt hodepine, er man bra neste dag, men hvis man går på jobben med litt hodepine, så får man sterk hodepine neste dag, og går man på jobben da igjen, så må man til slutt bli hjemme dagen etter der igjen, og har da to uproduktive dager, pluss 1 hjemmedag. Sykdom oppstår ikke i et vakum. Selve jobben kan være sykdomsfremkallende. Å innføre en karensdag, betyr å fjerne arbeidsgivers incentiv for å hindre at jobben i seg selv gir behov for sykefravær. 1. Basert på hva kolleger har sagt og gjort. Enkelte har nærmest sagt rett ut at de har skulket unna. Som oftest er det de samme som går igjen. Har en kollega som tidligere jobbet med HR. Hun har fortalt at det gjerne er de samme ansatte som hvert år makser ut egenmeldingsdagene. Noen kontakter til og med personalavdelingen for å spørre hvor mange dager de har igjen. HR følger selvfølgelig med på dette, men det er lite de får gjort. 2. Det er ikke noe grunnlag for å trekke en slik konklusjon. Jeg har vært på jobb med litt hodepine, men vært helt fin dagen etter. Dette er altså veldig individuelt. 3 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Enig der, men problemet er nok at litt for mange er borte uten at de særlig syke (litt hodepine, litt vondt i ryggen, etc.). Det er heller ikke slik at all sykdom er forbundet med smittefare. Det er ofte ønskelig at hvis du er smittsom eller har rimelig grunn til å tro det at du blir hjemme. I enkelte yrker er det nærmest pålagt, feks innen helse og andre yrker der du kan smitte folk som kan i værste fall dø av en infeksjon osv. Det andre er konsekvensen av å strekke noe for langt, da blir ofte konsekvensen mye kjipere. Så vidt jeg vet er ikke egentlig korttidsfraværet samfunnet sitt problem, men langtidsfraværet. At bedriftsforbundet med en veldig tydelig agenda hele tiden kommer med samme mas, og mediene tar det for gitt uten å være faktasjekkere er skuffende. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det er ofte ønskelig at hvis du er smittsom eller har rimelig grunn til å tro det at du blir hjemme. I enkelte yrker er det nærmest pålagt, feks innen helse og andre yrker der du kan smitte folk som kan i værste fall dø av en infeksjon osv. Det andre er konsekvensen av å strekke noe for langt, da blir ofte konsekvensen mye kjipere. Så vidt jeg vet er ikke egentlig korttidsfraværet samfunnet sitt problem, men langtidsfraværet. At bedriftsforbundet med en veldig tydelig agenda hele tiden kommer med samme mas, og mediene tar det for gitt uten å være faktasjekkere er skuffende. Se post nummer 7. Det er mye fravær i det offentlige, både av kort og lang varighet. Totalt sett koster sykefraværet i kommunal sektor rundt 11 mrd. i året. Det blir derfor et samunnsproblem. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 1. Basert på hva kolleger har sagt og gjort. Enkelte har nærmest sagt rett ut at de har skulket unna. Som oftest er det de samme som går igjen. Huff, du burde konfrontert dem, men det er sikkert ikke det enkleste. Det er mulig å nekte egenmelding hvis man har skjellig grunn til mistanke om misbruk. Men om man begynner med dette uten grunn (ved faktisk sykdom), sier det seg selv at man har ødelagt forholdet til den arbeidstakeren, så det er ikke et lett skritt å ta. Har en kollega som tidligere jobbet med HR. (1) Hun har fortalt at det gjerne er de samme ansatte som hvert år makser ut egenmeldingsdagene. (2) Noen kontakter til og med personalavdelingen for å spørre hvor mange dager de har igjen. (1) Det sier seg selv, og er ikke bevis for misbruk. (2) er bare bevis for at mange mennesker er rotekopper. Derimot, er det tydelig fordelt på enkelte dager (mandag), må det være lov å fatte mistanke om at noe i hvert fall kan gjøres annerledes for å forebygge ny sykdom. Enten det er er for mye TV-titting med dårlige briller, eller øl som gjør det. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 (endret) Jeg jobber for halv effekt, max, om jeg har migrene på jobb. Stresset og den dårlige stemningen migrene medfører kan koste utrolig mye tillit hos kunder som blir vitne til dårlige perioder, og kan virke ekstremt på normalt empatiske mennesker. Hvis jeg kaster opp, så kan det plutselig ta en time ekstra med vasking, klesskift og kvalme. Men hey -- oppkastet er ikke smittebærende, det bare er helt jævlig for andre som skal bruke toalettet. Hvis jeg rekker så langt. Men jeg går gjerne på jobb og får full lønn for halv effekt, og jobber noen timer ekstra, fremfor å miste all lønn. ... Her er en revolusjonerende tanke: Hva med å faktisk gå etter dem som misbruker ordningen? Endret 5. august 2018 av Red Frostraven Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 "Tar seg", som om det var en buffet. Sykedager er noe man "får" av sykdommen, ikke noe man "tar seg" Himmelropende naivt å anta alle rent faktisk er syke og jo, man "tar seg" fri siden det er noe man egenrådig selv bestemmer uten å ta turen innenom legen. Jeg har overhørt folk som har spurt avd.leder om ikke det er greit å ta en slik dag eller to etter å ha kommet hjem fra ferie fordi denne var følte seg trøt etter å ha hatt ferie.. Har overhørt svært mange fantasifulde forklaringer for å ta seg noen ekstra dager fri på firmaets regning. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Psykopatisk å sparke folk som ligger nede. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Himmelropende naivt å anta alle rent faktisk er syke Jeg gjør ikke det. Men man må ha det som utgangspunkt. Ved skjellig grunn til mistanke om at den ansatte ikke er syk, er det anledning til å kreve sykmelding fra lege. Av debattene på internett, virker det som om få er klar over denne muligheten. Det er mulig den burde vært brukt oftere. Helst burde du høflig og diskret konfrontert de du overhørte. "Jeg kunne ikke unngå å helt ufrivillig overhøre en drøfting av egenmelding. Å bruke egenmelding pga ___, tror jeg ikke er lov." man "tar seg" fri Hvis det føles som å ha fri, burde man kanskje vært på jobben. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Det er fristende å delta i denne gjørmebrytingen. Jeg nøyer meg med å påpeke at dette har fint lite med data å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 Sjokk at bedriftene taper penger på at ikke alle er velsignet med god helse. Da er det nok bedre å erstatte med et system som i USA, hvor arbeiderne ofte tvinges på jobb, siden de ellers ikke har råd til å betale sine sykeregninger. Fra spøk til revolver, så må dette være en av de dummeste problemstillingene jeg har lest på lenge, noen ganger virker det som NTB er anti-sosialdemokratiske. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå